Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fra 100W til 50W?


vwh

Anbefalte innlegg

Er det mulig å modifisere en rørforsterker fra 100W til 50W?

Er fortsatt på utkikk etter ny rigg, og har kommet over Laney VH100R, men som navnet tilsier er det snakk om 100W, og det er for mye for å ha på gutterommet og ved bandøvinger i små lokaler.

Forsterkeren finnes desverre ikke som 50W versjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å enten modde selv eller få fattern til å gjøre jobben.

Trenger tross alt ikke være rocketscientist for å ta frem loddebolten.

Bare noen kan forklare hvordan, og om det i det hele tatt er mulig, så skulle det ikke være noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes, har akkurat fått en hotplate, og den er midt i blinken for meg.

Stjeler den tone?

- Nei, ikke i forhold til å ikke få "skrudd opp ampen skikkelig".

- Det de fleste forbinder med at powerbrakene stjeler tone, er nettop det at mindre effekt kommer til høytaleren. Du vil uansett ikke få den "samme lyden" ved lavere volum som ved høyt volum ,fordi ;

1 Høytaleren gjengir frekvensene forskjellig ved forskjellig effekt inn.

2 Øret vårt oppfatter frekvensene forskjellig ved forskjellige lydstyrker

Pga disse vil du ikke få "samme lyden" med/uten en powerbrakelignende kostruksjon i mellom amp og høytaler. (Å kalle dette å sluke tone vil jeg si bli feil)

Hadde selv en Marshall SE-100 (powerbraken før den nye kom, (lages nå av grove tubes som hadde lises/patent på den)) og jeg synes hotplaten er helt anderledes. Her kommer nok selve "suging av tone" inn i bildet. At selve enheten selv lager en farging av lyden.

Jeg synes hotplaten var mye mer "transparent" / klar lyd, og at denne gjenga lyden veldig bra, i forhold til SE-100'n

Hotplaten har noen tillegsfunkjsoner, deriblandt en "bright" og en "deep" switch, som har i funksjon å kompansere for de dype og lyse frekvensene, som ikke blir gjengitt av høytaleren eller oppfattet av øret, pga høytaleren ikke flytter like mye luft som den ville i orginal stand. Denne funkjsonen synes jeg er HELT TOPP(!) og funker veldig bra.

Som sagt, du bil ikke få samme opplevelsen, som å få lufta trøkkt opp i brystet, og du vil fortsatt få den "øvningsforstereker nivået" på lyden, men du vil få mye mer overdrive fra sluttrinnet.

Jeg selv spiller fortsatt på den samme volumnivået, men jeg for skrudd opp forsterkeren mye mer sånn jeg vil, og for den beste lyden ut av ampen.

Konkl. THD Hotplate anbefales på det varmeste.

100/50 watt?

Du vil ikke få veldig volumforskjell mellom 100 og 50 watt. Jeg har en 50watts jcm 800 topp, og kameraten min har samme modellen i 100w (2x el34 og 4x el34) Det som jeg merker er forskjellen er at på min forsterker kommer sluttrinnvrengen mye fortere, noe jeg liker, fordi jeg bruker marshallen til crunch/gain) Men min vil miste litt "grepet" når jeg skrur opp forsterkeren. I motsetning er han sin litt vanskligere å få til å vrenge ved lavere volum, mens han sin har mye mer kontroll i dypbassen ved moderate nivåer, og har mye mer kontroll på full guffe.

50 og 100w låter altså litt forkjellig, selvom de spiller nesten like høyt.

Hvordan du kan få 50 watt i stedet for 100w?

- En metode er å ta ut to av rørene, slik at du kjører 2v el 34(hvis det er de røra som står i) og "halvere effekten" . Dette er mulig, men må gjøres av en tekniker med peil, og selv om han gjør det er det fortsatt fare for at feks utgangstransformatoren++ går føyken, så jeg vil kalle det ustabilt.

(sjekk ut http://www.blamepro.com/CGI-BIN/cutecast.pl? og leit på marshallforumet eller søk etter "pull out" / "pulling out (tubes)" , der har det vært mye diskusjon rundt dette emnet.)

Å bytte rørtype er heller ikke altid så enkelt. EL 34 til 6550 trur jeg skal gå greit ved små modifikasjoner, men ellers er kretsene i en røramp bygget til den spesifikke rørmodellen.

Groove tubes lager en konverter, hvor du kan sette el84 rør (mindre rør, med mindre effekt) rett i en forsterker med feks EL34. Har hørt om folk som har prøvet dette med feks en marshall, og det var ikke spesiellt vellykket, da hele forsterkerens kretser/EQ er bygget for å jobbe med EL34.

Så hvis det viser seg at det blir for høyt med den forsterkeren, ville jeg sjekket ut en Hotplate, Weber MASS, eller Marshall PowerBrake etc, og kanskje sjekket ut noen mer tungdrevene høytalere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for godt svar!

Årsaken til at jeg vil ha ned effekten var vel egentlig det at etter slik jeg har forstått det vil 50W vrenge tidligere, og gir derfor "go' lyd" på et lavere volum enn en 100W forsterker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.