Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kostnadsspørsmål på å gjøre diverse pedaler til True Bypass


Griffin

Anbefalte innlegg

Det er mye enklere å sette pedalene du har probemer med i en looper enn å bygge dem om. Da beholder du også pedalens bruktverdi.

Hovedproblemene er som EBT sier all impedans som laster signalet sammen med capasitansen i kabler. Jeg har prøvd ganske mange pedaler og buffere og har tilgode å høre og kjenne en buffer jeg foretrekker fremfor det å putte kabelen rett i ampen. Så i det siste har jeg kjørt TB på alt. Største problemet er volumpedaler. Da er alt føkka uansett hva du gjør. Nå skal det sies at det er du selv som velger i hvilken grad du ønsker å grave deg ned i dette bunnløse hull. Det er spilt inn jævlig mye bra musikk på alle mulige pedaler. Skal du ha en skikkelig løsning er det bare å ringe Pete Cornish, men da snakker vi £ 10.000,- for å "fikse" de pedalene dine.

Pete Cornish benytter konsekvent buffere på alt han gjør.

Og det koster det f@en meg ikke meg 10 lapper å gjøre.

Bufferen han benytter er ikke magisk i det hele tatt.

Helt vanlige simple transistorbuffere til 8,- sammen med cut filtre som vi kjenner fra andre pedaler og som folk elsker å ha en mening om låter dritt når det ikke står PC på en diger klådongs av en oversized boks som få egentlig har plass til på pedalbrettet sitt. Seriøst...

TB er teknsik sett den værste måten å gjøre ting på. Men samtidig det den metoden som gir kortest vei fram til et velydene brett for den uvitende gitarist. Bypass looper virker være enkleste metoden når man bygget brett hvor brukeren ikke er fedig og teste ulike oppsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pete Cornish benytter konsekvent buffere på alt han gjør.

Og det koster det f@en meg ikke meg 10 lapper å gjøre.

Bufferen han benytter er ikke magisk i det hele tatt.

Helt vanlige simple transistorbuffere til 8,- sammen med cut filtre som vi kjenner fra andre pedaler og som folk elsker å ha en mening om låter dritt når det ikke står PC på en diger klådongs av en oversized boks som få egentlig har plass til på pedalbrettet sitt. Seriøst...

TB er teknsik sett den værste måten å gjøre ting på. Men samtidig det den metoden som gir kortest vei fram til et velydene brett for den uvitende gitarist. Bypass looper virker være enkleste metoden når man bygget brett hvor brukeren ikke er fedig og teste ulike oppsett.

Dude chill! Seriøst. Jeg jobber i en produksjonsbedrift og trenger overhode ikke noen leksjon fra deg på kostpriser på komponenter. Jeg brukte Cornish som eksempel på hvor langt man kan gå for å " fikse" de problemene som oppstår med en gang man setter en serie pedaler etter hverandre og for å illustrer at det ikke finns noen "quick fix" som gjør det som Haarball spør om. Såvidt jeg vet er fortsatt Cornish den eneste som gjør dette ordentlig. Jeg vet at Skydstrup og et par andre prøver seg men har sett svært få komplette løsninger fra dem.

Jeg har også store problemet å se hva du egentlig forsøker å bidra med annet enn å brilliere med en tydlighvis noe begrenset kunnskap om Cornish og prate skit om true bypass. Jeg har prøvd en buffer eller ti og fortsatt ikke hørt noe som jeg foretrekker fremfor å plugge rett i ampen, men er fortsatt åpen for å prøve nye ting så kjør i vei; hva anbefaler du? Tar gjerne også en god teknisk forklaring på problemene med true bypass i samme slengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dude chill! Seriøst. Jeg jobber i en produksjonsbedrift og trenger overhode ikke noen leksjon fra deg på kostpriser på komponenter. Jeg brukte Cornish som eksempel på hvor langt man kan gå for å " fikse" de problemene som oppstår med en gang man setter en serie pedaler etter hverandre og for å illustrer at det ikke finns noen "quick fix" som gjør det som Haarball spør om. Såvidt jeg vet er fortsatt Cornish den eneste som gjør dette ordentlig. Jeg vet at Skydstrup og et par andre prøver seg men har sett svært få komplette løsninger fra dem.

Jeg har også store problemet å se hva du egentlig forsøker å bidra med annet enn å brilliere med en tydlighvis noe begrenset kunnskap om Cornish og prate skit om true bypass. Jeg har prøvd en buffer eller ti og fortsatt ikke hørt noe som jeg foretrekker fremfor å plugge rett i ampen, men er fortsatt åpen for å prøve nye ting så kjør i vei; hva anbefaler du? Tar gjerne også en god teknisk forklaring på problemene med true bypass i samme slengen.

