Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tre eller plastkasse?


aslak1234

Anbefalte innlegg

Hei! Prøvde å ta med en gitar i gigbag inn på flyet hjem til Norge for ca. en mnd siden, og det gikk ikke fordi de sa den var for stor. De sa jeg måtte ha en hardkasse og sende gitaren under flyet. Derfor trenger jeg altså en hardkasse, og lurer på hva som er best under fly; Kasse laget av tre eller kasse laget av plast?

Takk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flightcase er jo såklart det beste, men en solid plastkasse med god innvendig polstring gjør jo også nytta. Reiser jo selv med plastkoffert når jeg reiser (til klær og slikt), og det har ennå ikke skjedd at plasten har gått i stykker.

Så lenge plasten er relativt hard og solid, og godt polstret innvendig, så tror jeg alt skal gå veldig bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir fort litt krangel. Har hatt et par sånne med flyvertinner som ikke tror gigbagen går i overhead boksen. Det gjør den fin på de fleste fly. De siste gangene jeg har flyet hjem gitarer har jeg faktisk bare skrudd av halsen å lagt dem i bagen. Ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hatt noko propblem med vanleg gitarkasse på fly. Køyrte samme ruta som deg (tippar kansas - detroit/minneapolis - new york- amsterdam - oslo) med tre gitarkassar teipa saman i ein svartsekk som eit ekstra kolli, utan problem. Innanlands har eg flydd ca ein million gonger med gitar sjekka som vanleg bagasje utan nokon form for trøbbel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du driter i kvalitet, utseende og alt annet så lenge man får den med seg overalt?

når du flyr mye og bare skal ha noen å øve på så er det no big deal og Steinbergern er den feteste lille gitaren jeg vet om. Den reagerer overhode ikke på temperatur og klimaendringer og du kan hoppe oppå den uten bekymring. I tillegg er jo Trans Trem litt moro.

Endret av Gluke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steinberger er faktisk genialt ;)

Tingen er at jeg må gå ut i fra at gitaren blir sendt under flyet, fordi om jeg prøver den som håndbagasje i en gigbag, og de sier at den er for stor og ikke kan sendes under flyet pga. for dårlig bag, så blir gitaren stående på flyplassen :P Denne gitaren er vel også faktisk det dyreste jeg eier. Det jeg lurer på er hvilken kasse som passer best på gitaren min under flyet, og jeg vil ikke bruke så mye penger, fordi kassen skal ikke brukes til så veldig mye mer enn akkurat denne turen :P

Noen som har erfaringer med SKB eller Gator?

Endret av Aslak Gundhus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kasse som egner seg godt til flyfrakt, har to store ulemper. For det første er den dyr, og for det andre er den tung. Derfor er det kanskje en litt bortkastet investering hvis du ikke planlegger å fly mye med gitaren. Om det er en solid plastkasse eller en skikkelig Alu/kryssfinerkasse tror jeg ikke spiller den store rollen. Jeg vil tippe at sistnevnte er aller sterkest.

Forslaget til Gluke er faktisk det lureste- skru gitaren fra hverandre, hvis det er boltonhals, og sett den sammen når du kommer hjem. Er du lite lysten på å gjøre dette selv, kan det ikke koste stort i en gitarsjappe å få ordnet dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.