Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til ny og bedre gitar?


Metalsalat

Anbefalte innlegg

Hallo godtfolk!

Har spilt gitar i over 2 år nå, og synes det blir mer og mer interessant som tiden går

Gitaren jeg spiller på nå, og som jeg har spilt på i nesten 2 år, er en ESP LTD EC-50, som jeg fikk for 2700kr.

Den har jeg spandert 4-500 kr på til intonering/nakkejustering, samt like masse penger på strenger. Spiller som regel hver dag, og jeg har merket at broen har oksidert der jeg har støttet høyrehånden.

Link til gitaren jeg spiller på: http://www.musamaailma.fi/epages/musa.sf/en_GB/?ViewObjectID=466156&ViewAction=ViewProductDetailImage

Vurderer meg ny gitar nå, ettersom jeg føler det er på tide å gå over til litt mer kvalitet som ikke blir ustemt like fort.

Jeg føler jeg har liten erfaring med gitarer ettersom jeg kun har spilt på en LTD.

Jeg synes ec-50 er en forholdsvis god gitar og spille på, men det kan ha mye med vanedanning.

Er det noen som har erfaringer med en billig LTD, og kan sammenligne med for eksempel gibson, fender, ibanez eller prs?

Trenger tips til gitar/gitarmerke jeg kan prøve meg på. Som de fleste studenter er ikke økonomien min på topp, så prisen kan ikke være så veldig høy (5-7 tusen max kanskje?)

Har sett på en gibson les paul ( http://gitarhuset.no/ProductPage.aspx?PID=2543 ). Har siklet etter den en stund, men har hørt klager på halsen til les paulen, og føler gibson ikke er egnet til "rask soloing", men hva vet vel jeg??

Jeg er helst interessert i en forholdsvis tynn nakke (har små fingrer ).

Hva er dine erfaringer og tanker om ibanez/prs/gibson/fender/jackson? Noen anbefalinger?

Jeg har interesser i alt fra blues, rock, metal, jazz. Et Metallica fan, og har for tiden fått sansen for Opeth, enormt fantastisk bra band!

Er jeg for kravfull nå? Egentlig så hadde det bare vært greit med anbefalinger til en god gitar til en god pris

Men nå vet dere hvertfall litt om meg og hvor lite jeg egentligt vet om de forskjellige gitar merkene. HJELP!!

Endret av Metalsalat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

har prikk lik den les paulen du linka til og er stor fornøyd. har hørt av andre som har prøvd den at halsen noe særlig glatt i forhold til dean gitarer, men det tror jeg man fint kan vende seg til. Jeg syns nå gitaren er fantastisk å spille på, men det er jo mange andre spennende gitarer som sikkert også er veldig gode å spille på...Ta deg en tur å prøv litt forskjellige gitarer og kjøp en du liker å spille på som du samtidig syns er fin/tøff osv..

Skal forresten anbefale Gitarhuset.no da jeg kjøpte gitaren min derfra. kanon nettbutikk, med priser man kan leve med. Seriøse folk der. (kjenner daglig leder personlig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linken til din gitar fungerte heller dårlig....

Men... Gibson Studio er ikke en gitar jeg vil anbefale. De er som regel priset i hht. at det står Gibson på de.

Jeg vet det antagelig kommer reaksjoner på denne påstanden... men det for så være.

Det er hurtigproduksjonsgitarene til Gibson og det merkes. Prøvde en del Studio'er når jeg var fattig student og ønsket meg en Gibson Les Paul selv... men jeg ga opp og fant ut at jeg bare måtte vente til jeg kunne kjøpe en ordentlig Gibson.

Smak og behag selvsagt... men siden du tok det opp :rolleyes:

Det er forøvrig ingenting i veien med å spille litt kjapt etterhvert på en Les Paul... men en typisk Ibanez hals har strengene nærmere båndene og flatere hals slik at det krever mindre bevegelse å presse strengene ned... så i teorien (og sikker for noen praksis også) så er disse lettere å spille kjapt på.

Derimot så kan jeg anbefale PRS Tremonti SE. Dette er gitarer som er bedre enn deres prisklasse skulle tilsi.

