Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Loddeproblem


Anbefalte innlegg

Har søkt litt rundt på nettet og det ser dårlig ut når det kommer til å lodde 2 pickupper til hver sine volumpotensiometere forså å la dem møte på output i jacken. Har nemlig nettop lodded slik og det kommer kun lyd ut når begge volumpotensiometerene er på. Sitter med problemet selv nå, men finner ikke ut hvorfor. Har fått med meg at det tydeligvis bør være en pickupvelger i mellom volumpotensiometerene før lyden går ut igjennom jack, men er det noen som har en enkel forklaring på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har koblet det slik jeg tror du har, dvs. at begge pottene har in på den ene siden, jord på den andre siden og viperen til outputen?

Det som skjer da er at hvis den ene er helt på, og den andre helt av, så vil den som er av sende alt som kommer fra den om er på ned til jord (hvis du titter litt på det skjønner du hvorfor). Jeg tror du vil lykkes bedre dersom du bruker dem som variable motstander heller enn potentiometere, dvs. bare bruker to av pluggene på potten, dvs. den i midten, og en av de på siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som skjer da er at hvis den ene er helt på, og den andre helt av, så vil den som er av sende alt som kommer fra den om er på ned til jord (hvis du titter litt på det skjønner du hvorfor). Jeg tror du vil lykkes bedre dersom du bruker dem som variable motstander heller enn potentiometere, dvs. bare bruker to av pluggene på potten, dvs. den i midten, og en av de på siden.

Ok, jeg han med fra begynnelsen, men jeg ramla ut der du hadde en mulig løsning. Kunne du tegna det opp for meg ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan minske problemet med å sett på to 470k "mixemotstander" før du kobler signalene sammen og ut til jack pluggen, men det er ingen god måte å gjøre det på. Velgebryter er vel bedre. Eller en volume og en PAN control kanskje.

Er det sånn på en LP når begge PUa er på? Jeg har ikke noen gitar med to volume controll å teste med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sånn på en LP når begge PUa er på? Jeg har ikke noen gitar med to volume controll å teste med.

Ikke jeg heller, men det ville jo vært rart da. Men hvis du ser på tegningen her:

lp1.gif

Sett at dersom viperen til bridge-poten er sendt til jord (dvs. at volumkontrollen står på 0), og at viperen til neck-poten er vendt fra jord (volumknotten står på 10). Når man kobler disse signalene sammen i bryteren, vil jo det i teorien skape en direkte kobling mellom signalet fra neck-signalet til jord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at du har koblet samme som på skjemaet som Gnome postet, men uten tonekontrollene?

Vet ikke om du forsøkte første tips? Men les litt om hva som skjer når man parallelkobler to motstander.

Em pot er som kjent en motstand, men en som vi kan variere verdien av - inklusiv gjøre den om til en ren leder uten motstand.

http://www.google.no/search?q=parallel+resistors&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:nb-NO:official&client=firefox-a

Vet ikke om du har sett det enda, men når du setter inn treveis-bryteren har du samtidig installert noe som kan beyttes som en kill-switch? Volum helt ned på den ene pick-up'en og når venderen kobler inn denne kortslutter den signalet til jord og stillheten senker seg. Kult ehh :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig kun lodda begge volumpottene inn på plussen på jacken. Men det stemmer jo akkurat som du sier med killswitchideen; for sånn som jeg har lodda nå så blir det jo akkurat som om den treveisbryteren står midtmellom begge miccene og derfor må begge være på for at noe som helst lyd skal komme... :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Nå har jeg modda tegningen litt (mspaint ftw!) for å beskrive hvordan jeg mener det kan gjøres. Det er ingen optimal løsning dette heller (da må du frem med aktiv elektronikk), og de passive komponentene kommer til å ha problemer med å drive disse variable motstandene, og du kan nok fort miste en del tone når du vrir pot'ene. Det vil kanskje hjelpe litt å bruke en omvendtlogaritmisk pot istedet for en lineær, men det får så være.

lp12.gif

Legg merke til at du nok ikke vil kunne drepe signalet ut av gitaren fullstendig :)

Endret av Gnome
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ikke helt hvor vi skulle her egentlig. Men et alternativ uten switch er å lodde potmeteret som et ballansepot.

En pick-up inn på vær sin ytterpinne (1 og 3), og senterpinn til utgangsjack.

Den fungerer da som en mixer mellom pick-upene, eller som en variabel switch om du vil.

Men du kan ikke justere volum. For å gjøre det kan du lodde det andre potmetret mellom senterpinn og ledingen til utgangsjacket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ikke helt hvor vi skulle her egentlig. Men et alternativ uten switch er å lodde potmeteret som et ballansepot.

En pick-up inn på vær sin ytterpinne (1 og 3), og senterpinn til utgangsjack.

Den fungerer da som en mixer mellom pick-upene, eller som en variabel switch om du vil.

Men du kan ikke justere volum. For å gjøre det kan du lodde det andre potmetret mellom senterpinn og ledingen til utgangsjacket.

Hva om der er et volumpotmeter mellom pickup og den "variable switchen"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om der er et volumpotmeter mellom pickup og den "variable switchen"?

Du tenker nå på en løsning med 3 stk potmetre? Det vll virke, men som gutta

allerede har sagt er det lett for å laste ned pick-upene slik at man ender

med lav og "livløs" tone. Som du muligens allerede har merket mister man

masse top (diskant) når potmeteret er aktivt vs når det er kortsluttet.

Avhengig av pick-up, amp, effekter, spillestil og musikkstil kan det

godt være det funker for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.