Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Den Offisielle Gitarbehandlings-tråden


ErlendB

Anbefalte innlegg

Bytte strenger på Epiphone LP'en gikk bra etter å ha sett på Justin sin guide :) Noen små feil, men de gjør jeg nok ikke til neste gang. En gang må være den første.

Dette med lemon oil... Jeg kjøpte dette i dag og mannen i butikken fortalte at man brukte dette til å rense gripebrettet, men jeg kan erindere at Greener anbefalte å rense gripebrettet med alkohol for så å sette inn med lemon oil. Kommentar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Bytte strenger på Epiphone LP'en gikk bra etter å ha sett på Justin sin guide :) Noen små feil, men de gjør jeg nok ikke til neste gang. En gang må være den første.

Dette med lemon oil... Jeg kjøpte dette i dag og mannen i butikken fortalte at man brukte dette til å rense gripebrettet, men jeg kan erindere at Greener anbefalte å rense gripebrettet med alkohol for så å sette inn med lemon oil. Kommentar?

Sitron i seg selv er jo rensende, så du vil jo få bort en del smuss ved å bruke det. Vil likevel anbefale å ta bort det verste med en bomull eller mikrofiberklut hvis det er mye dritt. Alkohol ville ikke jeg brukt da det tørker ut, men det spiller kanskje liten rolle hvis man likevel skal påføre olje etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytte strenger på Epiphone LP'en gikk bra etter å ha sett på Justin sin guide :) Noen små feil, men de gjør jeg nok ikke til neste gang. En gang må være den første.

Dette med lemon oil... Jeg kjøpte dette i dag og mannen i butikken fortalte at man brukte dette til å rense gripebrettet, men jeg kan erindere at Greener anbefalte å rense gripebrettet med alkohol for så å sette inn med lemon oil. Kommentar?

Jack Daniels må det vel være i så fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld, alkohol kan være så mangt. Sprit, som i rødsprit var det vel det var snakk om.

Sitron i seg selv er jo rensende, så du vil jo få bort en del smuss ved å bruke det. Vil likevel anbefale å ta bort det verste med en bomull eller mikrofiberklut hvis det er mye dritt. Alkohol ville ikke jeg brukt da det tørker ut, men det spiller kanskje liten rolle hvis man likevel skal påføre olje etterpå.

En liten ting til: fukter man kluten/bomullen?

Endret av Mortius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har litt på en klut og gnir med. når det gjelder uttørking- det er da ikke snakk om å bade gripebrettet med alkohol i en lang periode. Det er grenser for hvor mye uttørring man klarer å få til ved å "støvtørke" men en fille med sprit på.

Sitronolje inneholder vel stort sett sitronparfyme, i tillegg til petroleumsdestilat, så så voldsom sitronrenseeffekt får man nok ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har litt på en klut og gnir med. når det gjelder uttørking- det er da ikke snakk om å bade gripebrettet med alkohol i en lang periode. Det er grenser for hvor mye uttørring man klarer å få til ved å "støvtørke" men en fille med sprit på.

Sitronolje inneholder vel stort sett sitronparfyme, i tillegg til petroleumsdestilat, så så voldsom sitronrenseeffekt får man nok ikke.

Det er nok riktig, men der kommer petroleumsdestilatet inn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På apoteket (ikke polet nei) får man kjøpt sprit som ikke tørket ut det man vasker.

Bla. tattoo artister bruker den type sprit, så huden til "offeret" ikke skal tørke ut.

Den spriten heter "antibac". Er foresten å få kjøpt på clas ohlson også nå i disse svineinfluensa-hysteri-tider...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 6 months later...

Etter å ha sjekket litt rundt på flere forskjellige gitarforum ifht. rensing av rosentre gripebrett, har jeg blitt mer og mer overbevist om at de fleste sitronolje-preparatene for gripebrett kanskje ikke er det beste å behandle gripebrettet med. Veldig mange anbefaler Fret Doctor i stedet for de mange forskjellige typer sitronolje da de som regel er petroleumsbasert. Dette har vel Castor poengtert tidligere i tråden, så her kryper jeg på en måte til korset, og sier: "Du hadde nok rett. Her er hva Ed Boyle sier om petroleumsbaserte produkter: Petroleum based lubricants behave like mineral oil, don't penetrate the wood, and prevent future absorption. Most contain solvents that can potentially damage some adhesives. If the label says "flammable," that should tell you something.

Bestilte altså Fret Doctor tidligere i sommer og jeg skal ikke se bort i fra at dette produktet er noe av det beste du kan bruke på rosentre (og ibenholt?)

Jeg kan også nevne at en flaske på 30 ml. kostet ca. 130 NOK inkl frakt. bestilt direkte fra nettsiden jeg linker til tidligere.

Behandlet for litt siden Les Paulen med denne oljen og tok bilder (som riktignok ikke er helt gode, men...) Kan også legge til at treverket ikke var spesielt skittent. Vasket gripebrettet lett først.

Før:

DSC_1932.jpg

Under:

DSC_1933.jpg

Etter:

DSC_1937.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det de bildene egentlig skal bevise?

De beviser strengt tatt ingenting, men viser hvordan gripebrettet ser ut før og etter behandling. Jeg glemte også å nevne at gripebrettet ble behandlet med D'Andrea sitronolje rett etter jeg fikk den. (ca. mnd siden?)

Det gjenstår jo selvfølgelig å se hvordan gripebrettet ser ut om en mnd. Det jeg heller ikke nevnte, og som kanskje heller ikke er av stor betydning er at det siste bildet er tatt etter to behandlinger hvor oljen hadde stått ca en time etter første behandling og halvtime etter siste. Overflødig olje tørket av.

Hva folk gjør med gitarene sine er meg knekkende likegyldig, men dette var altså ment som et tips og et (bedre?) alternativ til de vanlige sitronoljene som finnes på markedet, og som faktisk koster like mye og vel så det. Folk må selvfølgelig koke i egen gryte her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig så har jeg renset rosewood halsene på mine gitarer først med Dunlop 65 Lemon Oil og etter at dette er gjort, så har jeg satt inn halsen med Selmer Bore Oil.

Har fungert gull så langt...

Hva det mest ideelle er på... ah... sent på natten, så jeg fikk jernteppe.. de lyse lakkerte halsene :blush: ... det har jeg ikke funnet ut ennå, siden jeg aldri har eid en før ganske nylig.

Så der har jeg bare brukt semi-varmt vann hittil. Bgrensent hvor møkkete det blir på så kort tid så da har det fungert som gull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.