Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Sprekker i Gibson J-45 Vintage


Njaa

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg kjøpte september en Gibson J-45 Vintage fra 1996 som var i fin form. Da jeg kom hjem fra juleferie på fredags kveld var alt tilsynelatende som det skulle være, ingen merker som jeg la merke til.

På lørdag tok jeg den med på jobb, som innebærer ca. 10 minutters vandring i denne kulden vi nå opplever i Oslo. Gitaren var da godt (trodde jeg) bevart i flight case'en jeg fikk med.

Innen vakten var omme oppdaget jeg den største av sprekkene man kan se i vedlagte bilder.

Denne sprekken har over natten utvidet seg, samt en ny sprekk 'til venstre' (bilde 2) for halsen har kommet til syne. Begge går ned til hullet. Man kan kjenne sprekken rundt åpningen på hullet, og på undersiden. Ytterligere ser det ut som om det er i ferd med å danne seg en sprekk rundt hullet langs de tre innerste ringene ca. 5 mm. fra åpningen.

Jeg tar den med til legevakten når de åpner om en times tid. Har dere tanker og tips om hva som har skjedd, og hva som nå burde skje?

96975_s.jpg

96976_s.jpg

96977_s.jpg

Endret av Njaa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, dette så ikke særlig deilig ut. Jeg trodde flightcaser skulle tåle det aller meste. Hvordan blir det med gitarer man faktisk tar med i flighten? De blir jo brakt ut i kulda de også, og også i et helt annet trykk når de ute og flyr.

Hva slags temperaturer har gitaren vært i?

Husker forsåvidt at det var helt sykt kaldt på lørdag også, så kanskje en rask temperaturovergang kan ha gjort noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er for tiden ekstremt tørt hjemme hos oss. Vi fyrer som som om vi skulle få betalt for det, og det fører til et helt grusomt inneklima for gitarer. Hjemme hos meg er den relative fuktigheten på under 20 %, bortsett fra der jeg har gitarene. Der er fuktigheten nesten 40, takket være luftfukter.

Jeg tipper du har opplevd en kombinasjon av uflaks, tørr luft og kulde.

En gitar som er nedkjølt, skal varmes opp igjen så sakte som mulig. Det å ta en kald gitar ut av en koffert og sette den ved siden av ovnen, er faktisk risikosport. Sprekker i lokket kan repareres, men det er litt jobb, og det koster derfor noen kroner. Det er ikke noe som sånne "Skifte strenger, hardware, intonere og justere Floyd"- folk i musikkforretninger gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var og snakket med folka på Immerslund. Den kritiske feilen virker til ha vært at jeg tok den rett inn når jeg kom på jobb, hvor vi både fyrer og får betalt. De sa det samme som CastorFiber sier, praktisk sett at jeg burde satt den i gangen først, for så inne i lokalet, men i kasse, og så utav kassen.

Den lave fuktigheten gjorde gitaren mer ømfintlig for temperaturforskjellen. yr.no sin statistikk sier at lørdag den 9. januar var den kaldeste dagen siste 30 dagene, med -20.5 i gjennomsnitt. Kan tenkes at det var enda kaldere når jeg rusla på jobb litt før 23:00. Inne på jobb var det nok rundt 25.

Ifølge teknikeren på Immerslund hadde ikke strengene noen stor rolle i dette. Under hvor halsen møter kroppen er gitaren bolstret en del mer enn rundtomkring ellers. Dermed var det mindre variasjon i den delen, så når resten varierte i spenn kom det derfor brist i det området.

Kjøpte en luftfukter som nå har kost seg i kassen i noen timer. Sprekkene er betydelig mindre synlige. Skaden virker heldigvis til å være hovedsaklig kosmetisk - phew!

Dog synd lærepengen skulle komme på en så dyr gitar.

96991_s.jpg

96992_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg egentlig veldig lite greie på. Jeg tror det til en viss grad avhenger av hvor "usynlig" du vil ha sprekken. Det kan jo variere fra at man stabiliserer den, via at man legger på litt farge for å maskere, til "full pakke" der den blir usynlig. Du har jo tatt greie bilder, så mitt beste forslag er å kontakte de som reparerer slikt på e-post, legge ved bildene og be om et prisoverslag. En fullverdig reparasjon koster nok flere tusen. Sprekken på undersiden av gripebrettet er nok verst. Den på oppsiden er ikke noen heksekunst å bli kvitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar det ikke så tungt. Det viktiste er at lyden bevares, og det virker som om den er upåvirket. Bare synd jeg mishandler en 14 år gammel plettfri gitar første vinteren jeg eier den.

For øvrig er den lyse e-strengen.. hvordan skal jeg forklare dette? Den er "låst" på fret 15 fra fret 4 og opp. Det vil si, fret 4 til 15 lyder samme g-noten, plus/minus skurring. Immerslund sa dette nok også var grunnet været for tiden, men den fukteren de solgte meg har ikke hjulpet for det problemet. Vil jeg ha en 5-strengers gitar frem til sommeren, med mindre jeg leverer den inn for justering av stolen og/eller truss rod?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar det ikke så tungt. Det viktiste er at lyden bevares, og det virker som om den er upåvirket. Bare synd jeg mishandler en 14 år gammel plettfri gitar første vinteren jeg eier den.

For øvrig er den lyse e-strengen.. hvordan skal jeg forklare dette? Den er "låst" på fret 15 fra fret 4 og opp. Det vil si, fret 4 til 15 lyder samme g-noten, plus/minus skurring. Immerslund sa dette nok også var grunnet været for tiden, men den fukteren de solgte meg har ikke hjulpet for det problemet. Vil jeg ha en 5-strengers gitar frem til sommeren, med mindre jeg leverer den inn for justering av stolen og/eller truss rod?

Jeg tror jeg ville levert den inn for justering.Ellers vil sprekkene bli mindre synlig med lim og tvinger, men det er kanskje greit å få dette også ordnet hos en proff i og med at gitaren er såpass dyr i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar det ikke så tungt. Det viktiste er at lyden bevares, og det virker som om den er upåvirket. Bare synd jeg mishandler en 14 år gammel plettfri gitar første vinteren jeg eier den.

For øvrig er den lyse e-strengen.. hvordan skal jeg forklare dette? Den er "låst" på fret 15 fra fret 4 og opp. Det vil si, fret 4 til 15 lyder samme g-noten, plus/minus skurring. Immerslund sa dette nok også var grunnet været for tiden, men den fukteren de solgte meg har ikke hjulpet for det problemet. Vil jeg ha en 5-strengers gitar frem til sommeren, med mindre jeg leverer den inn for justering av stolen og/eller truss rod?

Sjå ned langs halsen, dersom 15. band er for stort vil du sjå dette enkelt. Sjå også etter om halsen er vridd eller bøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke noe galt med hals eller bånd. Snakket med en hyggelig herre på Myhrbraaten, som forklarte det trolig var lokket som har sunket rundt der stolen er festet (rett meg gjerne på terminologi). Skal forsøke noe ekstrem fukting i en uke, og se om det hjelper.

Endret av Njaa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.