Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen spørsmål ang ny gitar & FLoyd Rose


Islandstone

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Jeg har i det siste nærmest bestemt meg for å anskaffe ny gitar, da jeg vil ha noe bedre enn min 14årgamle Aria nybegynnergitar som jeg betalte brodern 500 spenn for.

Jeg har sett mest på Jackson og LTD-gitarer,da jeg synest de har kule gitarer. Prisklassen jeg har siktet på er 6000-8000. Flere som ser greide ut,men en gitar har skilt seg ut: Jackson DK2S, i Amber Sunburst. Den er pen,og jeg har lest en del positivt om den; bra sustain-funksjon,god lyd, allsidig..

Jackson DK2S

Jeg spiller metal,men liker også godt å spille med ”clean”,arpeggioer for eks.

Jeg har dog noen ting jeg lurer på,og som jeg håper dere kan hjelpe meg litt med.

Dette lurer jeg på:

Denne gitaren har en Floyd Rose Tremolo..jeg husker jeg prøvde gitaren til søskenbarnet mitt i sommer, og lurte på hvorfor ingenting skjedde når jeg vred på stemmeskruene!

Utenom den episoden har jeg særdeles lite erfaringer med dette systemet. Jeg var,og er vel fortsatt til en viss grad,litt skeptisk. Har blant annet lest noe om at viss en streng ryker,så sliter du. Og at det er mye vanskeligere å skifte strenger/stemme om gitar med FR i forhold til enn uten. Og noen andre ting,for eks. at man ikke kan bruke Ernie Ball strenger, elr strenger med tykkelse 0.10.

Så,til dere som har FR-gitarer,elr til dere som har peiling på slikt..

Hvor avansert er egentli Floyd Rose? Jeg har sett videoer på youtube som tar det for seg. Jeg skjønner tanken bak,at man ”lukker” stemmingen, slik den holder seg. Man kan vel herje ganske vilt med whammy baren,I suppose?

Hvor lang tid tar det å skifte strenger?

Jeg er ikke veldi praktisk anlagt, må man være det for å få det til? Hvilke verktøy kreves?

Hvis man vil stemme om,for eks. fra standard tuning å en halv/heltone ned, er det mye arbeid?

En annen ting som er litt dumt,er at jeg ikke har fått prøvd den, og vet heller ikke om det lar seg gjøre,da det ikke er en ”standard musikkbutikk-gitar” ala Fender & Gibson. Men det er den gitaren jeg liker utseendet best på...med mindre man kan få samme farge på LTD gitarer..?

Håper på gode svar!

Endret av Islandstone
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff.. Her var det mye rart! Jeg tar for meg de lette spørsmålene, så får noen andre svare på de lange.

Du kan sette på 0.10-strenger på en floyd rose-gitar. Det eneste verktøyet du trenger for å skifte strenger er en umbrakonøkkel i riktig størrelse. Hvis en streng ryker, blir resten av gitaren ustemt. Det er ikke verre enn å sette på en ny og stemme om igjen.

Hvis systemet er så vanskelig som folk sier, så skjønner jeg ikke hvorfor man produserer gitar med floyd rose på. Jeg var jævlig skeptisk sjøl, og skaffa meg en gitar med floyd. Det er LANG IFRA så vanskelig som folk skal ha det til. Justering av floyd er mye lettere enn folk skal ha det til.

Og ja, du kan herje vilt med whammy uten at gitaren blir ustemt!

Håper det hjalp litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ta et annet lett et, jeg da.. En riktig justert Floyd er en meget kurant sak å eie, den holder stemmingen "evig", mye bedre enn en vanlig gitar med fast stol.

En ujustert en gjør gitaren om til noe som passer best som eggedeler. Floyden MÅ være korrekt justert. Det er ikke så vanskelig som mange utålmodige tenåringer skal ha det til, men det er ikke kunnskap som er medfødt.

En gitar med flytende stol egner seg ikke for en som vil eksperimentere med ulike stemminger, strengetyper og eller strengetykkelser. Det blir veldig mye justeringsjobb.

Vil du ha en flytende stol som er lettere å ha med å gjøre, kan du kikke på Ibanez- gitarer med ZR-tremolo. (Zero Return). Der kan man faktisk ryke en streng, og gitaren er fortsatt stemt. :) ZR finnes i to versjoner, ZR II er bedre enn den første.

Det tar lenger tid å skifte en streng med Floydsystem enn på en gitar med fast stol. Derfor har de fleste som bruker Floyd enn reservegitar hvis de skal opptre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en gitar (Ibanez) med FL og 09 strenger. Første jeg gjorde var å klippe alle sammen for å sette på et sett med 010.

Og det gikk jo ikke så bra. Fikk ikke stemt.

Etter et par timer (mesteparten av tiden på Youtube) så var det i boks. Når man først har lært dette så er det ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for foreløpige svar.

Hva gjør man hvis man skal stemme om? For eks fra standard og en halvtone ned,elr fra standard og en heltone ned. Vet FR-gitarer ikke er de beste for ulike stemminger og slikt,men det går vel ann, og det hadde vært greit å vite hvordan.

Og dette med å justere strengehøyden/floyden, hvordan går det for seg,og når trengst d?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.