Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Loddebolter og loddestasjoner


Anbefalte innlegg

For ikke lenge siden spanderte jeg på meg en loddestasjon fra Clas.

Det er snakk om denne: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=145748092

Jeg må bare innrømme at jeg ikke blir videre godvenner med den. Den "biter" liksom ikke, og det går tregt å lodde med den, sammenlignet med min snart førti år gamle loddebolt på 30 watt, selv om jeg skrur temperaturen godt over det den egentlig skal være.

Har noen erfaring med denne, og kan sammenligne med andre loddestasjoner? Jeg tror jeg skal bite i det sure eple og handle en annen. Jeg gidder ikke å irritere meg over en loddestasjon jeg ikke liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen erfaringer med denne, men jeg kjøpte en av proff kvalitet fra det store internett. Ble aldri så varm som gammelbolten. Så kjøpte jeg en av lavere kvalitet fra jernia, funket dårlig. Så kjøpte jeg en Best tools loddestasjon til 90 kr e.l og den funket som bare det. Blir fort varm og lodder fort. Om det er best tools er jeg ikke sikker på, den ble hvertfall kjøpt på Mekk. Byttet stiften i en mer solid type... Den som var på irret bort av tinnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke lenge siden spanderte jeg på meg en loddestasjon fra Clas.

Det er snakk om denne: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=145748092

Jeg må bare innrømme at jeg ikke blir videre godvenner med den. Den "biter" liksom ikke, og det går tregt å lodde med den, sammenlignet med min snart førti år gamle loddebolt på 30 watt, selv om jeg skrur temperaturen godt over det den egentlig skal være.

Har noen erfaring med denne, og kan sammenligne med andre loddestasjoner? Jeg tror jeg skal bite i det sure eple og handle en annen. Jeg gidder ikke å irritere meg over en loddestasjon jeg ikke liker.

Jeg har en identisk, den som Biltema selger. Den funker berre lekkert.

Men jeg har fra andre loddebolder erfart at det kan være feil på alt fra spissen til selve varmelementet.

Først forsøke med et par nye loddespisser. Om det ikke funker alternativ kjøpe nytt varmeelemnt(håndtak) på Biltema.

Eller se om du finner kvittering og bytte hele ruklet på Claser'n. Men som sagt, min fungerer veldig bra.

Men det skal nevnes at jeg KUN lodder elektronik med den. Og jeg bruker gammelt godt loddetinn med flux

+ konsekvent ekstra fluxpasta på potmetre og andre "store" varmeflater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt et par forskjellige typer loddebolter på universitet. Har til gode å prøve de på clas ohlson da, men tror det er mer vanesak enn noe annet.

Jeg brukte lenge de gamle loddeboltene fra hva jeg vil tippe er 60-70 tallet ut ifra de rosa og babyblå designet med imponerende "trepanel", og synes de var lettere å bruke enn de nye og fancy loddeboltene som ikke går på før de får kontakt med metallet. Mens de som hadde erfaring med dem gjor jobben mye raskere enn ved bruk av ny vs gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har også den samme fra Clas, og min fungerer utmerket. jeg har brukt forskjellige stasjoner fra Weller, og den fra Clas klarer seg godt i sammenligningen. det fulgte med tre spisser, den tynne og flate (1mm) er fin til SMT, og til vanlig arbeid bruker jeg den største (3,2mm).

det er stor forskjell på ulike typer tinn, både i legeringen og flussmiddelet som er inni. prøv forskjellige, og når du finner noe som funker så kjøper du inn en haug. jeg bruker helst 0,5 og 0,7mm 60/40-tinn og ekstra flusspasta som brukes sånn som huskerikke skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gammelt loddetinn, 60/40, som jeg er godt fornøyd med, og som jeg har brukt i mange år.

Fikk det veldig billig gjennom en importør, så jeg har masse, er godt vant med, og veldig fornøyd med loddetinnet. Tviler på at det er der problemet er. Det er flux i tinnet.

Har lurt litt på om det kan være et poeng å legge en liten dasj med sånn varmepasta til prosessorer imellom spissen og elementet? Noen som har prøvd noe slikt?

Jeg får liksom ikke varmen fra bolten over i komponentene jeg skal lodde. Irriterende!

Spissen er selvsagt helt ren og godt fortinnet før jeg setter i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidder ikke å irritere meg over en loddestasjon jeg ikke liker.

Ie. kjøp ny ! :-)

Jag hadde en sån Clas Ohlson stasjon ...

Min virket supert i ~2 år, så døde den ... Kan ikke huske att jag hadde noe problemer med varmeoverføringa med min. Men jag loddet mest sån "pirke elektronikk" med den.

Stasjon døde sån akkurat passe til det jag skulle begynne å lodde sammen Rør-reverben ... (Murphys law ...).

En dag så var spissen kall, og displayet viste 000 ... Gadd ikke lete etter en ny penn til stasjon så jag bestilte meg en sån fancy digital stasjon fra Elfa i stedet ... $$$ Få se hur lenge den virker ...

Verdict : Akkurat passe "slit-og-sleng" kvalitet ! (ie. typisk Clas Ohlson produkt).

PS. Jag har kvar 4 spisser til Clas Ohlson stasjon. Hvis noen trenger/vil ha dem så send meg en PM ! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den optimale temperaturen avhenger av mye rart, sånn som tinnlegeringen, flussmiddelet, teknikken og hastigheten til den som lodder, størrelsen og overflaten på det som loddes, og sikkert andre ting også.

vanlige 30W-loddebolter holder gjerne rundt 400°C, og området fra 380 til 450°C synes jeg er bra til å lodde bakpå poter og til store kontakter, xlr/jack og lignende.

til finere ting med 60/40 starter jeg kanskje på 320-330°C og justerer etter behov. går du for lavt tar det mer tid, og komponentene og printbanene kan bli for varme. det samme skjer hvis du stiller for høyt i forhold til hvor kjapt du lodder.

det optimale er altså å stille inn akkurat passe. :blush:

de Weller-stasjonene jeg har brukt mest heter WS81 og WSD81, og de er på 80W. Biltema/Clas-varianten er på 48W. på en loddestasjon er flere watt bedre, siden oppvarmingssyklusene blir kortere, og spissen dermed vil holde jevnere varme når det loddes. min erfaring er riktignok at 48W holder lenge, men det kan være noe å tenke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.