Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Orange Rocker 30 - kjøpe fra Thomann eller lokalt?


Anbefalte innlegg

Helt rett, noen ting sparer man ingenting på, andre ting sparer man en liten formue på. Et eksempel på det siste er ENGL som er helt utpriset i Norge. Min gitarmakker kjøpte seg nettop en Powerball 2 hos musicstore.de, den kom på 11600,- inkludert full moms og frakt. I Norge koster den 19995,- Da kan ikke importør og forhandlere regne med at vi skal handle lokalt, det får være grenser for lojalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som Thomann har registrert at det kjøpes en del fra Norge nå. Som innlogget bruker med norsk adresse får jeg nå opp et norsk flagg, kan velge språk og valuta fritt, og alle priser vises uten MVA.

Befrakter har i det siste vært DHL, og det virker som om det IKKE beregnes fortollingsgebyr(!). Jeg har ihvertfall KUN blitt avkrevd MVA-utlegget de siste gangene jeg har handlet. Det er derfor veldig enkelt å beregne hva det kommer på når man får sluttsummen i NOK. Da får man prisen i NOK inkl frakt, og så er det bare å legge på 25% MVA. Enkelt og greit.

Ellers er det viktig å huske at man ved å "spare" en hundrelapp eller to mister muligheten til personlig service og oppfølging. Og er man god kunde så får man også en god deal. Jeg har for min del blitt så godt behandlet i enkelte butikker at jeg gjerne betaler 5-10% mer for å bevare kundeforholdet. Da kan Thomann bare være Thomann, selv om de også er bra til å være nettbutikk.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte nettopp en Orange OR50 fra Thomann. Kostet 10.500,- inkludert frakt, fortollingsgebyr og norsk moms.

Pris i Norge: 15.000,- + frakt

Noe utstyr er like billig i Norge, men enkelte merker som er helt vanlige/populære merker i andre land, er plutselig dritdyre nisjeprodukter i Norge som må spesialbestilles. Vurderte også et Pedaltrain 1 HC. Det koster totalt 1.100,- inkl. frakt og mva fra Thomann, og 2.200,- pluss frakt i Norge. Jeezz...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sikker på at jeg ikke betalte fortollingsgebyr på min pakke fra Thomann. Dette er slik jeg mener alle kjøp fra utlandet burde fungere.

(Digresjon: Hadde man fått bort fortollingsgebyret, så hadde det mest rettferdige egentlig vært å avskaffe hele momsgrensa. MVA på alt. Da ville konkurransen mellom kjøp fra norske og utenlandske butikker blitt jevnere. Sånn det er nå, så har man en fordel for utenlandske nettbutikker når de opererer under momsgrensa, så får de en vanvittig ulempe på grunn av fortollingsgebyrene rett over grensa. Etterhvert som produktene blir dyrere utgjør fortollingsgebyret mindre og mindre prosentvis, og for dyre produkter (la oss si over 10000 kr) er det egentlig ganske jevn konkurranse mellom utenlandske og norske butikker. Men for Thomanns del er dette ikke en problemstilling, siden fortollingsgebyret er borte vekk. Frakten er imidlertid dyr nok til at det ikke lønner seg å handle for småbeløp. Mulig Thomann har bakt inn fortollingsgebyret i fraktprisen, men da er det ihvertfall forutsigbart.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regelen er at det ikke er toll på musikkinstrumenter. Problemet er vel hva som kan defineres som et musikkinstrument, og en amp ligger i grenseland.

Jeg kjøpte et komplett "Gilmour-plekterbrett" fra statene i januar, og da måtte jeg betale fortollingsgebyr, men jeg er 100% sikker på at jeg ikke gjorde det på et rototomsett jeg kjøpte fra Thomann omtrent samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.