Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

byggeprosjekt, ny amp


Anbefalte innlegg

Hehe, du har mange gode idéer! Jeg har og laget kretser der annen hver triode jobber usymmetrisk og mellom disse var det lineære triodetrinn, nettopp slik at den usymmetriske effekten skulle forsterkes, og preampen lagde hauger med 2.ordens klirr, men det var rett og slett ikke mulig å høre...iallefall ikke for meg. Mulig tonen ble hakket 'varmere' og fyldigere, men det var så liten forskjell at det kan være det jeg ville høre, og da hørte jeg det litte bitte grann. Jeg har funnet ut at den effekten er lettere å få til i utgangen, så nå er preampen rimelig lineær.

Jeg har deler til en PP 6V6amp på vei fra USA as we speak...kanskje vi skal byttelåne når vi er ferdige? Kult at du ikke bygger enda en EL84 sak. Oktal rør er så mye finere å se på :rolleyes: bortsett fra EL34 som er et av de styggeste jeg vet om. Jeg kommer ALDRI til å lage en amp med det røret;)

Jo takk, nok med timer går med på konstruksjonene, ikke skjønner jeg hvordan alle disse 'boutik' makere tjener penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jo takk, nok med timer går med på konstruksjonene, ikke skjønner jeg hvordan alle disse 'boutik' makere tjener penger.

Enkelt, de fleste av dem som har komersiell suksess lager jo bare blåkopier av '60 talls design - med noen få utvalgte nye komponentverdier og merkevare trafo/speakers.

Edit: Det faktum i seg selv er jo egentlig intresangt - Klarte man allerede på '50-'60 finne fram til riktig formelen som i minimal form er endred siden? Selv de største inovatørene i ettertid har Fenderdesign i bunn.

Endret av huskerikke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt, de fleste av dem som har komersiell suksess lager jo bare blåkopier av '60 talls design - med noen få utvalgte nye komponentverdier og merkevare trafo/speakers.

Edit: Det faktum i seg selv er jo egentlig intresangt - Klarte man allerede på '50-'60 finne fram til riktig formelen som i minimal form er endred siden? Selv de største inovatørene i ettertid har Fenderdesign i bunn.

Og Fender bygde rett etter skjema bak i RCA boka :blush: Sjekk kretsene bak i RCA rørdatabøkene fra 30 og 40 tallet. Ganske fine bøker å ha i hylla på do.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Fender bygde rett etter skjema bak i RCA boka :blush: Sjekk kretsene bak i RCA rørdatabøkene fra 30 og 40 tallet. Ganske fine bøker å ha i hylla på do.

Ikke sant ;)

Men jeg lurer på hvordan dem hadde bygget forsterkere om dem hadde kondesatorer med kvalitet og prisnivå slik som vi har i dag? Ville f.eks. begrep som sag i det hele tatt blitt kjent som et bevist designkriterie?

...men den dogreia har ikke fungert så godt på meg. Blir så fort ferdig at jeg ikke klarer en stripe med Bondus en gang før jeg er klar. hmmm er det derfor jeg suger på teoridelen i så mange sammenhenger??????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er enig i at oktal-rør er finest å se på! ulempen er litt ekstra jobb ved platearbeidet, siden den koniske borren min stopper allerede ved noval-størrelsen.

når jeg surfet rundt på leting etter 6F2-røret fant jeg et Shuguang "Treasure" EL34 som så ganske stilig ut:

6ca7_1.jpg

det kan kanskje være noe å tenke på til neste bygg.

når det gjelder "suksess-oppskriften" tror jeg at kretsene til RCA (og Leo) gjør mest mulig av jobben med minst mulig komponenter, og at man dermed har mindre mulighet til å gjøre noe galt. de smale produsentene som lever av å selge kopier av klassikerene har foredlet dette ved å bruke komponenter, layout og byggeteknikker som gjør det enkelt å oppnå konsistens fra forsterker til forsterker, og siden de store har gått over til masseproduksjon i eksotiske land er døren åpen for de som klarer å fronte seg selv... og produktet.

jeg mangler funksjonsgenerator her hjemme, og satte av en time til å lage en enkel twin-t-oscillator fra deler jeg hadde liggende. jeg har en forvrengning nederst, men dette holder i massevis til hjemmebruk. det er en boks til den på vei fra eBay sånn at den blir litt mer solid B)

4281367181_07a4d86b6c_o.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

her er de første gaintrinnene og katodefølgeren som skal drive tonekontrollen.

4325497543_1993dfc161_o.jpg

der brukes lokale stjernejordpunkt rundt hver gainblokk, og de kobles til jordbussen hver for seg. bussen er forankret til chassiet ved inngangstrinnet (man skimter toppen av maskinskruen nær midten av bildet) og det skal ikke gå noen strømmer i chassiet ved normal drift.

neste amp blir eyelets og printkort, tenker jeg. denne typen point-to-point tar en del tid. :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er de første gaintrinnene og katodefølgeren som skal drive tonekontrollen.

