Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

byggeprosjekt, ny amp


Anbefalte innlegg

jeg fikk lyst på en ny amp og sånn ser den ut omtrent halvveis uti elektrobygget

4258394232_753f570a81_o.jpg

det blir en enkanals high-gain push-pull klasse a/ab med katodebias og kun lokal feedback. jeg bruker point-to-point i signalveien og til ymse løsøre hvor jeg kommer til å endre og prøve ut ting. det er to printkort i strømforsyningen hvor kretsen er mer fastsatt. fasesplitteren er en katodyne, og tonekontrollen er en James-variant.

det som gjenstår inni her er to tredeler av preampen og noen komponenter i sluttrinnet.. og litt til....

B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

takk for tilbakemeldingene :)

det lille kortet gir likestrøm til gløderene i preampen, og bruker en variabel regulator som er satt til 6,3V.

høyspentregulatoren bruker tre zenerdioder og to MOSFETer til aktiv regulering. de er satt opp på 250V (til V1) og 300V (V2 og V3). spenningen i den aktive reguleringen kan endres ved å bruke ulike kombinasjoner av diodene, og så kan den jo justeres nedover igjen med motstanden i RC-filteret foran anodemotstanden til hvert rør.

dette kortet gir også 50V ut som brukes til å heve gløderene, sånn at katodynen og en katodefølger ikke arbeider over maksverdien for hva rørene tåler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er svært interessert her, altså.... Dette er jo min gamle storhobby :)

Men det er visst allikevel mye jeg ikke kan, selv om jeg har drevet med dette i mange år.

Alle disse navnene på fasesplitteren og James-type tonekontroll.... Kan du gi en nærmere beskrivelse?

Skulle være unødvendig å regulere alle spenningene inne i en rørforsterker til gitar.

Som regel er det f.eks. problemfritt med 6,3V AC til gløding. Det eneste jeg har gjort her tidligere

er å likerette og glatte glødinga til første rør i amp'er med spesielt høy gain.

Å regulere selve driftsspenninga forteller gammel lærdom at man kan risikere å drepe mye av livet i lyden. Så jeg stusser litt her :mellow:

Finnes det et skjema eller noe et sted som går an å titte på?

Ellers ønsker jeg deg selvfølgelig lykke til, og det ser jo veldig pent ut foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er hele tiden veldig mye å lære, og for min del er det mye av gleden ved å bygge selv :)

James publiserte sin tonekontroll i 1949, og min ligner på figur 7: http://home.comcast.net/~stphkeri/James_SimpleToneControl.pdf

jeg valgte den siden jeg har begrenset med plass på frontpanelet. den har to knotter, bass og diskant. i tillegg har jeg en "bright"-bryter, som jo tar mye mindre plass enn et potmeter. det er også plass til å sette inn ekstra mid/fat/whatever-brytere ved behov.

katodynen er kanskje den enkleste formen for fasesplitter. den kalles også split-load eller concertina. http://300guitars.com/wp-content/uploads/2008/02/phasefig1.jpg

den passet bra, siden jeg kjøpte noen triode-pentoder på ebay som jeg måtte bruke til noe :blush:

jeg hadde også plenty med gain tilgjengelig i preampen og lettdrevne rør i sluttrinnet, så jeg var ikke nødt til å bruke en vanlig diff-amp for å få nok gain. jeg har heller ikke brukt katodynen før, så da ville jeg prøve noe nytt.

denne gangen likeretter og regulerer jeg strømmen til gløderene sånn at jeg kan ta litt større friheter med kablingen rundt forforsterkeren. det er litt trangt og kronglete i dette chassiet. i hifi-verdenen er AC- vs. DC-gløding en av de evige religionskrigene, og dette er også et forsøk jeg gjør for å lære mer om emnet.

når det gjelder høyspentreguleringen så er jeg helt enig, det er sjelden nødvendig å aktivt regulere rørforsterkere. med en "strammere" strømforsyning vil man få mindre "sag" (sægg på norsk?) og kompresjon, og ampen vil oppleves mer hifi, og mindre responsiv og "touch-sensitiv". Randall Aiken har skrevet noen velvalgte ord om dette, http://www.aikenamps.com/Sag.html

høyspenningsreguleringen gjøres derfor bare til de tre rørene i preamp/fasesplitter. dette er rør som drar svært lite strøm, og min teori er at sægg betyr lite her. forsyningen til sluttrinnet og sluttrinnet selv er derimot designet for å få mye sægg, ved at jeg bruker rørlikeretter og relativt små reservoirer i glattingen i den uregulerte delene av forsyningen. sluttrinnet bruker også katodebias eller lokal feedback, som gir noe Randall Aiken omtaler som "squish" i lenken.

de positive sidene ved reguleringen er blant annet at jeg kan bruke mindre og "evigvarende" plastkondensatorer. jeg får plass til flere filtre og unngår dermed all intermodulasjon mellom gaintrinnene. og så har jeg helt nøyaktig kontroll med operasjonspunktet til hvert enkelt gaintrinn, noe som gjør det lettere å få konsistens i designet, og "få terrenget til å stemme overens med kartet mitt". dette gjør det enklere å tilpasse forvrengnings- og kompresjonskarakteristikken i hvert enkelt gaintrinn.

hvis det slår feil er det fort gjort å kaste ut regulatorene og sette inn vanlige RC-filtre på den ledige plassen :)

det kan hende det kommer et skjema etter hvert som jeg blir ferdig, og får "tjuna" den til å låte riktig. det er ikke alltid at lyden i høyttaleren er like bra som det man planla med papir og LTspice..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig kult.

