Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Den Offisielle Gitarbehandlings-tråden


ErlendB

Anbefalte innlegg

Hei, tenkte å lage en tråd på hvordan man skal behandle gitarer med forskjellige tretyper og lakk.

Jeg kan ingenting om det her, så dere får føye til, så oppdaterer jeg i førsteposten.

Behandling av:

Gripebrett, ibenholt (ebony)

ebpny.jpg

Lett fuktet mikrofiberklut fungerer utmerket på ibenholt. Hvis det samler seg opp mye dritt ved båndene kan man bruke veldig tynn stålull for å gjerne skitt fra gripebrettet. Pass på at det ikke skal være såpe i stålulla. Når man gjør dette er det en fordel å covre pickupene på grunn av magnetisme. Unngå også å bruke oljer og voks med silikon i, på ibenholt- og rosentregripebrett. Siden de to sistnevnte tretypene forblir ubehandlet fra fabrikk, og kan bli skadet av silikonet. Bruk gjerne "sitronolje" på denne halsen, som med rosentre.

Gripebrett, lønn (maple)

maple.jpg

Behandles best med en lett fuktet mikrofiberklut, trenger ikke spesielle produkter for å behandle lønn. Lønn kan behandles med nesten hva som helst, i og med at det er behandlet fra fabrikk. Derfor er det ikke farlig å bruke voks som inneholder silikon eller andre stoffer som. Når det er sagt, er det ikke nødvendig å behandle lønn med annet enn en lett fuktet mikrofiberklut.

Gripebrett, rosentre (rosewood)

rosewood.jpg

En gang i blant kan det være nyttig å behandle rosentre med noe som blir kalt "Lemon Oil". Dette er ikke sitronolje, men et produkt som produsenter som Dunlop lager (som vist lenger ned). Produktet gnis utover gripebrettet og gir treet nytt liv og fuktighet.

lg_6554.jpg

"Sitronolje"

Også viktig å få med at 1-2 ganger i året er nok behandling av gripebrett. Det viktigste er tross alt å holde det rent, og det gjør man enklest med en litt fuktig klut. Tørk gjerne over hver gang man skifter strenger.

Et annet behandlingsmiddel som blir nevnt, er "furniture oil that contains petroleum distillates". Jeg veit ikke hva det blir på norsk, kom med eventuelle innspill.

Behandling av gitarer med:

Nitrocelluloselakk: Det som er viktig å tenke på med denne typen lakk, er at den trolig ikke tåler forskjellige typer gummi/plast. Det finnes også gitarstativer som ødelegger "nitrolakk", så vær forsiktig med hva du setter gitaren din på. Behandles med mikrofiberklut lett fuktet. Om du lurer på om du har nitrocelluloselakk på gitaren din, så har du det antakeligvis ikke, fordi det ikke er så vanlig. Når du først har kjøpt en gitar med nitrocelluloselakk så vet du at du har det.

Annen lakk: Annen lakk trenger ikke mye behandling. Fuktet mikrofiberklut fungerer utmerket på samtlige typer lakk brukt på gitarer.

Polering/pussing av gitar: Til polering kan man som nevnt bruke møbelpolish, man må passe på og ikke overdrive, da blir det bare kliss. Forskjellige typer polish fungerer bra, så lenge den ikke inneholder voks eller silikon.

Behandling av mekanikk: Mekanikk er som regel rustfritt, og trenger ikke særlig behandling. Lett fuktet klut fungerer her også.

Mikrofiberklut, som det er snakk om, bør være fin. Ikke en grov oppvasksklut, men kanskje av typen man pusser briller med eller lignende. Bomull kan også erstatte mikrofiberklut.

Kilde®: Behandlig av gripebrett

Forummedlemmer

PS: Når jeg skriver "lett fuktet", så mener jeg at den er lett fuktet. Ingen særskriving, så det er sagt.

