Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Den Offisielle Gitarbehandlings-tråden


ErlendB

Anbefalte innlegg

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Noen som vet hvordan man behandler ebony-hals?

Ikke mye å finne, men slik jeg har forstått, kan den behandles på samme måte som rosentre. Ville tatt dette med en klype salt da jeg ikke er helt sikker på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekka litt rundt. Det skal visst behandles på samme måte som med lønn.

Lønn skal jo ikke behandles med noe da gripebrett i lønn er lakkert. Ibenholt og rosentre er ikke lakkert derfor kan de behandles med den type sitronolje som er nevnt for ikke å tørke ut. Som sagt ikke 100% sikker på dette med Ibenholt, men logikken stemmer i hvert fall, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den linken du har i første post understreker vel også mitt siste utsagn. Også viktig å få med at 1-2 ganger i året er nok behandling av gripebrett. Det viktigste er tross alt å holde det rent, og det gjør man enklest med en litt fuktig klut. Tørk gjerne over hver gang man skifter strenger f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker våpenolje på alle gitarene mine. Blir så fint så. Så slipper jeg å stresse med å få tak i den Lemon Oil greien.

Ikke våpenolje som er beregnet på bevegelige deler i gevær osv. Men olje beregnet på våpenstokken.

Endret av Vampyro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitarfabrikanter som bruker nitrolakk er stort sett veldig opptatt av å fortelle at de gjør det, så det vet man gjerne... ;) [EDIT: Audun var raskere :(] Andre typer lakk er mye vanligere. En ny gitar med nitrocellulose lukter gjerne litt spesielt, og lakken kan i noen tilfeller kjennes "seig" en stund, når det er sagt så er det stor forskjell på nitrocellulose også, alt etter hvordan lakken er blandet.

Ellers så kan jeg også bekrefte at gripebrett av ibenholt behandles på samme måte som rosentre :)

Endret av denyeverything
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker våpenolje på alle gitarene mine. Blir så fint så. Så slipper jeg å stresse med å få tak i den Lemon Oil greien.

Ikke våpenolje som er beregnet på bevegelige deler i gevær osv. Men olje beregnet på våpenstokken.

Så lenge det produktet ikke inneholder hverken silikon eller noen form for voks, skulle vel ikke det være noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.