Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Dyrt Utstyr Vs. Evner til å spille?


Hallstein

Anbefalte innlegg

Sist når jeg kjøpte meg utstyr, begynte dama mi å lure på om det ikke var litt vel tidlig å legge så mye tid og penger ned i å kjøpe "Dyrt" eller "Eksklusivt" Utstyr... Og da kom jeg til å tenke på at jeg personlig ikke har spilt så jævlig lenge (1,5år) og allerede har utstyr som mange ungdommer/unge voksne på min alder bare kan drømme om! Jeg har vært i en situasjon der jeg har vært lærling, bodd hjemme, men betalt husleie, og har hatt mer enn nok penger å "rutte med", og siden gitar var en hobby jeg begynte med godt uti lærlingetiden, ble det brukt MYE penger på akkurat det :P

Jeg har jo tross alt ikke all verdens med skills på fjøla, klarer å spille enter sandman, the trooper og sanger med liknende vanskelighetsgrad sammen med stereoanlegget, og personlig synes jeg det er sinnsykt fett... Syns også det er ganske rått å jamme sammen med kompisen min med ett par kalde fra gang til gang. Sitter til og med å klimprer sammen noen riff selv av og til. Men noen ganger... Spesielt når jeg er på musikkbutikker føles det nesten ut som at jeg ikke er "worthy" til å kjøpe dyrt utstyr ! Føler meg litt som en rik jævel med INGEN interesse i å mekke bil som drar og kjøper meg en mustang liksom.

Kompisen min som har spilt bass ca. like lenge som meg har det likedan, han kjøpte seg en Fender bass til 12k og ett Ampeg stack til 15k når han kun hadde spilt 6-7 måneder på sin fars gamle utstyr... Det kan jo godt hende det er slik på grunn av at vi begge rett og slett har en enorm vilje og lyst til å drive med det vi gjør, eller så kan det jo hende vi er rett og slett to dumme ungdommer som har for lite vett og for mye penger ! :P

Kan sikkert høres helt idiotisk ut i manges ører, men hvor mange her inne føler de har det likt?

Noen ganger tenker iallefall jeg at jeg egentlig kun skulle hatt en Squier Strat, en micro cube og en wah pedal :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Jeg føler det sånn mange ganger.

Jeg har nemlig aldri fått konstruktiv kritikk fra andre enn gitarlærerne mine og jeg føler det er litt sånn at de "må" si sånt :P

Derfor vet jeg ikke helt hvilket nivå jeg er på med gitarskilsa mine ...

Jeg har spilt i seks år (og 1 og 1/2 års pause), men bare to år med en skikkelig gitarlærer og utvikling av teknikk og teori.

Jeg synes det som er bra med å ha såpass bra utstyr (som er et perfekt setup i mine øyne) er at jeg blir motivert til å spille og lage musikk. Pluss at det er jo awesome å ha perfekt lyd (i følge min mening)

Setupet mitt er:

Fender USA Stratocaster Plus (Med Lace Sensor Gold i neck og middle, Lace Sensor Red i bridge) - Dunlop 535Q Multi-wah - Ibanez TS-9 - Marshall 1959rr

Eksempel på lyden min med Ibanez TS-9m(sånn ca. :P):

Eksempel på lyden min uten TS-9(igjen, sånn ca. :P):

Nå har jeg jo faktisk bare brukt pengene mine på musikkutstyr og sånt, og jeg har jo spinka og spart til veldig mye av det.

Jeg kjøper dessuten mye brukt eller prøver å finne tilbud i butikker og sånt.

Men fortsatt føler jeg at jeg ikke er helt "verdig" til å ha utsyret mitt :P

Uansett om jeg føler meg verdig eller ikke, så synes jeg at det er bedre å bli sett på som en rik jævel og å være fornøyd med setupet sitt, enn å ikke være fornøyd med setupet sitt.

Nå ble det veldig langt innlegg, men da har jo folket noe å lese litt på på skolen eller jobben :P

Mvh.

Ossy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt uproblematisk at folk bruker penger på instrumenter og tilbehør, det finnes da langt verre ting å bruke pengene på tross i alt.

