Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

rørtopp på combotransistor


2ralf

Anbefalte innlegg

Hvis du anser mine innlegg i denne tråden som "ikke hjelpende", så gjerne for meg. Leser du de, vil du se at jeg advarer deg mot å koble en rørforsterker foran en transistorforsterker slik du har tenkt. Likevel skriver du at du vil bevise hypotesen, og derav sarkasmen.

Man skal kanskje ha litt mer enn 14 innlegg på et forum før man legger føringer for hva moderatorer kan skrive. Innlegget var ikke moderering, og da deltar jeg som et vanlig medlem. Innspillet er notert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

For å bytte input mellom to amper med egne høyttalere til hver brukes en vanlig A/B-boks.

For å bytte kabinett mellom to amper må man gjøre mange forskjellige trinn i riktig rekkefølge sånn at det ikke kommer ut blå røyk. Sjekk http://www.tonebone.com/tb-headbone-ts.htm og

For å "bruke" en rørtopp på en transistorcombo kan man plugge effekt-sløyfe-send på rørtoppen til effekt-sløyfe-retur på comboen. Da brukes halve rørampen og halve transistorcomboen. Eller så kan du koble ut høyttaleren fra transistorcomboen og plugge denne inn i rørtoppen.

Eller så kan du bruke en attenuator med linjeutgang på rørtoppen, og sende linjeutgangen til comboen.

Hvis dette gjøres feil er det gode muligheter til å lage blå røyk.

:ninja:

Ett opplyst og godt formulert svar. Det ninja ramser opp her er alle (kjente) muligheter for å bruke to forsterkere samtidig. Mange har brukt slike løsninger i gitaroppsettene sine. Så vidt meg bekjent finnes det ikke noen nye uoppdagede "lydskatter" innen kreativ sammenkobling slik kanskje trådstarter håper på.

En rørforsterker som egner seg godt til koblinger rett i input eller i effektsløyfe på en transistoramp er THD Univalve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du anser mine innlegg i denne tråden som "ikke hjelpende", så gjerne for meg. Leser du de, vil du se at jeg advarer deg mot å koble en rørforsterker foran en transistorforsterker slik du har tenkt. Likevel skriver du at du vil bevise hypotesen, og derav sarkasmen.

Man skal kanskje ha litt mer enn 14 innlegg på et forum før man legger føringer for hva moderatorer kan skrive. Innlegget var ikke moderering, og da deltar jeg som et vanlig medlem. Innspillet er notert.

Mulig jeg ble en smule sår der. Beklager for det. Siden jeg er ny her vet jeg heller ikke hvordan sjargongen helt går. Uansett, innlegget mitt er seriøst, og jeg lurer virkelig på om det funker eller ikke. Du har vært behjelpelig med å antyde at forslaget mitt ikke kommer til å funke. Du har også indikert hvorfor det ikke kommer til å funke, samtidig som andre sier det faktisk er mulig, selv om det blir en modifikasjon av hva jeg opprinnelig tenkte å prøve ut.

Som moderator/administrator må du gjerne skrive hva du vil, og jeg har ingenting i mot fleip, men foreløpig kjenner jeg dette forumet lite og har ingen ønsker om å legge føringer. Jeg har vært ansvarlig for andre nettforum, om enn med innhold som har med sikkerhet for liv og helse, og kanskje jeg farges av dette. Jeg har blitt medlem her av en grunn, og grunnen er fordi dette er norges største forum for gitar, jeg spiller gitar, har gjort det lenge, og jeg opplever folkene her som oppegående og kunnskapsrike, og jeg ønsker å lære mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger du ninjaens oppskrift, går det helt fint. Kobler du høyttalerutgangen på en rørforsterker inn en annen forsterker, går det ikke riktig like bra.

Jeg tenkte ikke på effektsløyfene i det hele tatt, og det er klart det er en mulighet.

I mitt hode vil ved effektsløyfebruk medføre at du bruker preampen i rørforsterkeren som en kjempestor og tung rørpreamp. Det er jo bare å prøve, men videre praktisk og flyttbart blir det jo ikke. Husk last på sluttrinnet på rørforsterkeren ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det man i grunnen kan konkludere med, er at det er mye lettere på de fleste måter, å finne en røramp som du blir fornøyd med. Du sier at ampen din har den feteste clean-lyden man kan tenke seg, men prøv litt forskjellige røramper (spesielt Fender kanskje, når det gjelder clean headroom) så tør jeg nesten vedde på at du vil få opp øya! Du sier jo også at ampen din mangler liv og dynamikk. Vel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.