Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp, navn på effekt.


Vindfal

Anbefalte innlegg

Beklager stjeling av tråd, men det ser ut som at trådstarter hat fått svar på sitt spørsmål.

er det en harmoniser/pitch shifter de bruker i soloen til forelska i lærer'n?

starter på 2:07 ca

Håper ikke noen ler av meg når jeg spørr om dette :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det å le av???

Men ja... samme effekt...

Personlig så synes jeg denne effekten er tøffest når det er to gitarister som går sammen og spiller det samme i forskjellig tonehøyde.

Den ene spiller vel ters eller kvint i forhold til 1.gitaristen for å gjøre det.

Endret av Griffin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det en harmoniser/pitch shifter de bruker i soloen til forelska i lærer'n?

Nei, der er det nok «the real deal» gitt. Altså flere gitarstemmer. En harmonizer er jo laget for å kunne etterligne lyden av to gitarister som spiller tostemt. Hør på Thin Lizzy... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, der er det nok «the real deal» gitt. Altså flere gitarstemmer. En harmonizer er jo laget for å kunne etterligne lyden av to gitarister som spiller tostemt. Hør på Thin Lizzy... :rolleyes:

Playback pluss en gitarist?

Siden jeg ser en gitarist, så regnet jeg med at det var med effektprosessor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ikke en kjeft som spiller noe live på den videoen på Youtube. Playback hele greia. Og er enig i at Flakne nok har harvet ned den soloen to ganger. Resultatet blir da nokså likt. Skal man bruke en harmonizer, vil man for det første se at gitaristen står og tråkker for å skifte mellom ters og kvart, ev. kvint, og man vil høre at det skiftes. Det å lage en ren tershamonisering på ting er som regel oppunder umulig. Owner of a lonely heart- soloen er vel det eneste jeg kommer på i farten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ikke en kjeft som spiller noe live på den videoen på Youtube. Playback hele greia. Og er enig i at Flakne nok har harvet ned den soloen to ganger. Resultatet blir da nokså likt. Skal man bruke en harmonizer, vil man for det første se at gitaristen står og tråkker for å skifte mellom ters og kvart, ev. kvint, og man vil høre at det skiftes. Det å lage en ren tershamonisering på ting er som regel oppunder umulig. Owner of a lonely heart- soloen er vel det eneste jeg kommer på i farten.

Der ser du.... der fant jeg ut hvorfor harmonisern på min Boss GT-6 som jeg hadde en gang i tiden sugde også :blush:

For den skifta i allefall ikke mellom no ters og kvint... i allefall ikke på egenhånd, og jeg visste da ikke hva terser og kvinter var...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en bra Harmonizer ala Eventide(de som har Axe FX Ultra kan også gjøre det) kan du programmere intervalene selv og spille Forelska i lærern ganske så autentisk :)

De aller fleste harmonier innspillt på plate er flere gitarer, det låter som regel best.

På Owner of a lonely heart trenger man bare en fixed pitch shifter(som Castor nevnte) slik Trevor rabin har spilt den inn med (MXR pitch transposer)

Mange multieffekter har et program oppkalt etter den låten, inkludert Axe`n.

Endret av Debris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du sikkert rett i, men da snakker vi clicktrack, gjør vi ikke? Hvordan skal harmonizeren ellers vite når den skal skifte?

Man programerer tone for tone hvordan de skal harmonere.

Steve Vai gjorde dette endel med sin H3000 rundt "Passion and warfare" Jeg fikk lånt meg en Eventide og fikk prøvd det..Helt rått.

Diatonic inteligent pitch shifting yeah! :D

Tok litt lengre tid for meg å programmere da jeg ikke har snøring på teori men haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah. Vel, da gjelder det å spille rent og ikke komme emd et ekstra anslag på begynnelsen av soloen.. :)

Et ekstra annslag vil nok ikke gjøre noe, men alle harmonizere bruker noen ms på å dekode hvilken tone som blir spillt så det lønner seg å begrense Pete Townshend "windmill" bevegelsene :D

Endret av Debris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.