Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Støy i fra chorus-pedal


Jens-K

Anbefalte innlegg

Investerte nyleg i ein chorus pedal (ehx clone theory), fornøgd med den, men syns den genererar litt støy i mitt ellers støyfrie effekt-oppsett... Er det slik at chorus-effekten dessverre tek med seg litt støy eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på at du separerer strøm fra signalkabler.

Fordi signalkabelen har et signal av lav strøm og spenning, har det lett for å bli indusert litt fra strømkabelen.

Dette blir oppfattet som støy.

Det blir litt støy uansett, men betraktelig mindre om du kabler riktig.

Greit om du ikke kjører 10 gain og, da det også genererer en del støy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler ikke at chorus eller andre tidsbaserte effekter støyer spesielt mye. Det er det først og fremst OD/Dist/gain pedaler som gjør. Prøv med en separat spenningsforsyning (eller batteri) til problem pedalen.

Å kalle det ein problem-pedal er å ta i ganske mykje, vi snakkar om ei heller svak susing som ikkje høyrast under speling. Så det er ikkje noko eg har tenkt å gjere så mykje med. Lurte berre på om det var vanleg med litt susing i fra slike pedalar :) Det er så mangt ein novis lurer på veit du ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kalle det ein problem-pedal er å ta i ganske mykje, vi snakkar om ei heller svak susing som ikkje høyrast under speling. Så det er ikkje noko eg har tenkt å gjere så mykje med. Lurte berre på om det var vanleg med litt susing i fra slike pedalar :) Det er så mangt ein novis lurer på veit du ;)

hmm sånn å forstå ja. Vel, noen pedaler tilfører jo litt støy eller sus av ulike grunner, men en chorus pedal vil vanligvis dempe den øverste delen av frekvensområdet så det er vel ikke en typisk "suskandidat" kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på at du separerer strøm fra signalkabler.

Fordi signalkabelen har et signal av lav strøm og spenning, har det lett for å bli indusert litt fra strømkabelen.

Dette blir oppfattet som støy.

Induksjon som du snakker om genererer et såkalt høypassfilter. Motstanden ligger i kabelen, og kapasistansen ligger mellom ledern og jordskjermen. Høyimpedante signaler tåler denne kapasistansen mindre, ettersom små endringer i impedansen hos lasten kan endre pickupens evne til å kjøre strømmen den genererer til kretsen, og ikke i jord. Dette har dog lite med støy å gjøre. Skjermede kabler bør vel egentlig i teorien ha større kapasistans enn uskjermede ettersom arealet til en skjerm er større enn den til en parallell leder.

Hvorvidt forsterkningskretser og andre kretser støyer mer eller mindre handler egentlig mer om hva slags støy det er snakk om. EHX på sin side er jo nesten kjent for å lage pedaler som støyer mye, samtidig er det jo mulig at du har fått introdusert en jordsløyfe til pedalbrettet ditt.

Såvidt jeg husker er det vel kompressorkretser som er værst på støy, sånn generelt.

Endret av Gnome
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.