Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Dyrt Utstyr Vs. Evner til å spille?


Hallstein

Anbefalte innlegg

For å komme litt tilbake til "fortjent skikkelig utstyr"- debatten- de gangene jeg synes det bærer feil avgårde, er når noen spør om råd, og de tror de kan kjøpe seg god lyd og ferdigheter ved å kjøpe den svinedyre gitaren og den flotte forsterkeren.

Det kjenner jeg at jeg klarer å hisse meg litt opp over..

Akkurat som det ikke akkurat er en ulempe med skikkelig rigg, så er det slik, uansett hvordan man vrir og vrenger på det, slik at lyden ikke sitter i gitaren eller forsterkeren. Selvsagt går det her an å polarisere så kraftig at man kan "bevise" det, men det er ikke poenget.

Her er jeg enig med deg. Å kjøpe seg ferdigheter kan ingen. Saken er vel faktisk den at en som er rævva til å spille har større vanskeligheter med å skjule det med den feteste riggen enn med noe billig ræl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Er litt spilltenkning her. Høyere nivå på karakteren = bedre utstyr.

FEIL!

Jeg er en sånn typisk person som har mange gitarer, og kun en liten Cube.

Grunnen til det? Jeg ser ikke behovet for å ha over 50 watt og 412 kabinett hjemme.

Låner uansett forsterker når jeg spiller borte, og prøver å ha såpass med effekter at jeg får den lyden jeg vil ha uansett.

Dessuten så liker jeg å ha mange gitarer :wub:

Jeg har en røramp på 60watt og et 4x12 kabb som jeg bruker mest hjemme. Låter kanon, og ingen som har klaget ennå.

Eneste nedturen er å frakte kabinettet, da man bør ha stasjonsvogn.

Hvor god man er ift utstyr har dog jeg ingenting å si på. Men man bør ha spilt litt før man handler for maange titusener kroner da. Hvor lenge, finnes ingen fasit på. Da sånt går mye på skjønn.

Går ikke an å kjøpe seg spilleferdigheter, men det går an å kjøpe seg motivasjon. Derfor bruktmarkedet er så fint. Man taper ofte ikke så mye penger på gjennsalg. Men det er det jo mange nybegynnere som ikke vet så mye om og går og handler nytt utstyr, som vi andre tar nytte av i senere tid :P

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ser ingen problemer med å anbefale "skikkelig utstyr" til en nybegynner.

Å bruke konfirmasjonspengene på det er helt OK syns jeg.

Med skikkelig utstyr mener jeg gitar + amp for ca 10k på bruktmarkedet.

At det ikke er utstyret som gjør en gitarist stor, oppdager vel de fleste fort.

Det er kanskje med digitale effekter/ampmoduleringer det tar lengst tid å finne ut dette,

så det er kanskje det man burde være forsiktig med å anbefale.

For en som ikke er særlig god til å spille, er det mye lettere å late som man er Jimi Hendrix på en POD,

enn på en Plexi og en Stat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ser ingen problemer med å anbefale "skikkelig utstyr" til en nybegynner.

Å bruke konfirmasjonspengene på det er helt OK syns jeg.

Med skikkelig utstyr mener jeg gitar + amp for ca 10k på bruktmarkedet.

At det ikke er utstyret som gjør en gitarist stor, oppdager vel de fleste fort.

Det er kanskje med digitale effekter/ampmoduleringer det tar lengst tid å finne ut dette,

så det er kanskje det man burde være forsiktig med å anbefale.

For en som ikke er særlig god til å spille, er det mye lettere å late som man er Jimi Hendrix på en POD,

enn på en Plexi og en Stat.

Nettopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke hest billigere å transportere hvis man deler de opp i skiver? :lol:

Neida, hehe, Har ei vennine som skal tvinge meg med på ridetur på sånn fullsize scary hest i sommer.. Gruer meg!

Noen tips for hvordan jeg evt kan overleve?

Oh yeah, hadde jeg hatt revolver i belte (som enhver skikkelig cowboy) den lørdagen jeg holdt på i 7 timer med å prøve å laste dyret hadde blitt pølse på flekken.

Nå skal jeg på ingen måte skryte på meg at jeg kan ri (Det er visst et av nyttårsforsettene min). Så noe detaljkunnskap om ridning skal jeg ikke prøve meg på, men jeg kan etterhvert litt generelt om omgang med hest.

