Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

"Taus" e- streng


c_ghost

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg lurte på om noen har vært borti samme problem? Jeg har en Yamaha APX, og synes det er minimalt med lyd på 1. strengen. Jeg har hørt om flere som sliter med det samme. Bla en kompis som har en Cort.. Jeg har prøvd flere forsjellige strengetyper og tykkelser, samma problemet uansett.

På forhånd takk

-Cghost-

Redigert..

Endret av c_ghost
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare når du spiller med løs streng? Altså 0, i tab?

Det er ingen streng som heter E minor. Kvaliteten 'minor' er harmonien mellom 3 noter. Rot, liten ters og kvint.

Hei og takk for svar.

Nei det er hele på hele halsen, men minst i åpen posisjon. Og det blir værre til lenger opp jeg kommer på halsen. Nesten helt død på 10./11. band.

Beklager min misvisende bruk av begrepet minor, men det var kun for å forklare at det var den minste strengen..My bad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså- "minste strengen, og så skriver du 6. streng? Ikke for å pirke, men det er jo greit å snakke om samme strengen, ikke sant?

Man "teller" strengene fra gulvet og opp mot taket. Den tynneste strengen på gitaren er da 1. strengen. Er det 1. eller 6. streng det er snakk om?

Å BANG, så har jeg detti borti ett gitarkurs eller hva f#¤%... Nei jeg fikser det sikkert sjøl, men det er ikke nøtta eide.

Jeg forstår det at folk har "mye" å gjør på her inn siden det er viktigere å henge seg opp i hvordan jeg skriver ditt å datt enn faktisk å komme med konstruktive/behjelpelige ideer om hva som faktisk kan være galt med gitaren...

No offence, eide..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå-nå, det er ingen grunn til å fyre seg opp over litt vennlig korreksjon.. Å vite hvilken vei man teller strengene kan være riktig så nyttig når man skal diskutere eller forstå hva andre prater om.

Angående problemet ditt, så kan det jo være at den lyse E strengen sitter litt langt ute på kanten av halsen og at båndene er veldig avrundet der, eller at du har 1 eller flere litt høye bånd som fører til båndklirr eller en "mutet" lyd. Eventuelt kan det jo være at broen strengene hviler på har fått et hakk der hvor strengen ligger og dermed også demper strengen litt. Slikt kan ordnes, men det er ikke noe folk flest kan gjøre så mye med. Det kan jo også tenkes at gitaren din er litt "dau" i klangen, noe man ofte tydeligst merker på de lyseste strengene. Jeg regner med at det er rent akustisk problemet gjelder og ikke bare gjennom en eventuelt piezo pickup ?

Hvis du har justert halsen på gitaren og den har en normal strengehøyde er det i grunnen ikke så mye annet å gjøre en å kontakte butikken du kjøpte gitaren hos og høre om de er villige til å utbedre problemet eller bytte gitaren (hvis gitaren er ny nok selvsagt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liggerstrengene helt nede mot halsen når du går oppover fretsa?

Halsen bøyd? For lav action (strenghøyde)?

Å BANG, så har jeg detti borti ett gitarkurs eller hva f#¤%... Nei jeg fikser det sikkert sjøl, men det er ikke nøtta eide.

Jeg forstår det at folk har "mye" å gjør på her inn siden det er viktigere å henge seg opp i hvordan jeg skriver ditt å datt enn faktisk å komme med konstruktive/behjelpelige ideer om hva som faktisk kan være galt med gitaren...

No offence, eide..

Gidd ta ting så personlig. Ingen henger på forum fordi de har så jævlig mye annet og gjøre liksom, haha.

Vi prøver jo å hjelpe og da :P

Endret av Kjutte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager det, men når jeg skriver et innlegg og 3 av 4 svarer med å korrigere meg så er ikke det så "nice".

Nei broen er fin, ikke hakk i, men den er ettermontert uorginal(ikke yamaha). Bånda er litt slitt men ikke så mye at det skulle ha noe å si, de er mest slitt på bass-siden å der er det ingen problem. Jeg tror ikke gitaren er "dau i klangen", APX gitarene fra Yamaha er godt utprøvd å mye brukt på verdens live scener så... Jo det er værst gjennom pickupen, når jeg spiller rent akustisk så er det ikke et problem.. Sorry, glemte å skrive det kansje..

Om det er bøyd hals så ville det vell ha blitt strengeklinger og flere andre problem som ville ha dukket opp regner jeg med. Det kan være for lav strengehøyde, men da skulle vell problemet vært værre rent akustisk, eller?

Beklager igjen mitt unødvendig hvasse svar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, forsøkte bare å hjelpe, så vi snakket om det samme. Går så bra, så. Kan tenkes alle velmenende "korrektører" ikke visste om hverandre, vet du, og at de andre postet mens man skrev. :)

Tenkte litt på det det hender at deler av piezo- pickups "dør". Det kan være litt vanskelig å teste, men det kan være en mulig feilkilde.

Har ikke videre greie på piezopickups, men har skiftet en i en gitar der det hadde skjedd. Alternativt kan det være at det ikke er skikkelig "klem" mellom sadelen og elementet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det samme problemet på en Yamaha 12-strenger. Bare at det gjelder 6.strengen (og 12.) Ikke lyd gjennom pick-up'en. Enda da har jeg også prøvd en annen en den originale pickupen. Akkurat samme problem. Irriterende, og det gjør faktisk at jeg ikke kan bruke gitaren noe særlig, da den vel er ment først og fremst for live-jobber og dermed har en relativt liten kasse som gjør at den akustiske lyden ikke er særlig mye å rope hurra for.

Hvis noen kan tenkes å vite hva som kan være årsak til dette, ville jeg også satt pris på en evt. løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Litt pes på en 12- strenger, men hvis du har sjekket pickupen, og du vet feilen ikke er der, hadde jeg forsøkt en flis fra en fyrstikk under sadelen og pickupen på den enden der det er svak lyd, for å se om det er manglende press som kan være grunnen. Piezopickups er avhengige av veldig god kontakt mot "lydprodusenten" for å fungere slik de skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Litt pes på en 12- strenger, men hvis du har sjekket pickupen, og du vet feilen ikke er der, hadde jeg forsøkt en flis fra en fyrstikk under sadelen og pickupen på den enden der det er svak lyd, for å se om det er manglende press som kan være grunnen. Piezopickups er avhengige av veldig god kontakt mot "lydprodusenten" for å fungere slik de skal.

Har tenkt tanken da strengene har en veldig liten vinkel over sadelen der. Skal prøve det etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.