Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Begynne med bass og tips til utstyr for en rimelig start


Tell

Anbefalte innlegg

Nå skal jeg invadere ukjent territorie med et (muligens ekkelt) spørsmål.

Er primært gitarist, men har sett på bass som et instrument jeg vil prøve på to grunnlag. Jeg kunne tenke meg å utvikle meg som musiker, og trommer er ikke for meg. Og jeg har lyst til å spille i band, og som gitarist er det faen meg umulig å få sammen noe... for man trenger alltid bassist og trommis...

Så er spørsmål(ene. det ble to, ja) Er det habile grunner for å teste ut bass? :P Og hvordan burde jeg få testet bass uten å legge masse penger i en bass og forsterker før jeg vet noe mer om basspilling enn at "de har færre og tykkere strenger enn gitaren min"?

Endret av A. Tell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den mest fornuftige grunnen til å lære bass må vel være fordi man har lyst. Har man lyst har man lov. Har du lyst å lære å spille bass, så gjør det for all del. Har du ikke lyst, gi beng :)

Bare husk på hvis du begynner å spille å ikke tenke gitar i det hele tatt når du sitter med bassen. En bass er ikke en gitar med færre og tykkere strenger. En bass er et annet instrument, som spilles på en helt annen måte, og har (som oftest) en helt annen jobb enn en gitar.

For å prøve det ut så billig som mulig? Tja.. Kjøp en billig, brukt bass og forsterker av et litt kjent merke, slik at det kan videreselges om du ikke liker det, eller om du trenger noe bedre. Evt kan du prøve å få lånt av noen om du kjenner noen som har noe ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fint bruke gitarforsterkeren din til bass hvis du bruker ørene når du spiller.

Advarsel- man kan fort ødelegge en gitarhøyttaler ved å legge på godt med bass på eq, vri opp volumet på bassen og gi blaffen i klagensangen fra baffelet, men med litt fornuftig nivå, og litt tørr lyd, kan man bruke en gitarforsterker uten problemer.

Da trenger du bare en bass. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig litt misledende tittel.

Ser ikke etter grunner til å begynne med bass egentlig da jeg kunne tenke meg å prøve bass både fordi jeg har lyst og fordi jeg kunne tenke meg å "utvide horisonten" min som musiker, som det så fint heter. Så det er 99% lysten for bass og 1% lysten for å utvide horisont samt lyst til å ikke være en gitarist i en enorm mengde, men heller en bassist i en litt mindre enorm mengde.

Håper jeg ikke har drete meg ut på formuleringet igjen. :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg tolker så har trådstarter grunner til å begynne å spille bass, han lurer bare på om grunnene er gode nok.

Men som sagt; har du lyst har du lov, så gi det et forsøk! Du finner fort ut om det er noe for deg eller ikke. Jeg selv begynte med bass fordi jeg tapte i stein/saks/papir når vi trengte en bassist i bandet og var to gitarister. Jeg har i ettertid aldri noen gang vært så glad for å ha tapt noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk på hvis du begynner å spille å ikke tenke gitar i det hele tatt når du sitter med bassen. En bass er ikke en gitar med færre og tykkere strenger. En bass er et annet instrument, som spilles på en helt annen måte, og har (som oftest) en helt annen jobb enn en gitar.

Hva burde jeg tenke egentlig?

Og hvor burde jeg starte? Er det noen klassiske basslinjer som anbefales å lære?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at folk skal "tenke" på en viss måte når de spiller et instrument, noe som jeg er helt uenig med, ja, du skal vite hva rollen til instrumentet er, og skal helst kunne bruke det på den måten, men... Du burde tenke "Musikk".

Jeg synes du skal sette deg ned med bassen og lære deg noe du har lyst å lære deg, ikke noe "burde".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå sittet med bassen i et par timer og virkelig kost meg. Har lært litt av andre sanger (Imperial March, For Whom the Bell Tolls og litt av Before I Forget.) I tillegg har jeg lekt meg masse med småliks og rytmeendringer, og det å sitte å leke så lett er fanken meg ikke noe jeg klarer med gitar.

Bruker foreløpig plekter da jeg er betydelig mer vant med det enn med fingerspilling. Dette er noe jeg kunne tenkt meg å fortsette med merker jeg.

Men er det noe spesielt folket er glade de lærte/er irriterte de ikke lærte seg når det kommer til begynnelse på bass, eller burde jeg bare fortsette i det sporet jeg holder på med? (Som består av spille litt sanger, leke seg, og lese noe musikk- og bass-teori.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spill inn deg selv. Hør etter om det flyter fint, eller om det høres ut som det er en hakkespett som sitter og kakker på strengene. En hakkespett med litt slarkete rytmefølelse.

Post gjerne inspillingen :)

Finn gjerne sanger i sjangre du liker, og spill de. Låter med "bassriff" er morsommere å spille enn sanger med "klaskeiveipåentone"- låter.

Hvis du forteller hva du liker, kan det jo tenkes du får forslag på greie øvingslåter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.