Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Produksjon av kabinetter.


Anbefalte innlegg

Jeg driver og restaurerer en gammel Marshall høytalerkasse. Derfor var jeg en tur innom snekkerverkstedet til bassisten jeg spiller med.

Han er møbelsnekker, og ha alt av utstyr, og alle muligheter til å lage topp kabinetter. Det burde være mulig å lage kabinetter til både forsterkertopper, comboer, og høytalerkasser.

Tror dere at det er noen etterspørsel?

Hva vil folk være villige til å betale for et høykvalitetsprodukt?

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan få 2x12 kab med V30 til i overkant av et par tusenlapper. Tviler på at veldig mange vil betale det dobbelte eller tredobbelte bare fordi det er håndbygd i Norge. Det har ingenting med at jeg ikke tror du og bass-møbelsnekker kompisen din ikke kunne laget utrolig fine og vellydende kabinetter. Kan hende hvis dere er knallharde på at kabbene er "boutique"... (Noe de vel også er når de er håndbygde?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte først og fremst på å lage klassiske kabinett, med riktig tolex, front-trekk o.s.v.

Hvis de skal leveres med høytalere, tenker jeg på høytalere som er av bedre kvalitet enn dagens Celestions.

Og det er forskjell på kabinetter. Det selges jo 2x12" kabinetter som koster dobbelt så mye som de billigste,

uten at de er håndlaget.

Hvis de er håndlaget i Norge, kan de hete boutique da, eller blir det husflid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte først og fremst på å lage klassiske kabinett, med riktig tolex, front-trekk o.s.v.

Hvis de skal leveres med høytalere, tenker jeg på høytalere som er av bedre kvalitet enn dagens Celestions.

Og det er forskjell på kabinetter. Det selges jo 2x12" kabinetter som koster dobbelt så mye som de billigste,

uten at de er håndlaget.

Hvis de er håndlaget i Norge, kan de hete boutique da, eller blir det husflid?

Ahh. Du tenker rett og slett replikas? Misforstod litt. Joda det selges kabs som er dobbelt så dyre, men da er det jo snakk om store innarbeidete merkenavn.

Uansett kan det kanskje være et marked for det du sier, selv om det kanskje heller ikke er voldsomt stort, men du regner vel kanskje ikke med et voldsomt volum? Jeg vil kanskje se for meg at restaurering av gamle/klassiske kabinett også kan være noe i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh. Du tenker rett og slett replikas? Misforstod litt. Joda det selges kabs som er dobbelt så dyre, men da er det jo snakk om store innarbeidete merkenavn.

Uansett kan det kanskje være et marked for det du sier, selv om det kanskje heller ikke er voldsomt stort, men du regner vel kanskje ikke med et voldsomt volum? Jeg vil kanskje se for meg at restaurering av gamle/klassiske kabinett også kan være noe i tillegg.

Et veldig godt bygd kabinett, kan sikkert selges både som et replika kabinett, og som eget merke,

alt etter hva slags tolex, front-trekk og annet man putter på kabinettet.

Det jeg vet, er at mange bestiller replika kabinetter fra USA, og slike ting er ikke det billigste å frakte til Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Materialpriser er avhengig av hvor mye man kjøper inn,

og da er det lurt å sjekke etterspørsel.

Hvis det skal være lønnsomt å bygge kabinetter,

bør man få kjøpt inn materialer og deler billigere

enn noen som skal bygge ett kabinett.

Ideen her, er å se på prisene for amerikanske kabinetter,

og prøve å konkurrere med dem i pris.

Det er vel også en fordel med produsent i nærheten,

for spesialbestillinger, klager o.s.v.

Baltisk bjørk burde jo også være rimeligere å få kjøpt inn i Norge enn i USA.

Det gir ingen mening å bygge "billigst mulig" kabinetter i Norge.

Thoman leverer billigere 2x12" kabinetter med V30,

enn det det koster å kjøpe to løse V30 høytalere i Norge.

For at det skal være et marked, må det være det beste av det beste,

og replika varianter må være 100% riktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.