Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

rørtopp på combotransistor


2ralf

Anbefalte innlegg

Aha. Ja, det vil fungere. Men da må man ha to komplette oppsett med forsterkere og høyttalere, ikke sant. Om det er kombo eller løs topp og kasse spiller jo i og for seg ikke noen rolle.

I trådstarters tilfelle vil jo ikke det løse problemet, da han er ute etter på tilføre "lys og varme" eller noe sånt på transistorampen.

Den A/B- boksen jeg har snakket om, er en som sitter på høyttalerutgangen på begge forsterkerne, etter utgangen, og før høyttalerelementet. Det er ikke en farbar vei, så sant man ikke har to transistorforsterkere. Og selv da er det tvilsom praksis, spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Aha. Ja, det vil fungere. Men da må man ha to komplette oppsett med forsterkere og høyttalere, ikke sant. Om det er kombo eller løs topp og kasse spiller jo i og for seg ikke noen rolle.

I trådstarters tilfelle vil jo ikke det løse problemet, da han er ute etter på tilføre "lys og varme" eller noe sånt på transistorampen.

Den A/B- boksen jeg har snakket om, er en som sitter på høyttalerutgangen på begge forsterkerne, etter utgangen, og før høyttalerelementet. Det er ikke en farbar vei, så sant man ikke har to transistorforsterkere. Og selv da er det tvilsom praksis, spør du meg.

Jeg trodde at de to ampene kunne dele høyttaler i og med at de ikke benyttes samtidig, men det går vel kanskje ikke det da.

Nei, det løser ikke trådstarters ønske om å kunne benytte de to ampene sammenfiltret på en måte, men tenkte det mer som et alternativ som kunne funke, selv om det ikke funker slik intensjonen er i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det går ikke, i og med at høyttaleren må kobles helt fra den andre forsterkeren, og rørforsterkeren trenger last hele tiden. Uansett er dette så mye mikkmakk at og har så stort potensiale for feil at det ikke er å anbefale i det hele tatt.

Løsningen med to komplette oppsett og A/B- boks foran, er mye brukt, og funker glimrende. Gidder man å dra på to komplette forsterkere, er det jo en fleksibel løsning, som gjør at man kan få to "kanaler" som trolig låter akkurat slik man ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det går ikke, i og med at høyttaleren må kobles helt fra den andre forsterkeren, og rørforsterkeren trenger last hele tiden. Uansett er dette så mye mikkmakk at og har så stort potensiale for feil at det ikke er å anbefale i det hele tatt.

Og her ligger undringen min: Hvorfor må høyttaleren fysisk kobles helt fra den ene forsterkeren? (Beklager delvis avsporing av tråden her nå, men ble bare veldig nysjerrig på dette.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke gjør det, blir det en kobling mellom de to slutt-trinnene i de to forsterkerne. Det går ikke bra. Hvorfor vet jeg ikke teorien bak, det kan sikkert andre svare på.

Nå finnes det jo forsterkere som tåler dette, for eksempel sluttrinn som kan brokobles, men de er da laget for det. Det har man ikke noen garanti for at gitarforsterkere tåler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å bytte input mellom to amper med egne høyttalere til hver brukes en vanlig A/B-boks.

For å bytte kabinett mellom to amper må man gjøre mange forskjellige trinn i riktig rekkefølge sånn at det ikke kommer ut blå røyk. Sjekk http://www.tonebone.com/tb-headbone-ts.htm og

For å "bruke" en rørtopp på en transistorcombo kan man plugge effekt-sløyfe-send på rørtoppen til effekt-sløyfe-retur på comboen. Da brukes halve rørampen og halve transistorcomboen. Eller så kan du koble ut høyttaleren fra transistorcomboen og plugge denne inn i rørtoppen.

Eller så kan du bruke en attenuator med linjeutgang på rørtoppen, og sende linjeutgangen til comboen.

Hvis dette gjøres feil er det gode muligheter til å lage blå røyk.

:ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må høyttaleren fysisk kobles helt fra den ene forsterkeren?

Fordi ampen som sender ut sitt signal ikke vet forskjell på en høyttaler og en annen amp. Den ser bare en impedans på utgangen sin, og prøver å stappe sitt signal inn i denne impedansen.

En annen amp vil ikke gi forventet impedans til ampen som leverer signal og ampen som leverer signal får vondt. Ampen som ikke gir signal vil ikke sette stor pris på å få et stort signal kjørt baklengs inn i ****** sin og får også vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi ampen som sender ut sitt signal ikke vet forskjell på en høyttaler og en annen amp. Den ser bare en impedans på utgangen sin, og prøver å stappe sitt signal inn i denne impedansen.

En annen amp vil ikke gi forventet impedans til ampen som leverer signal og ampen som leverer signal får vondt. Ampen som ikke gir signal vil ikke sette stor pris på å få et stort signal kjørt baklengs inn i ****** sin og får også vondt.

Akkurat. Var ikke klar over at det ville gå signal feil vei. Men da skjønner jeg i hvert fall såpass at dette ikke er lurt å gjøre, så da kan trådstarter også glemme den muligheten. tongue.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste du gjør er å kjøpe en god fender røramp (combo). Da får du god, dynamisk og klar clean. Spør du meg vil en transistoramp aldri utklassere en rørforsterker.

Det blir selvfølgelig smak og behag, og til ulikt bruk, og jeg er selvfølgelig enig med deg hvis jeg eksempelvis skal sammenligne lyden fra en fender twin reverb med transistoren min. Poenget mitt i denne tråden er derimot å høre om dette var mulig, for å muligens teste ut "nye" og originale lydkombinasjoner som ikke eksisterer på en serieprodusert forsterker, altså en liten 'etnisk mix' om du vil. Jeg lærer mye av denne diskusjonen, og setter pris på om flere kommer med ugjenstridelige fakta for å motbevise hypotesen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å bytte input mellom to amper med egne høyttalere til hver brukes en vanlig A/B-boks.

For å bytte kabinett mellom to amper må man gjøre mange forskjellige trinn i riktig rekkefølge sånn at det ikke kommer ut blå røyk. Sjekk http://www.tonebone.com/tb-headbone-ts.htm og

For å "bruke" en rørtopp på en transistorcombo kan man plugge effekt-sløyfe-send på rørtoppen til effekt-sløyfe-retur på comboen. Da brukes halve rørampen og halve transistorcomboen. Eller så kan du koble ut høyttaleren fra transistorcomboen og plugge denne inn i rørtoppen.

Eller så kan du bruke en attenuator med linjeutgang på rørtoppen, og sende linjeutgangen til comboen.

:ninja:

Tusen takk for godt svar og god info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vil trolig egne seg ypperlig til en rekke musikkstykker.

Stykket 4'33" med John Cage er det jeg først og fremst tenker på.

Forstår det slik at du er administrator i forumet? Det er ok med sarkasme opp til et visst punkt. Hadde satt pris på om du kunne være seriøs, gjerne hjulpet meg. John Cage fyller i hvert fall lokalene sine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.