Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til ny og bedre gitar?


Metalsalat

Anbefalte innlegg

Ehm- Gibson Les Paul- gitaren ble konstruert av Les Paul, en gitarist og oppfinner som var opptatt av å lage en gitar som kunne gjengi en tone upåvirket av tre- klang, og annet som kunne påvirke tonen i gitaren. En av hans store forbilder var Django Reinhardt. Hvordan du kan se for deg at en jazzgitarist ikke kan bruke en LP, aner jeg ikke.

Gitaren er jo faktisk laget for å spille jazz, så at det at den ikke kan brukes til det faller på sin egen urimelighet.

Det at mange har brukt den til andre ting, forteller litt om hvor bra konstruksjonen er, og lite av hvor "barsk" den er. Her kan også nevnes at den en gang i tiden var så upopulær at den ikke engang ble produsert, men det har jo mer med mote å gjøre enn hvor bra gitaren er.

Det kan stemme det :) Som sagt så har jeg liten erfaring med andre gitarer enn den jeg spiller på, en billig LTD. Gibson er fristende selvfølgelig, men jeg tror ikke det er gitaren for den med et lavt penge-budsjett

Endret av Metalsalat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Nja... du fant vel mer å kommentere enn det var å svare på dog :)

Ok... Skal innrømme at jeg ikke har prøvd så mange gitarer i "studio-klassen", men derimot har jeg prøvd mange i Epiphone (type 4-6000,-) som lett matcher studio'en.

Derfor tok jeg en billig antagelse at det finnes en del bedre i de prisklassene... De andre gitarene jeg har prøvd som jeg har funnet i det prisområdet har lett overgått Studio'en både i finish og når det gjelder kvalitetsfølelsen.

Men klart... liker du Studio og synes det er gitaren for deg... så for all del. Smak og behag... og jeg mener ikke at det er kun Studio dette gjelder for (smak og behag altså).

Kan forøvrig henge meg på Standard Faded, men siden han påpeker at han ønsker seg i prisklassen 5-7000,- så bør han i tilfelle se på brukt og kanskje han er heldig.

Tror likevel det blir over budsjettet.

Vi opererer jo her i en prisklasse der det kan være veldig vanskelig å peke ut en gitar framfor en annen. Jeg har justert et par Studioer for kompiser og bekjente og spilt på noen til. Har stort sett likt de godt. (Spesielt de jeg har justert slik jeg pleier å ha gitarene... ;) ) De Epi'ene jeg har vært borti har ikke tiltalt meg like mye, men det betyr lite i denne sammenhengen.

Tenkte nok litt feil da jeg foreslo Std Faded ifht. pris ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvordan folk her i forumet definerer en god gitar, eller skiller en gitar fra en annen...

At en Epi les paul, matcher en Gibbo les paul; har jeg til gode å erfare, da jeg har prøvd et utall av begge, gi meg en studio ANYDAY!

Klart, en studio er en billig gibson, så om du tar steget opp til en standard, vil det merkes...

Men om folk prøver en epi les paul, mot en gibbo studio, og øser på med vreng, delay, og det som måtte ønskes, gjennom en transistor amp fra helvete, eller en god rør amp sogar; skal det nok et veldig trent øre alá Ritchie Blackmores, for å høre forskjell...

Det som er viktigst når du skal teste gitarer opp mot hverandre, er å teste dem akkustisk, altså uten å plugge dem i amp, å høre om gitaren har tone... Pickups kan skiftes, samt stemmeskruer...

Men i hovedsak gitarer har varierende kvalitet, det seg være om den koster 40 000 og har David Gilmour sitt navn på dem, eller om de koster 5000... Alle gitarer har varierende kvalitet, om de er samme type...

Men når det skal være sagt; jeg hadde en gibson les paul standard faded.... FANTASTISK hals, men gitaren var rett å slett DØD, når man spillte akkustisk på den, så den ble solgt for en veldig rimelig penge. Men jeg ble heldigvis kvitt den! ;-)

Da igjen har jeg prøvd mange studioer, som banket den gitaren i støvlene.

Men prøv deg fram, og finn en gitar du liker, og blås i om noen sier den er dritt eller fantastisk, det er du som skal voldta fjøla, og det er du som skal, om noen år, jamme med Ron Wood, kanskje med samme fjøla ;)

Good Luck!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Epiphone Les Paul Standard jeg er veldig fornøyd med. Lurer på om jeg har et av de bedre eksemplarene.

Jeg bare lurer - når man skal finne ut om den akustiske tonen er god; er det volum som gjelder da?

Altså, for å definere om en elgitar har god tone akustisk. Hvilke punkter ser man etter? :P

Endret av Konnis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, jeg må innrømme at jeg finner det vanskelig å forklare.... Men la det være sagt, jeg har ikke gode ører; men jeg hører om gitaren "synger" eller ikke :-)

Banalt som det høres ut; om du føler at gitaren "synger", eller om det bare kommer lyd :P

Volum er nødvendigvis ikke så viktig, men by all means, du bør jo høre om den lager lyd i det hele tatt ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo godtfolk!