Beklager, jeg ser ikke ditt poeng. Du sier du ikke har hørt en buffer du foretrekker forran gitar rett i amp. Samtidig som du anbefaler Cornish sine løsninger som da er er basert på at alle effekter skal se samme eller for den gjeldene effekt riktig impendanse. Dette gjørees med nettopp buffere. Noe du først forteller oss at du ikke liker, men kan likevel anbefale om Mr.Cornish sine???

Det lille som er kjent fra PT sine kretser viser at han benytter et design hvor input går til en buffer som sender signalet videre til en ny buffer før effektdelen (slik bl.a. Boss gjør i mange av sine design). Inputbufferen går da enten til buffer før effekt, eller rett til utgangs-jack. Så langt jeg kjenner til bruker han normalt ikke utgangsbuffere på effektpedalene slik Boss ofte gjør. Komponentkvalitet virker være normal produksjonskvalitet vi kjenner fra Europeisk elektroproduksjon. Hvorfor PT sine vrengpedaler skal koste over 4 lapper når Paul C sin Timmy som er en mer arbeidsinsentivt produkt kan selges for 1/3 får være opp den enkelte å vurdere. Jeg for min del har ikke bodd mange nok ganger på hotelsuite til å forsvare for familien min et slikt valg.

De tekniske ulempene med TP er allrede beskrevet i lenker allerede postet i denne tråden. Og siden du selv anbefaler buffere (dem fra PC) så vi er nok på bølgelenge på selve temaet. Det beste er gitar rett i amp, eller til nød gjennom en effekt eller to. Jeg selvsagt heller ikke fremmed for at man med fordel kan koble en rekke med originale passive Bosspedalen ut av lydkjeden. Men ukritisk anbefaling av TP - unsure...

Om jeg skulle anbefale noe til folk som holder på å finne "sitt" brett ville jeg laget meg (eller fått noen til å gjøre det) en looper med 2 eller flere sløyfer med en buffer på vær sløyfe. Ideelt bør bufferen ha muligehet for bypass og volum på en eller flere sløyfer for TP. Grunnen er at enkelte pedaler MÅ se gitaren og/eller ampen for å gi "riktig" lyd. Slike pedaler er jo rent teknisk feilt kostruert for brett med flere effekter. Men man diskuterer bare ikke med enkelte vintage design som beviselig har sin magi i sin enkelhet og skaper glede eller frustrasjon for sin eier alt etter hvor heldig vedkommende er med å matche pedalen med rikitg gitar og amp. Men det er ikke uvanlig at rikitg buffer vil skape mer forutsigbarhet også her ;)

Bygger man selv eller på bestilling ville jeg samtidig sørget for å få bygget med forskjellige buffere. Der er flere kjente design på nettet og dem som bevist er laget med egenlyd fungerer gjerne bedre sammen men noen effekter/gitarer/amper enn andre og man får gjort seg noen flere erfaringer. Rent prinsippielt vil en slik looper med bufferer fungere tilsvarende PC sine custombrett, bortsett fra optimalisering han gjør for den enkelte effekt som impendanse og volumjustering. Siste skal ikke oversees som en bagatell da mulighet til å justere volum på inngang gir brukeren mulighet til å finne "sweetspot" på selve effektpedalen som ikke er mulig om signalet er for høyt eller lavt.

Når jeg selv tester pedaler er en del av testen min å skjekke hvor mye pedalen endrer karakter når den får ulike buffere/pedaler før og etter seg. Veldig mange pedaler (inkl PC) har volumkontroll koblet slik at pedalen endrer utgangsimpendans når man endrer volum. Effekter som ikke ha inngangsbuffer kan faktisk få en annen lyd når den plasseres etter en slik effekt. Pedaler uten inngangsbuffer kan noen ganger også laste pedalen før seg slik at denne pedalen ikke får ytet det den skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, jeg ser ikke ditt poeng. Du sier du ikke har hørt en buffer du foretrekker forran gitar rett i amp. Samtidig som du anbefaler Cornish sine løsninger som da er er basert på at alle effekter skal se samme eller for den gjeldene effekt riktig impendanse. Dette gjørees med nettopp buffere. Noe du først forteller oss at du ikke liker, men kan likevel anbefale om Mr.Cornish sine???

Jeg anbefalte ikke Cornish eller buffere men nevte han fordi han er såvidt meg bekjent den eneste du kan hive alle pedalene og alle problemene dine i en eske og sende dem til han så får du tilbake et "optimalisert" pedalbrett, all problems solved. At pedalene hans er dyre er helt irrelevant. Det er en helt annen diskusjon. Når han bygger pedalbrett gjør han som du beskriver og bygger om "alt" og det er en helvetes jobb og det koster en hel haug med penger. Neppe særlig aktuelt med mindre du skal på verdensturne, men det er den eneste måten å få fjernet "alle" problemene på som jeg vet om.