4325497543_1993dfc161_o.jpg

der brukes lokale stjernejordpunkt rundt hver gainblokk, og de kobles til jordbussen hver for seg. bussen er forankret til chassiet ved inngangstrinnet (man skimter toppen av maskinskruen nær midten av bildet) og det skal ikke gå noen strømmer i chassiet ved normal drift.

neste amp blir eyelets og printkort, tenker jeg. denne typen point-to-point tar en del tid. :blush:

*Klapp-klapp*

Veldig pene loddinger må jeg si ! Du har nok litt erfaring vil jeg tro ! :)

Får bare mer og mer lyst på en 36W Ceriatone Plexi Klon selv jeg ! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk flott! Mine blir rene kråkeslott. Tidkrevende...hehe...ikke mye tid til tv titting akkuratt :rolleyes:

Kjøper du også fra Mouser? Ser ut som vi bruke mye av det samme mht komponenter;) Jeg har begynt å bruke pot'er fra Precision Electronics, utrolig fine, men dyre.

Her er mitt siste prosjekt, denne ampen skal inn i en 2x12 kombo.

post-2521-126521796477_thumb.jpg

post-2521-126521813925_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for tilbakemeldingene! :)

det er mange som skryter over kitene til Nik hos Ceriatone og det ligger veldig mye god dokumentasjon på nettsidene deres. fin pris har de og, så det er bare å hive seg uti det!

Mouser-delene på bildet har jeg handlet fra Tube-Town. delene er litt dyrere der, men når jeg handlet trafoer og en høyttaler derfra ble det billigere alt i alt. resten er stort sett handlet fra Farnell.

de MIL-spec-potene virker strøkne, absolutt noe jeg må sjekke ut til neste bygg! ellers var det som du sier veldig mye kjent (særlig plastkondensatorer fra tyskland ;) ), men den rosa motstanden mangler i samlingen min. er det en japansk kullfibermotstand?

gøy å se bilder av innmat, og glødende cola-flaske-rør B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

4355462651_85355214a4_o.jpg

her er noe av utstyret jeg bruker til point-to-point. nothing fancy.

1. en plan!

min er laget i LTspice, et gratisprogram for simulering av kretser. komponentene måles og jeg noterer verdier og andre kommentarer på kretsskjemaet. skriblingen som skimtes ved foten til den hjelpende hånd er p2p-layout til tonekontrollen.

2. hodelykt

den lager lys til å se mens man lodder og sjekker loddingen etterpå, og skygger til å sjekke avstander mellom ting.

3. hjelpende hånd

forstørrelsesglasset er egentlig bare i veien nå, men det er fint til overflatemontert arbeid.

4. lang spisstang/nebbtang

brukes til å bøye komponentbein, holde fast deler og plukke opp ting man mistet :blush:

5. en god sideavbiter til elektronikk

den bør være liten og nett, med egg som holder seg skarp.

6. bindetang

til kraftigere ledninger og andre ting som sideavbiteren ikke tåler

resten

de små skrutrekkerene settes i spenn på kryss og tvers for å holde fast ting som loddes. filt-pennen brukes for å merke av hvor komponentbeinene skal kuttes, og kniven er til avisolering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takktakk :)

Matsumin sin Valvecaster er en enkel rørboostpedal som går på 9 volt. skjema. http://www.youtube.com/watch?v=K9mm_gXS-kE

Doug Hammond sin Firefly er en skikkelig amp. litt mer jobb og litt dyrere pga trafoer, og den kjører på 260 volt som du kjenner godt i armen hvis du er uforsiktig. skjema, printkort.

Fender Champ er også fin, og det fins masser av kits. den er 5 watt, og enda litt dyrere. skjema, kit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takktakk :)

Matsumin sin Valvecaster er en enkel rørboostpedal som går på 9 volt. skjema. http://www.youtube.com/watch?v=K9mm_gXS-kE

Doug Hammond sin Firefly er en skikkelig amp. litt mer jobb og litt dyrere pga trafoer, og den kjører på 260 volt som du kjenner godt i armen hvis du er uforsiktig. skjema, printkort.

Fender Champ er også fin, og det fins masser av kits. den er 5 watt, og enda litt dyrere. skjema, kit.

Takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4355462651_85355214a4_o.jpg

her er noe av utstyret jeg bruker til point-to-point. nothing fancy.

1. en plan!

min er laget i LTspice, et gratisprogram for simulering av kretser. komponentene måles og jeg noterer verdier og andre kommentarer på kretsskjemaet. skriblingen som skimtes ved foten til den hjelpende hånd er p2p-layout til tonekontrollen.

2. hodelykt

den lager lys til å se mens man lodder og sjekker loddingen etterpå, og skygger til å sjekke avstander mellom ting.

3. hjelpende hånd

forstørrelsesglasset er egentlig bare i veien nå, men det er fint til overflatemontert arbeid.

4. lang spisstang/nebbtang

brukes til å bøye komponentbein, holde fast deler og plukke opp ting man mistet :blush:

5. en god sideavbiter til elektronikk

den bør være liten og nett, med egg som holder seg skarp.

6. bindetang

til kraftigere ledninger og andre ting som sideavbiteren ikke tåler

resten

de små skrutrekkerene settes i spenn på kryss og tvers for å holde fast ting som loddes. filt-pennen brukes for å merke av hvor komponentbeinene skal kuttes, og kniven er til avisolering.

Du glemte vinglasset, eller er går det i øl? :lol:

Fine verktøy. Jeg hadde lenge en leatherman som hovedverktøy, flott spisstang på den, men de siste årene har jeg brukt en flott og kraftig pinsett til nesten alt. Det er vel den pinsetten og avbiteren jeg er mest avhengig av.

Hvor i landet holder du til foresten? Vi burde ha et rørtreff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.