Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørsmål angående montering av


ØysteinH

Anbefalte innlegg

p1065819.jpg

Du kan se de to hullene skruene skal nedi. Problemet er at skruene er for store og ikke passer.

På bildet under så er det to sølvgreier rundt. Det jeg lurer på, er om jeg skal ta ut de gamle som er nedi, drille større hull og putte dem nedi. Å så fall, hvordan? Det fungerer ikke å bare skru ut de to skruene. Den sitter fortsatt bom

p1065820.jpg

Har aldri gjort dette før og lurer på om det er riktig. Grunnen til at jeg ikke går til en musikkforretning er fordi det er så jævlig dyrt.

Håper på svar og beklager min dårlige evne til å forklare og gigantiske bilder

Endret av ØysteinH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags gitar er dette? Hva slags stol satt det der fra før? hva skal inn? Tipper det er Edge? De to "sølvgreiene" hører til Edgen?

Svar på spørsmålene, så skal jeg svare litt grundigere senere i dag.

Er en Ibanez RG320 EXQM

Satt opprinnelig en Edge III tremolo.

Skal inn en Edge Pro.

De to søvgreiene hører til Edge Proen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan se de to hullene skruene skal nedi. Problemet er at skruene er for store og ikke passer.

På bildet under så er det to sølvgreier rundt. Det jeg lurer på, er om jeg skal ta ut de gamle som er nedi, drille større hull og putte dem nedi. Å så fall, hvordan? Det fungerer ikke å bare skru ut de to skruene. Den sitter fortsatt bom

Har aldri gjort dette før og lurer på om det er riktig. Grunnen til at jeg ikke går til en musikkforretning er fordi det er så jævlig dyrt.

Håper på svar og beklager min dårlige evne til å forklare og gigantiske bilder

Forstår vi det riktig at de nye pinskruene du har sitter fast i hylsene?

Om så er ville jeg ikke boret noe hull enda siden det er med disse man justerer høyden på broa.

Om du får montert dem med hylse i kroppen får likevel ikke justert slik du vil ha behov for.

Det beste er å sette hylsa fast i en skrustikke og benytte riktg verktøy for å skru dem løs.

Et triks kan være å varme hylsa først. Mulig det er nok å holde dem et minutt eller to i flammen til et sterinlys????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår vi det riktig at de nye pinskruene du har sitter fast i hylsene?

Om så er ville jeg ikke boret noe hull enda siden det er med disse man justerer høyden på broa.

Om du får montert dem med hylse i kroppen får likevel ikke justert slik du vil ha behov for.

Det beste er å sette hylsa fast i en skrustikke og benytte riktg verktøy for å skru dem løs.

Et triks kan være å varme hylsa først. Mulig det er nok å holde dem et minutt eller to i flammen til et sterinlys????

Så det heter pinskruer? :P(sølvdingsene utenpå skruene). Hvis jeg forstår riktig, skal dem byttes ut med de nye jeg har fått. Skal teste det med varmen for å få dem ut. Venter på Castor sitt svar før jeg begynner. Ellers takk!

Du har vel ikke et litt større bilde?

Quote megselv:

Håper på svar. Beklager min dårlige evne til å forklare og gigantiske bilder

Endret av ØysteinH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager litt sent svar, og jeg håper jeg ikke har spent forventningens bue for høyt, for dette har jeg aldri gjort selv.

Tar sjansen på å kommentere litt likevel.

Slik jeg synes dette ser ut, så har du tatt ut studsene i den sorte monteringsplaten allerede. Så skal du ut med monteringsplaten, og inn med de nye. Jeg er redd dette ikke er en operasjon av typen Lego, (fjerne en del, og sette en nye en på akkurat samme sted). Jeg har fiklet en god del med gitarer, og dette her hadde jeg synes var skummelt. Jeg ville ikke tilbudt meg å gjøre det på noen andres gitar.

Det er flere problemer ute og går her- avstanden fra sadelen til 12. bånd, er den den samme med den nye tremoloen, eller trenger man en justering den veien? Hva med høyden, vil den bli lik på den nye og den gamle tremoloen? Hvordan er senteravstanden mellom studsene, trenger den å justeres? Hvis det skal justeres, blir det igjen nok treverk i kroppen til at man trygt kan bore hull til de nye?

Alle disse spørsmålene må du finne svar på, og helst klare å utføre det med en presisjon på under en millimeter når du skal gjøre selve jobben.

På nettet finnes det lister (har ikke noen link) der det står hvilken tremolo som enkelt kan skiftes ut med en annen uten å finne fram overfresen. Har du sjekket opp det?

Dette ble jo nesten bare spørsmål, og veldig få svar, men da vet du i det minste litt mer om hva du står ovenfor. Du har heller ikke fortalt hensikten med hele utskiftingen. Hvis det føles for vanskelig, og grunnen er at den tremoloen du har er ustabil, så er svaret mitt at i 95% av tilfellene med ustabil tremolo, så er det fordi den ikke er korrekt justert. Da kan man heller lære seg å justere. Et annet alternativ er å blokkere den, men ulempen er at da har man jo ikke noen tremolo, men faktisk en fungerende gitar.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener jeg så en tråd på jemsite hvor det var diverse bilder med forskjellige trem's som passet og ikke passet i en Edge 3-routing. Mener å huske at Edge Pro retrofitet perfekt, så skulle ikke tro det burde bli så veldig store problemer... Du har ikke vurdert å bare bruke de gamle studsene, da? Resten av trem'en burde passe da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for flotte svar. Det har seg slik at skruene ikke passer nedi studsene og jeg har ei de gamle skruene. Må nok bytte dem. Synes det høres litt mer farlig ut enn jeg var klar over og må nok tenke over på nytt om jeg skal levere inn gitaren eller ta sjansen på det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.