Har spilt gitar i over 2 år nå, og synes det blir mer og mer interessant som tiden går

Gitaren jeg spiller på nå, og som jeg har spilt på i nesten 2 år, er en ESP LTD EC-50, som jeg fikk for 2700kr.

Den har jeg spandert 4-500 kr på til intonering/nakkejustering, samt like masse penger på strenger. Spiller som regel hver dag, og jeg har merket at broen har oksidert der jeg har støttet høyrehånden.

Link til gitaren jeg spiller på: http://www.musamaailma.fi/epages/musa.sf/en_GB/?ViewObjectID=466156&ViewAction=ViewProductDetailImage

Vurderer meg ny gitar nå, ettersom jeg føler det er på tide å gå over til litt mer kvalitet som ikke blir ustemt like fort.

Jeg føler jeg har liten erfaring med gitarer ettersom jeg kun har spilt på en LTD.

Jeg synes ec-50 er en forholdsvis god gitar og spille på, men det kan ha mye med vanedanning.

Er det noen som har erfaringer med en billig LTD, og kan sammenligne med for eksempel gibson, fender, ibanez eller prs?

Trenger tips til gitar/gitarmerke jeg kan prøve meg på. Som de fleste studenter er ikke økonomien min på topp, så prisen kan ikke være så veldig høy (5-7 tusen max kanskje?)

Har sett på en gibson les paul ( http://gitarhuset.no/ProductPage.aspx?PID=2543 ). Har siklet etter den en stund, men har hørt klager på halsen til les paulen, og føler gibson ikke er egnet til "rask soloing", men hva vet vel jeg??

Jeg er helst interessert i en forholdsvis tynn nakke (har små fingrer ).

Hva er dine erfaringer og tanker om ibanez/prs/gibson/fender/jackson? Noen anbefalinger?

Jeg har interesser i alt fra blues, rock, metal, jazz. Et Metallica fan, og har for tiden fått sansen for Opeth, enormt fantastisk bra band!

Er jeg for kravfull nå? Egentlig så hadde det bare vært greit med anbefalinger til en god gitar til en god pris

Men nå vet dere hvertfall litt om meg og hvor lite jeg egentligt vet om de forskjellige gitar merkene. HJELP!!

Heisann,

Hvis du skal ha ny gitar så spørs det også hvilken type mikrofon du liker. Du har humbuckere nå, og mulig switchen din kan få den til single-coil? Ikke vet jeg, har aldri prøvd ltd som du har. Uansett, hvis du skal ha en gitar med god hals, anbefaler jeg deg å ta en titt på bruktmarkedet (siden du har lite penger). Hvis du finner en gammel Ibanez Roadstar II med kun single coil, så er halsen på denne en tro kopi av Fender Strat 59-69 mod - noen av de beste halsene verden har sett. Den stemmer seg ikke ut og den tåler juling. Har selv hatt en Roadstar 82' i over 20 år og halsen er overlegen - du må betale minst 15 000,- ny for å få en gitar med samme hals. Disse gitarne får du for 5 - 600 dollar på eBay (sjekk at du ikke tar modellene med humbuckere). Det sitter originale ibanez pickuper i dem, og de låter konge, men du kan jo alltids bytte hvis du er ute etter annen lyd (disse pickupene låter som originale vintage strat-pickups).

Hvis du ønsker en fet gitar med single coil og humbucker anbefaler jeg Duesenberg, men den koster mye i forhold til ditt budsjett. Et svært godt alternativ er Hagstrøm (som jeg også spiller på, og som lager utrolig gode halser). Hagstrøm kan være litt "spede" på single-coil valget, men trykker virkelig til på humbucker, spesielt på hals-humbucker.

For 3-4000 kr iberegnet modding så bør du få en svært god gitar. Gibson og Fender (de gode modellene) er overpriset etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye man ikke vet :P Er enig med det du sier. Hadde jeg bare hatt rock/blues/metal dilla skulle jeg heller kastet meg over en Gibson LP, men jeg er så interessert i så mye annet. Folk, jazz, blues, rock, metal.. alt mulig :D

Jeg har en Epiphone les paul Prophecy gx og med den spiller jeg alle mulige sjangrer. For eks på neck pickupen så kan jeg få en god varm jazzete tone og på den er det coil split så du kan variere lydbilde litt mere

Det er ihvertfall en gitar jeg anbefaler: http://www.thomann.de/gb/epiphone_les_paul_custom_gxbc.htm

Kom vel på cirka 5600kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du finner en gammel Ibanez Roadstar II med kun single coil, så er halsen på denne en tro kopi av Fender Strat 59-69 mod - noen av de beste halsene verden har sett. Den stemmer seg ikke ut og den tåler juling.

Fender Strat hadde da litt forskjellige halser (profiler, tykkelse osv.) i den perioden, selv om de i utgangspunktet var ganske like. Men å si at halsen på en Ibanez Roadstar er en tro kopi av disse, er vel å ta litt i.

Har selv spilt på flere Ibanez Roadstar i "gamle" dager og er enig i at det er greie gitarer, men markedet flyter ikke over av disse nå da det er lenge siden Ibanez sluttet å produsere den modellen. Den finnes modeller i dag fra både Ibanez og flere andre produsenter som helt sikkert matcher Roadstaren både på den ene og den andre måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.