Hester er fluktdyr og flokkdyr. Flokken har alltid en sterk dominant leder så hester er dyr som følger en sterk leder i tykt og tynt. Hesten respondere ikke på spesielt på om du er "snill" eller grei med en som f.eks. en hund eller vi mennesker imellom. Den undersøker om du er dominant og hvis ikke du er det vil den høyst sannsynlig prøve å dominere deg. Det er ikke så bra. Så når du holder på med hester så er det du som bestemmer "alt". Vær bestemt og direkte i alt du gjør og vis så tydelig du kan med kroppen hva du vil så vil hesten gjøre som du vil. Alle evt. bekymringer og nervøsitet bør du legge fra deg før du nærmer deg en hest. Da kan det bli "farlig" for din "state" smitter over på hesten. Hvis du er redd blir den redd.

Og til slutt hold deg fast og se opp for de bakbena........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg enig med deg. Å kjøpe seg ferdigheter kan ingen. Saken er vel faktisk den at en som er rævva til å spille har større vanskeligheter med å skjule det med den feteste riggen enn med noe billig ræl.

Men er det egentlig så mange som prøver på det? Ok det er endel som "jakter" lyden til EVH eller Edge eller en eller annen helt, og mange drar det så langt at det er en hobby i seg selv, men jeg har ikke møtt eller hørt om så mange som direkte prøver å kjøpe seg bedre tli å spille og "tror" på det selv. Det er kanskje mange som "søker" lyden til en eller annen gjennmoo utstyret men jeg tror ofte det ser mer analt ut når man diskutere det i poster på et forum enn det det egentlig er ment. Det må jo tross alt være lov å lure på hva utstyr den eller den har brukt/bruker uten at man skal få bekjed om å gå hjem å øve.

7500-10000 kroner så har du helt greit utstyr.

7500-10000 timer øving så spiller alle helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det egentlig så mange som prøver på det? Ok det er endel som "jakter" lyden til EVH eller Edge eller en eller annen helt, og mange drar det så langt at det er en hobby i seg selv, men jeg har ikke møtt eller hørt om så mange som direkte prøver å kjøpe seg bedre tli å spille og "tror" på det selv. Det er kanskje mange som "søker" lyden til en eller annen gjennmoo utstyret men jeg tror ofte det ser mer analt ut når man diskutere det i poster på et forum enn det det egentlig er ment. Det må jo tross alt være lov å lure på hva utstyr den eller den har brukt/bruker uten at man skal få bekjed om å gå hjem å øve.

7500-10000 kroner så har du helt greit utstyr.

7500-10000 timer øving så spiller alle helt greit.

Helt enig med deg hvis det skulle være tvil om det. Noen har nok den innstillingen at bare jeg får tak i meg det, eller det, så blir det bra. Men det gjelder selvfølgelig bare et fåtall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spilt i ca 7 måneder og holder på å kjøpe meg en brukt gitar for 8.000 ,-

Har hatt en billig esp og en roland microcube siden jeg startet, som jeg føler er helt greit, men kan like godt investere i en gitar jeg har lyst på nå når jeg vet at jeg kommer til å spille. Og det blir nok gøyere å spille på en gitar man digger skikkelig :D

Ren nysgjerrighet Anselmo, ble det en sånn som vi snakka om? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er vel egentlig ikke at noe utstyr er for dyrt for nybegynnere, men derimot at smak og preferanser endrer seg etter hvert som man blir bedre på instrumentet. Da kan man plutselig oppdage at "drømme-riggen" ikke greier å gi deg det man vil ha ut av den.

Enig der. Har spillt i 7-8 år nå (ikke tatt det så seriøst før for et par år siden), og jeg kjøpte meg en Gretsch Electromatic for konfe-pengene. En god gitar, for ikke å snakke om nydelig, og den kostet jo en del. Så oppdaget jeg at den egentlig ikke passer til mitt bruk, så den har for det meste hengt på veggen. Elsker gitaren, så jeg har ikke hjerte til å selge den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig der. Har spillt i 7-8 år nå (ikke tatt det så seriøst før for et par år siden), og jeg kjøpte meg en Gretsch Electromatic for konfe-pengene. En god gitar, for ikke å snakke om nydelig, og den kostet jo en del. Så oppdaget jeg at den egentlig ikke passer til mitt bruk, så den har for det meste hengt på veggen. Elsker gitaren, så jeg har ikke hjerte til å selge den...

Og en vakker dag kan det godt hende at du får mer bruk for den igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.