Web Analytics
Jump to content

Hva hadde verden vært uten musikk?

Raptus Von Rupp
 Share

Recommended Posts

Ja. Hvordan ville det vært uten. Jeg mener at musikk er noe som -kan- holde livsmotet til folk oppe. Hvertfall hvis de hører på rett type musikk da hehe :D

Også musikk er jo en måte å utrykke seg på, i likhet med dikt osv..

Så hadde vi ikke hatt dette så vet jeg egentlig ikke. Er nå hvertfall glad vi har det... :mrgreen:

Om musikk aldri hadde fantes tror eg ikkje noen hadde merket så mye, for de hadde ikkje visst ka de hadde gått glipp av. Men sånn som det e no, så e feks eg avhengig av musikk. Hadde all musikken vært tatt vekk no hadde ikkje livet vært verd å leve :wink:

En annen morsom tanke: en bunke personer som aldri i sitt liv hadde hørt musikk. De fikk muligheten til å spille. Rytme og toner.

-Ville de ha delt en oktav i 12 toner? For oss er dette det eneste naturlige.

-Ville rytmen ha vært delt inn i 4-takter?

-Ville de ha kommet opp med tregrepsrock?

Hvordan ville det ha vært å laget musikk uten at man noen gang hadde hørt det i det heletatt?

Tror mye av musikken i "begynnelsen" var inspirert av det folk hørte ute i naturen. Lyden av vann som drypte regelmessig fra et blad, regnet, dyre flokk i flukt osv

Det finnes urstammer rundt i verden som spiller i helt syke takter som høres helt fjernt ut og ville vært vanskelig for oss "vestelige" å spille. Vet også at det finnes urbefolkninger som følger egne system når det gjelder musikk. Feks at vi ikkje kan notere ned musikken deres lett, ettersom tonene de spiller ligger mellom de intervallene vi bruker i vårt musikksystem.

• 2 months later...
Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.