Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøp av ny gitar


Fredrik444

Anbefalte innlegg

Hei og hopp! Har lest litt rundt på dette forumet nå, men fant ikke akkurat noe som passet meg. Jeg er ganske fersk når det gjelder el-gitarer og amps. Min lillebror fikk en Epiphone gitar til jul, og lærte meg introen til One(Metallica), noe som fikk meg til å bli veldig intrisert i dette instrumentet.

Jeg har et budsjett på maks 6000kr når det gjelder kjøp av gitar + amp, men ser helst at den holder seg et stykke under siden jeg er en relativt fattig student. Jeg kommer til å spille mest i rock sjangeren, har sett litt på marshall mg 30 dfx amp's og lurer på om den kanskje er et godt kjøp til det jeg skal spille. Gitarer vet jeg ikke, likte den broren min fikk, men kanskje det finnes noe bedre til samme pris?

Setter veldig god pris på tilbakemedlinger, mvh Fredrik.

EDIT: Surr men navn å greier, er ikke lett å være nub. :)

Endret av Fredrik444
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til 6000kr kan du finne mye fint og godt på bruktmarkedet. Det er mange nybegynnere som er veldig skeptisk til det å kjøpe brukt, men det vil lønne seg dersom du finner ut at det ikke er noe for deg, for da er det bare å selge til ca samme pris du kjøpte for.

Siden du er nybegynner og helst trenger å lære å spille ville jeg nok gått for en Roland Cube 30X. Grunnen til det er at det finnes mange effekter på denne forsterkeren og at du vil få mye utbytte av den. Du vil bli kjent med litt effekter og kan gi deg enda mer motivasjon. Denne koster ca 1700kr ny hos 4Sound og rundt 1000kr ny på bruktmarkedet.

Av el-gitarer er det viktig at du prøver å finne ut selv, altså dra til en gitarbutikk, prøv ut forskjellige gitarer og finn ut om gitaren er noe for deg. Ting du bør se etter er selvfølgelig utseendet, lyd, spillbarhet og pris. Du bør prøve ut en del. Stratocastere har som regel singlecoil pickups, som du ser på gitaren er det de 3 pickupene hvor du spiller(normalt sett hvor lydhullet på en akustisk gitar ville ha vært).

Les Paul gitarer har som oftest humbuckere som er de pickupene som mange har "cover" over, gjerne krom eller gull. Disse ser ut som firkantene blokker.

Singlecoil lyd vil gi deg en mer ren og crispy tone.

Humbucker vil gi deg en lyd som er kraftigere og tyngre tone.

Finn ut hvilken lyd du liker best av de to. Ellers finnes det mange gitarer som har begge deler. Så prøv ut!

Finn også ut om du liker lyden på en maple(lønn)hals eller en rosewood(rosentre)hals. Da disse faktorene vil gi deg to forskjellige toner.

Utifra mine erfaringer og hva jeg har sett på nett, så vil maple gi mer tynn og crispy lyd, mens rosewood vil gi en mer rund og fyldig lyd.

Hvis vi trekker fra 1500kr fra de 6000kr for den cuben, så har du tilgode 4500kr.

For 4500kr kan du få veldig mye bra på bruktmarkedet. En Fender Stratocaster eller en Epiphone Les Paul. Begge gitarene er jo mange som liker utseendet på.

Av merket Ibanez vil du merke at gitaren er raskere i halsen og har mindre bånd, det syntes jeg ihvertfall da jeg begynte å spille. De har mange gode gitarer til lave priser på markedet. RG modellene er ikke mange som klager på.

Men jeg anbefaler deg å dra innom en gitarbutikk og prøve ut mye forskjellig, da det er nesten uendelige mange å prøve mellom. Jeg har kun nevnt noen få gitarer til deg. Det finnes gitarer i alle farger og i fasonger og med forskjellige lyder.

EDIT: Hvor er det du befinner deg egentlig?=)

EDIT: Bytta "mikrofoner" til "pickups", siden det ble så mange kommentarer om det under=P

Endret av RalphDarwin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg befinner meg i Trondheim, har hørt det finnes en 4sound butikk her, så får vel gå ned å prøve ut som du sier. Er veldig takknemmelig for ditt svar, det gjorde ting mer forståelig :)

4sound i Trondheim heter "Tre45" og liker rett nedenfor Olavskvartalet. En av de bedre musikkforretninger i Norge, faktisk. I tillegg har du også "Riff" i Innherredsveien hvis jeg ikke husker helt feil.

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pickups er litt grovt sagt det samme som mikrofonene. Poenget er at en elektrisk gitar ikke har mikrofoner, men en pickup, da det dannes variasjoner i i spolen når metallstrengen svinger fram og tilbake over den. En mikrofon bruker typisk en membran for å plukke opp svigninger i luften. Det blir ikke helt det samme.

Vi har ikke noe godt norsk ord. Plukkopp er liksom ikke så fristende å bruke?

Edit- rettet fra "elektrisk gitar ikke har gitar, men en pickup" til "elektrisk gitar ikke har mikrofoner, men en pickup"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husker mitt første møte med tre45 i Trondheim. Var som å gå inn i palasset til Ceausescu. Mye bra utstyr, og flinke folk.

Uffda! mulig palasset var fint, men Ceausescu var da en usedvanlig lite "kundevennlig" type! Husker den gangen Tre45 lå nede i kjelleren i det gamle E.C.Dahls-bygget. Det var saker for en lit'n bo'ntamp fra Fosen! :D Husker enda disken som var formet som en halv Les Paul der "gripebrettet" kunne åpnes og under det, i "halsen" lå det brett med plekter i alle former og fasonger. Det gjorde inntrykk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.