Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

rørtopp på combotransistor


2ralf

Anbefalte innlegg

Har en Fender Stage 185 som jeg er veldig glad i. Den har den feeeeteste cleanlyden jeg kan tenke meg, men mangler liv og dynamikk. Hva skjer hvis jeg setter en rørtopp som pre-amp på dette kabinettet? Noen som har noen tanker om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Skjønner ikke helt hva du tenker her. Mener du å koble en rørtopp på høyttaleren i kabinettet? I så fall, så går det bra hvis impedanse på utgang og høyttaler stemmer.

jepp, det var det jeg tenkte, og jeg lurer på om noen har erfaring med om lyden vil endre seg vesentlig. Jeg har pre-amp inngang på comboen min med impedanse-switch som skulle passe ulike topper (ja, jeg har volt-switch også). Men det jeg egentlig lurer på er om lyden vil endre seg vesentlig. Min hypotese er: Dette vil funke, og pre-ampen vil farge lyden til det nøytrale elementet i comboen. I tillegg vil det være mulig å farge pre-amp lyden med eq innstillingene jeg har på comboen. Spørsmålet er om noen har prøvd dette, og hvilke erfaringer de eventuelt har.

På denne måten tror jeg det også ville vært mulig å switche mellom kun lyd fra transistor, kombinasjon mellom transistor/rør, og kun rør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp, det var det jeg tenkte, og jeg lurer på om noen har erfaring med om lyden vil endre seg vesentlig. Jeg har pre-amp inngang på comboen min med impedanse-switch som skulle passe ulike topper (ja, jeg har volt-switch også). Men det jeg egentlig lurer på er om lyden vil endre seg vesentlig. Min hypotese er: Dette vil funke, og pre-ampen vil farge lyden til det nøytrale elementet i comboen. I tillegg vil det være mulig å farge pre-amp lyden med eq innstillingene jeg har på comboen. Spørsmålet er om noen har prøvd dette, og hvilke erfaringer de eventuelt har.

På denne måten tror jeg det også ville vært mulig å switche mellom kun lyd fra transistor, kombinasjon mellom transistor/rør, og kun rør.

Som Castor sier: forklar hvordan du har tenkt å koble dette. Slik jeg tolker deg kan du ikke bruke både transistorampen og rørtopp samtidig. Du kan koble fra høyttaler-elementet i comboen og koble det på en rørtopp, ja, men du vil da ikke kunne benytte ampen i comboen.

Det eneste jeg kan tenke meg hadde vært en mulighet, var å lage en høyttaler kabel fra rørtoppen som du kobler på elementet i comboen uten å koble fra ampen i comboen. Ved hjelp av en a/b boks vil du da kunne switche mellom de to ampene.

P.S. Skjønte ikke helt hva du mente med "det nøytrale elementet". Ingen høyttaler-element er nøytrale. men farger lyden på forskjellige måter alt etter type.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A/B- boks er sikkert en besnærende tanke. Den må i såfall lages litt spesielt, da min ringe kunnskap om røramper tilsier at de ikke trives videre godt av å stå på ubelastet. I det øyeblikket man skifter over til transistorforsterkeren, som i og for seg kan stå på uten last på utgangen, så mister rørforsterkeren lasten, og det er ikke videre lurt.

I tilleg må man sørge for at A/B- boksen bryter begge ledere, slik at man ikke får noe samrøyre med felles jord eller noe slikt.

Eller er jeg på bærtur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du bør beskrive i detalj hvordan du har tenkt å koble dette, fra gitaren og helt fram til høyttaler.

Bra! Nå begynner jeg å nærme meg.

1. Jeg kobler gitaren til røramp

2. Jeg kobler røramp til combo

3. Både røramp og kombo er slått på

4. Jeg har en switch koblet til combo for av/på

5. Når kun røramp er på, virker ikke eq til combo, men kun høyttalerelementet (siden jeg har channel-switch m. 2 inputs på comboen)

6. Jeg må slå av røramp (power/standby) for å kun få transistorlyd

7. Jeg kan kombinere begge ved å bruke pedal-switch input med fender-pedalen som følger med

Som sagt, jeg har ikke prøvd, men bare lurer ydmykt på om dette lar seg gjøre. I så fall vil det potensielt være en 'killer' kombinasjon med den rette toppen.

Til Psychofunkadelic: Tusen takk for input :) Med 'nøytral' her mener jeg at høyttalerelementet i comboen ikke farges av noe annet enn output på rørtoppen, altså uten eq fra 'seg selv'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A/B- boks er sikkert en besnærende tanke. Den må i såfall lages litt spesielt, da min ringe kunnskap om røramper tilsier at de ikke trives videre godt av å stå på ubelastet. I det øyeblikket man skifter over til transistorforsterkeren, som i og for seg kan stå på uten last på utgangen, så mister rørforsterkeren lasten, og det er ikke videre lurt.

I tilleg må man sørge for at A/B- boksen bryter begge ledere, slik at man ikke får noe samrøyre med felles jord eller noe slikt.

Eller er jeg på bærtur?

Hvis begge ampene er koblet til høyttalerelementet, vil vel rør-ampen ha last selv om den ikke er "aktiv" hvis du skjønner? Det er jo mulig å ha to amper koblet til samme element? Eller er jeg på bærtur?

Men uansett; Man kan ikke koble rørampen inn på input på en annen amp sånn uten videre, og heller ikke koble slik at du kan benytte pre-amp i en amp og poweramp i den andre og motsatt, uten ganske kraftige modifikasjoner. Så ut fra hvordan jeg tolker trådstarters fremgangsmåte, og som andre her også sier, så er svaret: Nei, dette går nok ikke.

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man må ikke finne på å koble to forsterkere til samme element samtidig. Det blir dyrt, fryktelig dyrt! Det vet jeg godt, har selv sett en gjøre det. Gitarist, selvfølgelig.. tongue.gif

Jeg tenkte ikke på å kjøre begge ampene samtidig på elementet, men med en evt. a/b boks av noe slag der en amp til en hver tid er "passiv" ? Hva skjer rent teoretisk i det tilfellet?

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man som sagt være sikker på at forsterkerne ikke er koblet til elementet, må man ha en A/B boks som bryter begge lederne til elementet. Derfor vil da rørforsterkeren stå uten last når man kobler over til transistorforsterkeren, og det er jo ikke bra. Det er mulig vi misforstår hverandre.

Jeg tenker: Gitar inn i a/b boks "a" inn på den ene ampen "b" inn på den andre ampen. Begge ampene er på, men hvilken amp som får signal inn avh. av boksen. Spilte sammen med en gitarist som vekslet mellom to comboer på denne måten en gang i tiden, men det blir noe helt annet, kanskje? (Selv om prinsippet er det samme...)

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.