Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Døde toner rundt 12. bånd


Hawkland

Anbefalte innlegg

Har hatt samme problem tidligere, men det har rettet seg opp av seg selv, når jeg ikke har fått lyd på den tynne e-strengen i 12. og 13.

Nå har det samme skjedd igjen, på min Washburn stålstrenger. Er ikke sikker på om det skyldes at den har stått på skrå i sofaen over en lengre periode (manglet et stativ) eller om kulda (tørr luft) har hatt påvirkning.

Uansett har halsen nå en merkelig form, og jeg får den samme tonen fra 9. til 15. bånd på e-strengen. Dette skyldes selvsagt at avstanden mellom bånd og strenger er altfor liten ved 12. bånd.

Her kommer spørsmålet: Skal jeg skru med eller mot klokka? Og hvor mye? Den trenger en ganske kraftig avspenning, ser det ut som. Har lært at det skal gjøres med strengene in tune, iallfall på el-gitar. Dette gjelder vel også akustisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal skru mot klokka, da trussroden din tydeligvis er for "stram" slik at halsen buer feil vei.

Jeg slakker alltid strengene litt før jeg justerer enten den ene eller andre veien, men det er vel viktigere ved stramming, da man får mer spenn.

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Skrudde på gitaren, men etter omtrent en halv runde rundt løsna den skrua til trussroden. Skrudde den tilbake, og da ble den hard igjen. Og tilbake igjen, og da var den helt løs igjen - som om å skru helt løs en skrue (noe jeg strengt tatt også gjorde).

Var innom Hornaas i dag, og de ba meg bare ta med gitaren dit, så kanskje de kunne gjøre noe med det.

Litt merkelig...

Endret av Hawkland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Skrudde på gitaren, men etter omtrent en halv runde rundt løsna den skrua til trussroden. Skrudde den tilbake, og da ble den hard igjen. Og tilbake igjen, og da var den helt løs igjen - som om å skru helt løs en skrue (noe jeg strengt tatt også gjorde).

Var innom Hornaas i dag, og de ba meg bare ta med gitaren dit, så kanskje de kunne gjøre noe med det.

Litt merkelig...

Hmm. I verste fall har halsen slått seg. Får håpe noen med ekspertise kan fikse det. Mulig båndsliping kan gjøre noe med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.