Jeg kommer nok selv til å spandere på meg selv en slik en gang og Griffinisere den litt :)

Dessuten... dess flere som kjøper disse... dess større sjans er det å finne seg en brukt til en grei penge i framtiden ;)

Edit: Eirikop har selvsagt helt rett... og det er viktig å påpeke hver eneste gang noen spør hvilke gitarer er gode på ett forum... Stikk henn å prøv de. Det er kun dine hender som sitter med det rette svaret...

Endret av Griffin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har prikk lik den les paulen du linka til og er stor fornøyd. har hørt av andre som har prøvd den at halsen noe særlig glatt i forhold til dean gitarer, men det tror jeg man fint kan vende seg til. Jeg syns nå gitaren er fantastisk å spille på, men det er jo mange andre spennende gitarer som sikkert også er veldig gode å spille på...Ta deg en tur å prøv litt forskjellige gitarer og kjøp en du liker å spille på som du samtidig syns er fin/tøff osv..

Skal forresten anbefale Gitarhuset.no da jeg kjøpte gitaren min derfra. kanon nettbutikk, med priser man kan leve med. Seriøse folk der. (kjenner daglig leder personlig)

Takk for svar! Gitarhuset.no virker som en suveren butikk, både i pris og kvalitet:) Skal ta meg en kikk på et flyttesalg imorgen, kanskje jeg finner en god gitar til en desperat gibort pris ;)

Linken til din gitar fungerte heller dårlig....

Men... Gibson Studio er ikke en gitar jeg vil anbefale. De er som regel priset i hht. at det står Gibson på de.

Jeg vet det antagelig kommer reaksjoner på denne påstanden... men det for så være.

Det er hurtigproduksjonsgitarene til Gibson og det merkes. Prøvde en del Studio'er når jeg var fattig student og ønsket meg en Gibson Les Paul selv... men jeg ga opp og fant ut at jeg bare måtte vente til jeg kunne kjøpe en ordentlig Gibson.

Smak og behag selvsagt... men siden du tok det opp :rolleyes:

Det er forøvrig ingenting i veien med å spille litt kjapt etterhvert på en Les Paul... men en typisk Ibanez hals har strengene nærmere båndene og flatere hals slik at det krever mindre bevegelse å presse strengene ned... så i teorien (og sikker for noen praksis også) så er disse lettere å spille kjapt på.

Derimot så kan jeg anbefale PRS Tremonti SE. Dette er gitarer som er bedre enn deres prisklasse skulle tilsi.

Jeg kommer nok selv til å spandere på meg selv en slik en gang og Griffinisere den litt :)

Dessuten... dess flere som kjøper disse... dess større sjans er det å finne seg en brukt til en grei penge i framtiden ;)

Edit: Eirikop har selvsagt helt rett... og det er viktig å påpeke hver eneste gang noen spør hvilke gitarer er gode på ett forum... Stikk henn å prøv de. Det er kun dine hender som sitter med det rette svaret...

Takk for svar! Linken er fikset, tror jeg :P

En PRS frister veldig, den virker så elegant :) Men ja, sant det du sier: Smak og behag!

Hvilken type musikk spiller du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linken til din gitar fungerte heller dårlig....

Men... Gibson Studio er ikke en gitar jeg vil anbefale. De er som regel priset i hht. at det står Gibson på de.

Jeg vet det antagelig kommer reaksjoner på denne påstanden... men det for så være.

Det er hurtigproduksjonsgitarene til Gibson og det merkes. Prøvde en del Studio'er når jeg var fattig student og ønsket meg en Gibson Les Paul selv... men jeg ga opp og fant ut at jeg bare måtte vente til jeg kunne kjøpe en ordentlig Gibson.

Smak og behag selvsagt... men siden du tok det opp :rolleyes:

Det er forøvrig ingenting i veien med å spille litt kjapt etterhvert på en Les Paul... men en typisk Ibanez hals har strengene nærmere båndene og flatere hals slik at det krever mindre bevegelse å presse strengene ned... så i teorien (og sikker for noen praksis også) så er disse lettere å spille kjapt på.

Derimot så kan jeg anbefale PRS Tremonti SE. Dette er gitarer som er bedre enn deres prisklasse skulle tilsi.

