Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Heisann gitarnorge! Tanker om gatemusikk?


Fredrik Vee

Anbefalte innlegg

Heihei!

17år gammel gutt her fra Bergen som kunne tenkt seg en sommerjobb!

Men med vanskeligheter for å få jobb, så tenkte å pakke gitaren og dra til by'n en solfylt dag/kveld.

Jeg spiller en Martin gitar, jumbo-28 kanskje? er ikke helt sikker, må sjekkes iallefall.

Stilen min er vel i retning andy mckee og tommy emmanuel.

Tillatelse: ehhh.. opplysninger? ^_^

Penger: Noe å tjene på dette? Jeg VET at folk får bakoversveis når noen spiller sanger som: Drifting - andy mckee, Africa - andy mckee , (eller hvilken som helst annen tapping låt for den del) classical gas - tommy emmanuel...

Svar er dyyypt ønsket,

Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg vet ikke hva du er ute etter når du sier sommerjobb, å bare dra inn noen kroner, eller fylle skattekortet med cash. Jeg tviler på at det er en stødig og sikker inntekt, så å satse blindt på det hadde ikke jeg gjort. Men det er jo vanvittig gøy da, å tjene penger på å spille gitar ;) Så jeg ville ihvertfall prøvd hadde jeg vært deg.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du trenger tillatelse visse steder i byen, kontakt politiet for informasjon om dette!

Om du får mye penger, varierer veldig.

Spill gamle låter alle kjenner igjen! Hvis du synger også, er det en sjanse for at du drar inn noen slanter ekstra! ;)

Har gjort dette selv, tror jeg skal gjøre det nå til sommeren jeg også!

Endret av Guns N' Roses
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smart... og tøfft...

De stedene jeg har fartet så har jeg merket meg at de som sitter å presser luft gjennom en belg... de blir fort forbipassert.

De kan liksom en østeuropeisk vise og det er ett fantastisk surt "instrument" dersom de ikke brukes til noe fornuftig som f.eks. irske drikkeviser :D

Derimot så har jeg merket meg at dersom det setter seg ned en kar med en gitar og kan spille noe hyggelig klassisk eller annet bra fingerspill (som TE som du nevner f.eks.), så har nok de en bedre timesbetaling enn meg... De tjener rett og slett bra hvis du ser på timesbetalingen.

Jeg synes selv det er en positiv ting for en by og kaster titt og stadig noen kroner oppi kassa til han "lofferen" som sitter å spiller klassiske låter i Stavanger... men jeg skynder meg fort forbi rørblåsere fra Chile og belgpressere...

Det er dog noen som kan å rocke løs med dur og moll akkorder... men det bryter ofte harmonien, så jeg ser at folk haster forbi disse også.

Når folk er å handler så er de ofte stresset nok som det er... så dersom du spiller noe avslappende, så settes dette pris på og det betaler seg med kroner i kassen.

Spiller du Tommy Emmanuel når jeg går forbi og du ikke låser fast fingrene i strengene, så skal du ikke se bort ifra at jeg sponser en tier eller to :)

Lykke til.

NB: Hvordan er det med tillatelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flotte svar!

Hadde satset på en billigere gitar til gatebruk enn det du antyder, men du bestemmer jo selv.

Opplysninger om tillatelse og slikt får du ved å kontakte politiet der du bor. Og så tipper jeg at man kanskje skal snakke med gårdeier.

Trokke det skal være noe problemer med frastjeling i de travleste tidene på torgallmenningen i Bergen for å være helt ærlig.

Det jeg kan være mer bekymret for er om kvelden, når utlendinggjenger og nazistpakk raver gatene.

Men hey! Hva vil du heller ha, en østeuropeisk fattiglus som spiller den samme sangen om og om igjen?

Eller en liten gutt fra paradis i bergen med repertoar på rundt 15-20 låter?.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå gjør du det vanskelig for meg, "Paradis" og "Bergen" versus en bensinruset kar fra Romania med trekkspillet oppned på fanget.. :P

Neida, tenkte mer på at det er kun du som bryr deg om lyden i Martinen, så at en annen litt rimeligere gitar funker like greit for publikum (men kanskje ikke for deg, ser den). . Skulle noen mose Kinafineren, så er ingen skade skjedd.

Kanskje en god idé. I London må faktisk alle som spiller på "designated spots" for gateartister faktisk prøvespille. Var i London i sommer, og kvaliteten på de som spilte på slike steder var faktisk utrolig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg der.

Det står en kar i undergangen på bystasjonen i Bergen ofte, spiller gitar og synger. Vedder på at mange av dere har sett han..

Han ligner på en skikkelig narkis, men ! IN fact! han har en av de største gitarsamlingene i bergen.

Herlig type^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.