Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Dyrt Utstyr Vs. Evner til å spille?


Hallstein

Anbefalte innlegg

  • Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Usj, så smakløst. Null sjel!

Ser ikke det når filmen har startet. ;)

Ja, hva skal man si. Synes Gluke har noen gode poenger her. Se hva unge bruker av sportsutstyr? Sko koster fort 1000-1500 kroner, uansett idrett, og de slites betydelig fortere enn en gitar. Noen vokser fra de også. En forskjell er at gode sko kan bevare føttene og gi mindre skader. Dyrt utstyr spiller liten rolle i så måte. Har man lyst har man lov. Hva naboen sier burde ikke noen bry seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver med sykling på fulltid som idrett, både vanlig terrengsykkel og utfor... og bare utforsykkelen min har vel en nypris på ca. 35 - 40 lapper, og det er kun en av mine 5 sykler der kun konkurransesykkelen min ikke er selvfinansiert av jobb utenom skoletid. Så gitar blir nesten billig i forhold :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å tenke at man ikke er god nok for utstyret man eier er jo i alle fall bulls***. Da hadde vell det i så fall bare vært våre gitarikoner som hadde vært "verdig" skikkelig utstyr?! Altså at kun de beste trenger det beste utstyret?!

Jeg eier ikke rare greiene, men akkurat det jeg har råd til å bruke penger på nå (bil snart :D ), og det holder jo! Jeg er sikker på at Angus Young kunne tatt mitt eller hvilket som helst annet nybegynnerutstyr og spilt en fantastisk konsert med det! Tenkte å ikke repetere det alle andre har sagt tidligere men, kjøp det utstyret man vil ha og som passer til det du skal spille og ikke minst lommeboka. Er lommeboka utømmelig så kjøper jo man det beste innenfor det man trenger. Det blir jo ikke rett at det er utstyrets pris som skal få deg til å spille, men hvor gøy du synes det er å spille (som igjen berøres av utstyrets kvalitet vel og merke).

Angående dyre hobbyer så er det generelt fantastisk hva folk betaler når du først har en interesse for noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt spilltenkning her. Høyere nivå på karakteren = bedre utstyr.

FEIL!

Jeg er en sånn typisk person som har mange gitarer, og kun en liten Cube.

Grunnen til det? Jeg ser ikke behovet for å ha over 50 watt og 412 kabinett hjemme.

Låner uansett forsterker når jeg spiller borte, og prøver å ha såpass med effekter at jeg får den lyden jeg vil ha uansett.

Dessuten så liker jeg å ha mange gitarer :wub:

Endret av Curl-Head
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyttalerpar til 8k ? Det er nok for småpenger å regne gitt. Eller kjøkken høyttalere som Hi-Fi entusiaster kaller det..

Absolutt, jeg har høytalere for det tredobbelte og ville blitt mobba for REA/Bunnpris høytalerne mine av HIFI freaks :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nok ikke det billigste utstyret, men det er en fryd å plugge inn. Drukner ikke akkurat i det heller, 2 gode forsterkere, 4 gitarer og en haug med effekter. De er ingen tilfeldighet, men dekker hele det tonespekteret jg har i "hodet mitt". Har ikke dårlig samvittighet, og tenker ikke på ferdigheter eller evne til å spille kontra kvalitet på utstyr. Det eneste jeg skulle øsnke var at jeg enda hadde alle gitarene, forsterkerne og pedalene som har vært innom meg (for så å bli byttet / solgt videre). Det hadde vært fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg undrer meg fortsatt over ideen om at man må være god nok til å spille for å fortjene å ha bra utstyr.

Er det for mange som har spilt dataspill? Rykk opp et level, og få nye våpen/utstyr som stemmer med skills du har oppnådd.

Sjøl har jeg selvfølgelig altfor mye, og altfor bra utstyr, i forhold til egne ferdigheter,

men jeg bruker faktisk utstyret jeg har, og spiller også en del ute, selv om dette på alle måter er en hobby for meg.

Fordi jeg har interesse for utstyr (særlig vintage amper), kommer jeg også i kontakt med mange andre med stor utstyrsinteresse,

og det er mange der ute som sitter på mye fantastisk utstyr, og som også sitter inne med imponerende kunnskaper og erfaringer.

Mange av disse er ikke aktive musikere, men dyrker sin hobby, og bør vel få lov til det?

Hvem skal påta seg retten til å ta i fra andre en hobby de trives med, og som de har råd til å ha?

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg undrer meg fortsatt over ideen om at man må være god nok til å spille for å fortjene å ha bra utstyr.

Er det for mange som har spilt dataspill? Rykk opp et level, og få nye våpen/utstyr som stemmer med skills du har oppnådd.

Sjøl har jeg selvfølgelig altfor mye, og altfor bra utstyr, i forhold til egne ferdigheter,

men jeg bruker faktisk utstyret jeg har, og spiller også en del ute, selv om dette på alle måter er en hobby for meg.

Fordi jeg har interesse for utstyr (særlig vintage amper), kommer jeg også i kontakt med mange andre med stor utstyrsinteresse,

og det er mange der ute som sitter på mye fantastisk utstyr, og som også sitter inne med imponerende kunnskaper og erfaringer.

Mange av disse er ikke aktive musikere, men dyrker sin hobby, og bør vel få lov til det?