Jeg kommer nok selv til å spandere på meg selv en slik en gang og Griffinisere den litt :)

Dessuten... dess flere som kjøper disse... dess større sjans er det å finne seg en brukt til en grei penge i framtiden ;)

Edit: Eirikop har selvsagt helt rett... og det er viktig å påpeke hver eneste gang noen spør hvilke gitarer er gode på ett forum... Stikk henn å prøv de. Det er kun dine hender som sitter med det rette svaret...

Her var det mye å svare på, men...

Ok LP Studio-modellene KAN ha noen issues, men vanligvis ikke noe en ordentlig setup ikke kan fikse. I forhold til andre gitarer i samme prisklasse holder de godt nivå. En Gibson LP er en helt annen gitar enn de fleste nyere Ibanez. Det er så, men at Ibanez har lavere action enn en LP tror jeg lite på. Derimot vil nok utformingen av halsen være annerledes. Noen liker det ene, andre liker det andre osv. De fleste Gibson-halser er derimot lakkert og det tar vanligvis noe tid før de får den "glatte" følelsen. Det er korrekt. At det også kan være smak og behag om man liker LP's har du helt rett i, men det gjelder alle andre gitarer også-

Når det er sagt kan du se etter Gibson LP Standard Faded. En Standard i utgangspunktet, men med en finish uten høypolert glans. De var billige ny pga. kampanjer på disse, men gode Les Pauler, og sannsynligvis et lite hakk over Studio-modellene.

Hvis det er en Gibson Les Paul du har lyst på, kan dette være gode råd. (i hvert fall velmente.) Ellers er det jo selvfølgelig haugevis av gitarer der ute som er bra. Det kommer bare herlt an på hva man foretrekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye å svare på, men...

Ok LP Studio-modellene KAN ha noen issues, men vanligvis ikke noe en ordentlig setup ikke kan fikse. I forhold til andre gitarer i samme prisklasse holder de godt nivå. En Gibson LP er en helt annen gitar enn de fleste nyere Ibanez. Det er så, men at Ibanez har lavere action enn en LP tror jeg lite på. Derimot vil nok utformingen av halsen være annerledes. Noen liker det ene, andre liker det andre osv. De fleste Gibson-halser er derimot lakkert og det tar vanligvis noe tid før de får den "glatte" følelsen. Det er korrekt. At det også kan være smak og behag om man liker LP's har du helt rett i, men det gjelder alle andre gitarer også-

Når det er sagt kan du se etter Gibson LP Standard Faded. En Standard i utgangspunktet, men med en finish uten høypolert glans. De var billige ny pga. kampanjer på disse, men gode Les Pauler, og sannsynligvis et lite hakk over Studio-modellene.

Hvis det er en Gibson Les Paul du har lyst på, kan dette være gode råd. (i hvert fall velmente.) Ellers er det jo selvfølgelig haugevis av gitarer der ute som er bra. Det kommer bare herlt an på hva man foretrekker.

Nja... du fant vel mer å kommentere enn det var å svare på dog :)

Ok... Skal innrømme at jeg ikke har prøvd så mange gitarer i "studio-klassen", men derimot har jeg prøvd mange i Epiphone (type 4-6000,-) som lett matcher studio'en.

Derfor tok jeg en billig antagelse at det finnes en del bedre i de prisklassene... De andre gitarene jeg har prøvd som jeg har funnet i det prisområdet har lett overgått Studio'en både i finish og når det gjelder kvalitetsfølelsen.

Men klart... liker du Studio og synes det er gitaren for deg... så for all del. Smak og behag... og jeg mener ikke at det er kun Studio dette gjelder for (smak og behag altså).

Kan forøvrig henge meg på Standard Faded, men siden han påpeker at han ønsker seg i prisklassen 5-7000,- så bør han i tilfelle se på brukt og kanskje han er heldig.

Tror likevel det blir over budsjettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye å svare på, men...

Ok LP Studio-modellene KAN ha noen issues, men vanligvis ikke noe en ordentlig setup ikke kan fikse. I forhold til andre gitarer i samme prisklasse holder de godt nivå. En Gibson LP er en helt annen gitar enn de fleste nyere Ibanez. Det er så, men at Ibanez har lavere action enn en LP tror jeg lite på. Derimot vil nok utformingen av halsen være annerledes. Noen liker det ene, andre liker det andre osv. De fleste Gibson-halser er derimot lakkert og det tar vanligvis noe tid før de får den "glatte" følelsen. Det er korrekt. At det også kan være smak og behag om man liker LP's har du helt rett i, men det gjelder alle andre gitarer også-

Når det er sagt kan du se etter Gibson LP Standard Faded. En Standard i utgangspunktet, men med en finish uten høypolert glans. De var billige ny pga. kampanjer på disse, men gode Les Pauler, og sannsynligvis et lite hakk over Studio-modellene.