Jeg har målt litt mht spenningsdropp under pådrag, altså 'sægg', og i preampen dropper det sjeldent mer enn ca 1volt, så her kan du fint benytte regulert spenning uten å frykte 'død tone'. I forhold til den lille hvilestrømmen i preampen så har jo den delen svært mye kraftreserver med typisk filterkondensatorer.

Jeg tror ikke AC eller DC spørsmålet har noe å si tonemessig med indirekte glødde rør, men selv har jeg funnet at å heve glødingen til et sted mellom 20-80volt så er AC helt ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mht til den tonestacken, så er den jo nesten helt lik 'bandaxal' eller hva den nå heter, bare at i sistnevnte skal du ha inn en motstand mellom bass og diskant kontrollene. Jeg har brukt den i alle år, og alle som tester den synes det er helt topp. Ampeg brukte den tonestacken også faktisk. (Jeg har noe andre verdier på komponentene etter endeløs frem og tilbake med forskjellige kombinasjoner).

Hvilke rør bruker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig kult.

Jeg har målt litt mht spenningsdropp under pådrag, altså 'sægg', og i preampen dropper det sjeldent mer enn ca 1volt, så her kan du fint benytte regulert spenning uten å frykte 'død tone'. I forhold til den lille hvilestrømmen i preampen så har jo den delen svært mye kraftreserver med typisk filterkondensatorer.

Jeg tror ikke AC eller DC spørsmålet har noe å si tonemessig med indirekte glødde rør, men selv har jeg funnet at å heve glødingen til et sted mellom 20-80volt så er AC helt ok.

Jeg har brukt en del tid på nettet vedrørende dette temaet, og kan ikke huske å ha funnet noen som har publisert data på dette.

Det hadde vært intresangt å høre mer om hvilke psu eller amp-design du gjorde disse målingene med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt en del tid på nettet vedrørende dette temaet, og kan ikke huske å ha funnet noen som har publisert data på dette.

Det hadde vært intresangt å høre mer om hvilke psu eller amp-design du gjorde disse målingene med?

Huskerikke jeg heller! :rolleyes: Neida, jeg tror jeg husker noe av det. Jeg ville nemlig teste sægg i preampen og bla. bruke en dobbeltriode som likeretter for preampen og teste om det ble mer kompresjon pga en høyere impedanse i psu'en. Desverre holder kondensatorene såpass mye energi at selv med mye motstand i serie med likeretter så ble det ikke noe særlig dropp i spenningen.

Ampen er forøvrig en Devildog og psu'en til preampen består omtrent av: softrecovery dioder - 680uF - 750R - 100uF - 1kR - 100uF - 1kR - 100uF. Preampen er tre-trinns, 3 stk trioder i serie, og den første trioden blir matet av den siste kondisen. I parallel med hver av de tre elektrolyttene har jeg 10uF polyprops.

Jeg har nok litt mer kapasitans enn en typisk amp med 12AX7 som kjører på 300v++, men jeg bruker E88CC og kjører derfor på omtrent halve spenningen, men en del mer strøm, derfor må jeg ha mer kapasitans.

Som nevnt falt spenningen med ca 1volt med silikondioder, og ca 1,5volt med diodekoplet triode som likeretter, uansett ikke noe å skryte av sett relativt til anodespenningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk. Hadde vært intresangt å teste om manglene spenningsfall i preamp også er tilfelle i forsterkere med en løsere strømforsyning, som i tweed eller BF design.

Joa, emnet er ikke helt dødt for meg heller. Men la oss si at vi forer en preamp med preamprørene i serie så den går helt i fuzz-klirr metning, så vil det ene røret gå mot helt av, og det andre gå mot fullt på, så det totalet strømtrekket forrandrer seg nok ikke så allverden, sett fra psu. Hmmm, jeg vet jeg kunne formelen for å rekne ut hvor mye strøm en gitt kondis kan levere og dermed beregne hva en 16uF kondis i en gammel Fender vil droppe i spenning...men jeg huskerikke lenger. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4269508794_c963ea72f9_o.jpg

bortsett fra ebay-røret (Shuguang 6F2 fra 1979 :huh: ) er det helt vanlige Sovtek-greier. to 12AX7, to 6V6 og et 5Y3.

det er nok trøkk i trafoene til at jeg kan prøve ut forskjellige varianter, så det blir nok endringer på rør-fronten etter hvert.

tonekontrollen kalles ofte for "passiv Baxandall", siden den ligner på den aktive tonekontrollen som Peter Baxandall lanserte i 1953. det er nok mer korrekt å kalle den for James eller kanskje James-Volkoff, for å hedre notisen på siste side i artikkelen fra Wireless World. motstanden imellom brukes til å endre pivotpunktet for hvor de to kontrollene skal arbeide. i tillegg til Ampeg har den også blitt brukt av Orange, Fender (i Twin 5G8) og mange andre.

jeg tenkte litt mer rundt preamp-sægg, og som et eksperiment kunne det vært morsomt å lage en serie med preamptrinn med en løs forsyning, hvor annet hvert trinn trekker mye, og annet hvert arbeider mest mulig lineært og i praksis bare brukes til å vende fasen igjen.

dette kunne scoret høyt i en konkurranse om å lage en mest mulig komplisert kompressor/limiter :blush:

det er noen flotte bilder på Devil Dog-nettsiden! ser ut til å ligge mye arbeid i hver :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.