Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

"Taus" e- streng


c_ghost

Anbefalte innlegg

Kan PU neglisjere kun 1 streng da?

Jeg mener, om det er brudd på coilen så har jo ikke fasene kontakt...

E: MidiPU det er snakk om?

Det er jo en akustisk, så det er vel en piezo pickup vi snakker om..

Leser ingen gjennom trådene før de skriver :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke se at trådstarter selv skrev noe om piezo.

Vel, hvor mange akustiske kommer egentlig med konvensjonelle magnetiske pickuper ? .. Det kan jo være en kombinasjon av Piezo og akustisk eller magnetisk enkelte ganger men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg på skikkelig tynn is, men jeg mener å ha blitt forklart at man kan lage piezo- elementer på forskjellig måte. Vi snakker nå om kassegitarer.

La meg forklare, men ta dette med en pose salt:

- Enten kan man lage pickuper der det er en pickup for hver streng, akkurat sånn som man gjør på elgitarer med piezo. Da vår man altså 12 kabler ut av pickupen, ev. en felles jord, og seks kabler til. Dette gjør det mulig å justere hver streng individuelt. Et eksempel jeg vet er gjort, er å lage en stereo- gitar, der 1. 3. og 5. streng går ut på den ene kanalen, og 2. 4. og 6. streng går ut på den andre. Dette gir visstnok et helt fantastisk stereobilde. På en slik pickup kan ett av elementene svikte, og da er pickupen død for den ene strengen der elementet svikter.

- Eller så kan man lage en "stripe" bestående av en lang pickup. Dette er nok det mest vanlige. Da vil man ha ett signal ut, og man kan ikke lage artige stereoeffekter, eller evt. kompensere for volumforskjeller og tonespekter på hver enkelt streng. Men også i en slik stripe kan man få et brudd, typisk hvis utfresingen til sadelen ikke har like høy dypde. Pickupen vil fortsatt fungere, men en eller flere strenger vil bli svake, fordi pickupen ikke er aktiv der hvor strengen hviler over sadelen. Slike mikrofoner kan til en viss grad testes ved å ta de ut og banke på dem. Det enkleste er visstnok bare å ta de ut, og prøve med en annen.

For å gjøre det vanskeligere, så er det slik at hvis sadelen forskjellig press fra strengene, og videre, mot piezo- pickupen, vil selv ganske små forskjeller medføre ganske store forskjeller i lydbilde på strengene.

La meg understreke nok en gang at jeg "snakker over meg". Min ringe erfaring med defekt piezo er å bytte ut en som allerede var konstatert defekt, og sette inn en ny. Det fikset problemet. Det var snakk om en pickup av type to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en piezo pickup ja, på en Yamaha APX-4A (en så kallet halvakustisk eller elctro-acoustic sak, med tynn kropp) som jeg har hatt i 10-12 år. Jeg har egentlig ikke tenkt over eller merket noe til dette problemt tidligere da jeg har brukt gitaren for det meste rent akustisk. Jeg gikk utifra at dette var ett kjent problem da jeg har hørt om flere med samme problem. (litt rart når jeg tenker meg om)

Det er en meget tynn "monoaural piezo-electic pickup", altså en type "stipe" piezo om du vil. Og ja, det er ujevn høyde på utfresningen til sadelen. Halsen er rett, strengehøyden er grei og bandene er fine. Gitaren er meget bra bortsett fra manglende lyd på lyseste E strengen ved amplifikasjon.

Jeg begyner å ane ugler i mosen når jeg nå er kommet hjem å fått sett nøye på gitaren. Jeg har skiftet sadelen for en liten stund siden, til en uorginal en. Denne skulle passe helt fint til min Yamaha APX fikk jeg vite på en "ikke navngitt" gitarsjappe, noe den ikke gjorde. Høyden og dybden var lik, men men ikke bredden (på tvers av gitaren). Dette gjør at jeg nå kan se pickupen på begge sider av sadelen, noe jeg ikke kan huske jeg gjorde med den gamle. Jeg går utifra at dette er grunnen, (det som ble nevnt ang. nok trykk på hele pickupen) å skaffer meg nå en ny orginal sadel, og mest trolig en ny pickup!

Moralen er ikke stol blindt på "wannabe gitarkyndige, salgskåte musikksjappeinnhavere" og følg for faen med på hva du gjør når du prøver å "fikse" gitaren din selv...

Beklager for min uvitenhet, "latskap" og utagerende språkbruk!

Mvh C_ghost

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en piezo pickup ja, på en Yamaha APX-4A (en så kallet halvakustisk eller elctro-acoustic sak, med tynn kropp) som jeg har hatt i 10-12 år. Jeg har egentlig ikke tenkt over eller merket noe til dette problemt tidligere da jeg har brukt gitaren for det meste rent akustisk. Jeg gikk utifra at dette var ett kjent problem da jeg har hørt om flere med samme problem. (litt rart når jeg tenker meg om)

Det er en meget tynn "monoaural piezo-electic pickup", altså en type "stipe" piezo om du vil. Og ja, det er ujevn høyde på utfresningen til sadelen. Halsen er rett, strengehøyden er grei og bandene er fine. Gitaren er meget bra bortsett fra manglende lyd på lyseste E strengen ved amplifikasjon.

Jeg begyner å ane ugler i mosen når jeg nå er kommet hjem å fått sett nøye på gitaren. Jeg har skiftet sadelen for en liten stund siden, til en uorginal en. Denne skulle passe helt fint til min Yamaha APX fikk jeg vite på en "ikke navngitt" gitarsjappe, noe den ikke gjorde. Høyden og dybden var lik, men men ikke bredden (på tvers av gitaren). Dette gjør at jeg nå kan se pickupen på begge sider av sadelen, noe jeg ikke kan huske jeg gjorde med den gamle. Jeg går utifra at dette er grunnen, (det som ble nevnt ang. nok trykk på hele pickupen) å skaffer meg nå en ny orginal sadel, og mest trolig en ny pickup!

Moralen er ikke stol blindt på "wannabe gitarkyndige, salgskåte musikksjappeinnhavere" og følg for faen med på hva du gjør når du prøver å "fikse" gitaren din selv...

Beklager for min uvitenhet, "latskap" og utagerende språkbruk!

Mvh C_ghost

Der har du muligens svaret på problemet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.