Endret av ErlendB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Såvidt fuktig mikrofiberklut til å tørke av flekker og skitt på hele gitaren. (Både kropp, hals og gripebrett og mekanikk) Rosentre gripebrett behandles med sitronolje en gang i blandt. Ellers kan vel de fleste gitarer med lakk poleres med vanlig polish/voks som man bruker på biler. Gjorde det av og til før, men ikke nå lenger da jeg ikke synes det er viktig at de er "shiney" lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nevne at det også ikke er et godt forslag å bruke "lemon oil" på maple/lønn fretboards. Er ikke sikker på hvorfor, men har lest flere nevne det og det står også på Dunlop sin "lemon oil" flaske.

Note til uvitende: Lemon oil er ikke ren sitron(saft/olje), så nei, du skal ikke bruke en halv sitron og pøse på, for det vil ødelegge brettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nevne at det også ikke er et godt forslag å bruke "lemon oil" på maple/lønn fretboards. Er ikke sikker på hvorfor, men har lest flere nevne det og det står også på Dunlop sin "lemon oil" flaske.

Note til uvitende: Lemon oil er ikke ren sitron(saft/olje), så nei, du skal ikke bruke en halv sitron og pøse på, for det vil ødelegge brettet.

Gripebrett i lønn er jo vanligvis lakkert, så da er det en dårlig ide å olje inn det da oljen ikke trekker seg inn i treverket, men blir liggende utenpå lakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan egentlig si ikke noe om dette temaet, men jeg fant en del bøker om temaet når jeg leita på pcn.

Paintyourownguitar.com har menge bra bøker om lakkering og behandling av lakk.

Jeg synes i hvertfall de er ganske oversiktlige og forklarer bra, men jeg har jo ikke lest helt gjennom dem da.

Endret av Esp-en
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan egentlig si ikke noe om dette temaet, men jeg fant en del bøker om temaet når jeg leita på pcn.

Paintyourownguitar.com har menge bra bøker om lakkering.

Jeg synes i hvertfall de er ganske oversiktlige og forklarer bra, men jeg har jo ikke lest helt gjennom dem da.

Nå var det vel ikke lakkering av gitarer denne tråden skulle handle om. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det vel ikke lakkering av gitarer denne tråden skulle handle om. :)

Vet, kom på det når jeg hadde postet :blush:

Men har endret litt på posten...det står litt i bøkene om behandling av lakken og treet også.

Beklager, er veldig trøtt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke spesielle gitarstativer man skulle unngå helst, for å ikke ødelegge lakken?

Har seg sånn att jeg ikke tørr å la Caparisonen stå på noe særlig gitarstativ :P alltid tilbake i kassa, litt synd når den er såppas fin og man helst vil se på den iblandt :P

Du bør i hvert fall se til at stativet er godt polstret og ikke bart metall der det er i kontakt mellom kroppen og stativet. Uansett, så har gitarer det best i kassa når de ikke er i bruk, så det er jo et godt poeng i denne tråden. (ikke det at jeg følger det selv alltid, men...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke spesielle gitarstativer man skulle unngå helst, for å ikke ødelegge lakken?

Det er vel ihvertfall slik at nitrocelluloselakk ikke liker kontakt med visse typer gummi/plast. I verste fall kan lakken og/eller gummien/plasten gå i oppløsning og det hele ender med gørp & guffe, sies det. Hos Thomann har de fleste gitarstativene en merknad om at de ikke bør brukes sammen med gitarer med nitrocelluloselakk. Det kan fikses ved å ta litt bommulstoff rundt gummien/plasten som gitaren hviler på.

Edit: Jeg ser CastorFiber var kjappere enn meg og postet mens jeg enda tastet :lol:

DJ

--

Endret av DrJustice
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ihvertfall slik at nitrocelluloselakk ikke liker kontakt med visse typer gummi/plast. I verste fall kan lakken og/eller gummien/plasten gå i oppløsning og det hele ender med gørp & guffe, sies det. Hos Thomann har de fleste gitarstativene en merknad om at de ikke bør brukes sammen med gitarer med nitrocelluloselakk. Det kan fikses ved å ta litt bommulstoff rundt gummien/plasten som gitaren hviler på.

Edit: Jeg ser CastorFiber var kjappere enn meg og postet mens jeg enda tastet :lol:

DJ

--

Castor taster raskere enn sin egen skygge! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.