Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gehørtrening


Lah

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal få bedre gehør, og jeg er villig til å legge ned tid for å oppnå det. Nå tenker jeg ikke først og fremst på gjennkjenning av intervaller, men akkordprgresjoner. Stigende intervaller har jeg begynt å få litt under huden føler jeg, og det er litt for kjedelig å begynne på synkende. Jeg tenker å jobbe parallelt med enkle intervaller og akkordprogresjoner. Mitt mål er å kunne høre i hvilken omvending hva slags akkorder spilles, og akkordenes forhold til hverandre. Og dette idet jeg hører sangen. Også vil jeg gjerne få brukt mitt bedre øre gjennom fingrene når jeg spiller. Er det flere mål jeg bør ha?

Jeg har lånt meg en sak "Lytt til akkorder", på biblioteket. Den har kassett med klanger og en fasit til klangene. Ikke tipp topp moderne, og det er noe gærnt med enten kassetten eller kassetspilleren min, for det det låter ikke helt bra. Derfor er det bra det følger med noter! Jeg lytter og lærer og spiller klangene selv på piano. Hittil har jeg holdt meg til tonika, subdominant og dominant, og slik tror jeg det er best enn så lenge. Når jeg spiller, piano eller gitar, prøver jeg å "lytte aktivt". Det hender at jeg analyserer noter jeg spiller og sanger jeg tar på gehør. Altså, analyserer med hodet, ikke på gehør. Det gjør jeg også noen ganger i andre sammenhenger der jeg selv ikke utdøver musikken. Jeg prøver forresten også å spille sanger etter gehør. Nå har jeg fortalt hvordan jeg gjør det.

Og så kan dere fortelle hva dere har gjort! Hva funka bra, og hva funka ikke? Erfaringer, nye idéer, ja takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fort du har disse tre grunnklangene på plass, bør du utvide til paralelltonearten. Det er da det begynner å bli morsomt. Det å lære seg kvintsirkelen utenat, å kunne visualisere den i hodet, er veldig nyttig. Da tenker jeg ikke nødvendigvis på alle fortegn og detaljer, men i første rekke plasseringen av durtonearten og paralelltonearten i forhold til hverandre.

Det å lære seg disse teknikkene fører jo ikke nødvendigvis til bedre gehør, da, men det vil trolig hjelpe veldig. Det å visualisere dette, å lage seg et bilde i hodet man kan "ta fram ved behov", uansett om det er en kvintsirkel, en gitarhals eller et klaviatur er smart. Jeg vil tro at kvintsirkelen er mest universell, uansett instrument.

Har du sjekket ut programmet "Earmaster" på PC? Hvis ikke, gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil sjekke at jeg forstår deg rett: du mener at når jeg før jeg beynner med flere klanger i durtonearten, bør jeg ta de tre viktigste i paralelltonearten også?

Jepp. Kvintsirkelen har jeg ikke viet mye oppmerksomhet så langt. Men med gehørtreningen får jeg nok både mer nytte og interesse for den.

Edit: Earmaster, ja! Nei, så langt har jeg ikke kommet ennå. Har jo sett det har fått mye skryt her på forumet, men stort lengre enn det har jeg heller ikke kommet. Jeg får vel se å få fatt i det.

Endret av Lah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer. Når du kan plassere Tonika, Subdominant og Dominant i dur, vil du få mer glede av å kunne plassere de tre tilsvarende i paralelltonearten enn å skulle plassere akkorder innen durtonearten. Det å høre forskjell på moll og dur er viktig. Når du behersker disse seks, kommer gjerne resten "rekende på en fjøl".

For meg er kvintsirkelen viktig som et "visualiseringsverktøy", og jeg tegner den gjerne raskt ned når jeg skal transponere, eller at jeg kommer over ting som er vanskelige. Det betyr ikke at det er riktig framgangsmåte for alle andre. Vi lærer og tilegner oss ting forskjellig, og det er ikke sikkert du er i samme "læringskategori" som meg.

Den tar da ca ti sekunder å lære-

"Faderen Bevare Esspen, Asspen og Dessuten Gesspen"

"Gå Du Aldri Etter Henne Fiss Hiss (kun for de som vil pirke, hvem spiller i hissdur..)

Med en C øverst. F- remsen får et b- fortegn mer per trinn, og G- remsen ett kryss mer. Så enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.