Hvem skal påta seg retten til å ta i fra andre en hobby de trives med, og som de har råd til å ha?

den med dataspill brukte jeg :rolleyes:

men syns Gunnar summerer opp saken greit. Dette er en hobby. de fleste av vil ikke bli aktive musikere, men kommer til å trives med hobbyen. Derfor er det riktig å bruke penger på det også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misunnelse er en relativt sterk drift.

Min mening er at det er et større "problem" at en nybegynner sitter å øver på crap utstyr enn at de har for bra utstyr. Det er ikke noe som er for bra utstyr. Man har heller aldri "behov" for hverken det ene eller det andre så alle sånne argumenter faller på sin egen urimlighet. Folk som har spilt leeeenge vil oftest anbefale nybegynner å få tak i det beste de kan få for de penga de skal bruke. Folk som har spilt relativt "kort" har ofte en tendens til å anbefale enten det samme de selv begynte på eller ihvertfall ikke noe bedre en det de selv har for det har en nybegynner ikke "behov" for.

Når mange en nybegynner som klimprer på no fett er det mange sier fy faen han kan jo ikke spille. Vi burde heller si fy faen så fett utstyr det der kommer du til å ha mye glede av. Alle kan lære seg å spille, det er jo bare snakk om å bruke litt tid. Dessverre kan ikke alle kjøpe seg bra utstyr og jeg hadde undt alle som spiller litt seriøst å ha en bra gitar og en bra amp.

Personlig har jeg ikke lenger noen illusjoner hverken om behov for utstyret mitt eller hvor flink jeg er til å spille. Jeg har en helt grei jobb og kjøper alt utstyret jeg vil ha og er så flink som jeg gidder å øve. Hva andre måtte mene om det intressere meg minimalt.

Når det gjelder hobbyer er vel gitar midt på treet. Det kan være så dyrt eller billig du vil. Når kranglelen gikk som værst om nytt vs brukt og nybegynnere osv. tok jeg meg en tur på FINN og det var fullt mulig å finne greier der jeg skulle klart meg veldig fint med hvliken som helst av våre spillejobber til kr 6-8000,-. Jeg spiller nok kanskje minst på de dyreste tingene jeg har.

Hvis det er noen som trenger en dyrere hobby kan jeg anbefale å prøve hestesport på tettbebygd østland. Jeg betaler nok mer enn mange av dere gjør i husleie bare for å ha hesten stående. I høst har vi brukt >25 lapper på å flytte hesten fra et sted til et annet. Det syntes jeg var en smule drøyt.

Helt enig.

Folk må jo få lov til å bruke akurat hva man vil på lidenskapen/hobbyen sin.

Man ser jo f.eks folk i alpinannlegg med dyyrt utstyr som nesten ikke klarer å stå på beina på flatmark, men man kan jo nesten ikke nekte de å bruke penga på det fordet!

Er ikke hest billigere å transportere hvis man deler de opp i skiver? :lol:

Neida, hehe, Har ei vennine som skal tvinge meg med på ridetur på sånn fullsize scary hest i sommer.. Gruer meg!

Noen tips for hvordan jeg evt kan overleve?

Endret av Debris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig.

Folk må jo få lov til å bruke akurat hva man vil på lidenskapen/hobbyen sin.

Man ser jo f.eks folk i alpinannlegg med dyyrt utstyr som nesten ikke klarer å stå på beina på flatmark, men man kan jo nesten ikke nekte de å bruke penga på det fordet!

Er ikke hest billigere å transportere hvis man deler de opp i skiver? :lol:

Neida, hehe, Har ei vennine som skal tvinge meg med på ridetur på sånn fullsize scary hest i sommer.. Gruer meg!

Noen tips for hvordan jeg evt kan overleve?

Ta med deg en spekepølse og vis den til hesten, så skjønner den at du mener alvor når du sier at du ikke vil ha noe tull, ellers så... I grunnen samme taktikk som å ta med en haglepatron til lønnsforhandlinger, og fortelle sjefen at du vet hvor ungene hans går på skole :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig.

Folk må jo få lov til å bruke akurat hva man vil på lidenskapen/hobbyen sin.

Man ser jo f.eks folk i alpinannlegg med dyyrt utstyr som nesten ikke klarer å stå på beina på flatmark, men man kan jo nesten ikke nekte de å bruke penga på det fordet!

Er ikke hest billigere å transportere hvis man deler de opp i skiver? :lol:

Neida, hehe, Har ei vennine som skal tvinge meg med på ridetur på sånn fullsize scary hest i sommer.. Gruer meg!

Noen tips for hvordan jeg evt kan overleve?

Hold deg oppå hesteryggen! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å komme litt tilbake til "fortjent skikkelig utstyr"- debatten- de gangene jeg synes det bærer feil avgårde, er når noen spør om råd, og de tror de kan kjøpe seg god lyd og ferdigheter ved å kjøpe den svinedyre gitaren og den flotte forsterkeren.

Det kjenner jeg at jeg klarer å hisse meg litt opp over..

Akkurat som det ikke akkurat er en ulempe med skikkelig rigg, så er det slik, uansett hvordan man vrir og vrenger på det, slik at lyden ikke sitter i gitaren eller forsterkeren. Selvsagt går det her an å polarisere så kraftig at man kan "bevise" det, men det er ikke poenget.

Selv han karen her hadde hatt "litt" fetere lyd med en 4x12 i ryggen. :)

http://www.youtube.com/watch?v=jaajneuWOVI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.