Jeg tror på ingen måte at man må "gjøre seg fortjent" til å bruke dyrt utstyr, men jeg skjønner kanskje ikke helt at en som har spilt i 6-12 måneder klarer å plukke ut "drømmeutstyret" riktig ennå..

Det er jo enklere å lære seg å spille på et godt instrument, så kjøper man en skikkelig gitar først som sist kan man jo spare seg for mye bryderi og tenners gnissel over utstyr som ikke fungerer noe særlig og som ikke er noe godt å spille på. Men alle trenger egentlig bare en helt ok Squier eller Epiphone i kombinasjon med en grei transistoramp for å lære seg å spille. Eller eventuelt en kassegitar til et par tusenlapper kanskje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte mange år på å spare meg opp til egen gitar og amp. Det utstyret ble brukt over 10 år før det ble byttet ut, enda da begynte jeg ganske tidlig å "tjene" penger på gitarhobbyen. Først de siste åra at jeg har hatt penger til å kjøpe enda litt mer, selv om jeg har vært forholdsvis nøktern synes jeg selv.

Ellers synes jeg de som har penger til å kjøpe nytt dyrt utstyr bare må pøse på, uansett hvor lenge de har spilt. Sjansen er stor for at dette nye utstyret ikke faller i smak og da kan lure "rever" som meg sitte klar og snappe opp dyrt utstyr billig på bruktmarkedet! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koser meg like mye på den gamle L6 ampen min til 900 kr.

Kunne nok klart meg med en drittgitar og.

Greit å ha noe å kompensere med i begynnelsen da, for å holde motivasjonen til å øve.

Men, for all del, hvilken musiker er det vel som ikke har GAS.

Har lyst på alt jeg ser omtrent :D

Endret av Kjutte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

husker for en stund sida hvor vi hadde samme diskusjon. Angående den seek & destroy-spillinga på youtube? man gjør seg ikke fortjent til et bedre utstyr. livet er ikke WoW hvor man går opp en level i ny og ned, og får bedre og bedre utstyr.

har man interessen og pengene, så værsågod. ingen skal kunne kritisere utstyret ditt avhengig av ferdighetene, mener jeg :)

Endret av tomsti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vansklegare å setja pris på bra utstyr dersom ein aldri har hatt mindre bra utstyr, og ein som er heilt i startfasen vil heller ikkje merka nemneverdig skilnad mellom ein dyr og ein mindre dyr gitar (innanfor rimelege grenser). For all del, det er inga ulempe å starta med dyrt utstyr, men ein vil neppe kunna utnytta prisskilnaden før ein har spelt ei stund. Eg er iallefall glad at eg starta med mexstrat og bandit, og ikkje Hamer og Herbert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er vel egentlig ikke at noe utstyr er for dyrt for nybegynnere, men derimot at smak og preferanser endrer seg etter hvert som man blir bedre på instrumentet. Da kan man plutselig oppdage at "drømme-riggen" ikke greier å gi deg det man vil ha ut av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spilt i 6-7 år, og har ennå ikke følt behovet for å eie 5-6 gitarer. Har hatt anledninger og råd til å kjøpe mye dyrt, men har bare ikke følt behovet for det så lenge jeg får god lyd med ampen min og et par gitarer å bytte mellom fordi jeg spiller i forskjellige tunings.

Blir nok mye mer utstyr i fremtiden, men det er nok når jeg får meg jobb, hus og alt det der først.

I mellomtiden får jeg bruke penger på noe vetig og heller gå amokk når jeg ikke har annet å bruke penger på :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spilt i ca 7 måneder og holder på å kjøpe meg en brukt gitar for 8.000 ,-

Har hatt en billig esp og en roland microcube siden jeg startet, som jeg føler er helt greit, men kan like godt investere i en gitar jeg har lyst på nå når jeg vet at jeg kommer til å spille. Og det blir nok gøyere å spille på en gitar man digger skikkelig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo også kanskje legge til det at Mesa, Engl og andre store produsenter med dyre gitarer og forsterkere hadde vært konkurs for LENGE siden om det kun var proffe musikere som hadde kjøpt utstyret dems :P

Endret av Hallstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.