Hvis det er en Gibson Les Paul du har lyst på, kan dette være gode råd. (i hvert fall velmente.) Ellers er det jo selvfølgelig haugevis av gitarer der ute som er bra. Det kommer bare herlt an på hva man foretrekker.

Gibson virker som den barske amerikaneren som er egnet til blues og rock/metal. Ser liksom ikke fremfor meg en jazz-gitarist spille på en les paul. PRS derimot, virker som en forsiktig "alt-mulig-gitar". Litt usikker på hva som er best for meg, men prøving, sammenligning og tilslutt min personlige dom vil avgjøre hvilken som er best egnet til meg ;)

Denne frister veldig: http://gitarhuset.no/ProductPage.aspx?PID=1695 (PRS SE tremonti). Problemet er bare at eg jeg ikke får prøve den før jeg kjøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gibson virker som den barske amerikaneren som er egnet til blues og rock/metal. Ser liksom ikke fremfor meg en jazz-gitarist spille på en les paul. PRS derimot, virker som en forsiktig "alt-mulig-gitar". Litt usikker på hva som er best for meg, men prøving, sammenligning og tilslutt min personlige dom vil avgjøre hvilken som er best egnet til meg ;)

Denne frister veldig: http://gitarhuset.no...e.aspx?PID=1695 (PRS SE tremonti). Problemet er bare at eg jeg ikke får prøve den før jeg kjøper.

vel Lester himself spilte jo jazz, så ;)

og på grunn av det elegante utseendet så syns ikke jeg det er noe alt-mulig-gitar, i tillegg til pickupsa som visstnok ikke er så metalvennlige. Det er ikke noe jeg har prøvd ut, kun hørt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De billigere prs-modellene er flotte gitarer, spesielt etter et pickupbytte! Sjekk ut dette:

Fantastisk bra spilt! Har forresten en Fender frontman selv, men helt sikkert ikke i den prisklassen :P

Gleder meg vilt til å få prøve ut disse ukjente PRS-gitarene :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja... en skal vel kunne få gode metalltoner ut av en Les Paul dersom det er om å gjøre...

Derimot så er det en gitar det er mer populært å holde seg nedenfor de 12 første fretsa... den er ikke så vennlig opp mot 20+bånd hvis du skjønner...

Det er jo en del metallfolk som digger å ha full tilgang dit...pluss at en klassisk elegant gitar er vel ikke det som passer imaget best :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel Lester himself spilte jo jazz, så ;)

og på grunn av det elegante utseendet så syns ikke jeg det er noe alt-mulig-gitar, i tillegg til pickupsa som visstnok ikke er så metalvennlige. Det er ikke noe jeg har prøvd ut, kun hørt det.

Det er mye man ikke vet :P Er enig med det du sier. Hadde jeg bare hatt rock/blues/metal dilla skulle jeg heller kastet meg over en Gibson LP, men jeg er så interessert i så mye annet. Folk, jazz, blues, rock, metal.. alt mulig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm- Gibson Les Paul- gitaren ble konstruert av Les Paul, en gitarist og oppfinner som var opptatt av å lage en gitar som kunne gjengi en tone upåvirket av tre- klang, og annet som kunne påvirke tonen i gitaren bortsett fra pickupen. En av hans store forbilder var Django Reinhardt. Hvordan du kan se for deg at en jazzgitarist ikke kan bruke en LP, aner jeg ikke.

Gitaren er jo faktisk laget for å spille jazz, så at det at den ikke kan brukes til det faller på sin egen urimelighet.

Det at mange har brukt den til andre ting, forteller litt om hvor bra konstruksjonen er, og lite av hvor "barsk" den er. Her kan også nevnes at den en gang i tiden var så upopulær at den ikke engang ble produsert, men det har jo mer med mote å gjøre enn hvor bra gitaren er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.