Det andre poenget mitt er at det selv det å buffre har sine begrensninger og at det ikke nødvendighvis er en fullgod løsning det heller. Du kan "fikse" endel tekniske ting som du sier vel å sette bøffere her og der, men du åpner også her et bunnløst hull som du kan grave deg ned i til du blir blå i forsøk på å løse alle "problemene" som oppstår avhengig av hvilke pedaler du har og hvilken buffer du bruker osv når du kobler 4-5 pedaler etterhverandre. Og du er avhenging av at du faktisk liker lyden og feelingen av å spille gjennom et pedalbrett med en eller flere buffere. Det gjør ikke jeg, jeg foretrekker lyden og feelingen av TB.

Så i det her tilfellet vil jeg tro at det eneste som vil være økonomisk reelt alternativ for trådstarter som jo klager over direktelyden gjennom pedalkjeden når effektene er av, er å kjøpe en looper som kobler de problematiske pedalene ut av kjeden når de ikke er i bruk eller bygge dem om til TB. Han kan selvfølgelig kjøpe seg en buffret looper men det koster endel mer penger og da forutsetter du med en gang at han liker lyden av den. Med en wah er det selvfølgelig ikke så lett heller for den slår du av og på med selve pedalen så da er det igang......... Down in the hole.

Derfor vil det aller beste alternativ for de fleste kanskje være og bare godta at det ikke låter fullt så bra når du kobler gjennom pedalbrettet. Veldig veldig veldig mange gitarister som greier seg veldig fint med det.

Steen greide fin å prate en hel dag om det her så potensialet for "problemer" selv med bare 3-4 pedaler er nærmest uendelig. Hvis bare alt "crap" designa utstyr låt crap og alt "bra" designet utstyr låt bra hadde livet vært mye enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gluke, beklager missforståelsen med din referanse til PC. Slik jeg ser det er vi egentlig ikke så unenige. Mens jeg argumenterer for det som regnes som teknisk riktige argumenter du for dine erfaringer som jeg da også kjenner igjen ;)

Bare et kort spørsmål om jeg får lov.

I forbindelse med DS-1 ONNAM prosjektet jeg kjører på DIY forumet har jeg lyst til

å dokumentere Boss sin bypass-løsning med en stock pedal vs en med Hi-Fi mod vs en 15cm kabel.

Spørsmål - Vil du si at buffere slik du kjenner dem pr i dag oppleves som mest negativ pga manglende føling og respons du får med amp. Eller mest fordi du hører direkte forskjell i lyd?

Kult om andre kimer inn her også. Tror vi holder oss innenfor rammen av erfaringer trådstarter søker? Om ikke beklager jeg.

Endret av huskerikke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål - Vil du si at buffere slik du kjenner dem pr i dag oppleves som mest negativ pga manglende føling og respons du får med amp. Eller mest fordi du hører direkte forskjell i lyd?

Tror det er begge deler.

Føler jeg mister litt av den direkte kontakten (dynamikken) mellom gitaren og ampen. Det er litt som å spille med aktive PUs kontra passive. Ampen puster ikke helt på samme måte. Samtidig har jeg til gode å høre en buffer som ikke endrer litt på lyden, men det er jo litt vanskelig å si om det er pga. egenlyd i bufferen eller om ampen også endrer karakteristikk på grunn av det buffrede/sterkere innsignalet.

Nå skal det sies at vi også snakker om relativt små forskjeller her. Jeg har spilt masse med en TS9 som eneste pedal og den er på ingen måte TB. I band sammenheng drukner sånne forskjeller fullstendig. JEg ahr ogsp kompiser som bygger pedalbrett med Boss TU2 som første pedal og buffer. Men jeg har stått noen timer å pluggga inn og ut buffere og buffrede pedaler og ugdene vet hva og har foreløpig ikke testa noe jeg syntes matcher å plugg kablen rett i ampen (der gjelder Cornish pedaler også). Det jeg syntes er mest problematisk er på relativt høyt volume med sånn halv vreng/crunch lyder evt. med litt skruing på volumpot hvor man spiller ampen nesten like mye som gitaren. Her er det vanskeligst å match responsen gitar rett i amp.

Et annet problem er jo at på brett med flere buffrede pedaler får man 4-5 buffere i serie mellom gitar og amp når alle pedalene er av. Det trenger ikke nødvendighvis være noe problem men jeg kjenner at alarmbjellene klinger litt i bakhodet. RSB18 boksen har buffere på alle inn og utganger og låter ikke spes bra før ampen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... ok... Denne tråden har gått way off topic...

Nå kjenner jeg allerede til en del måter jeg kan mikse og trikse dette på... til forskjellige kostnader.

Jeg kjenner til at jeg kan kjøpe diverse loopere som enkelt kan ta diverse pedaler ut av effektkjeden dersom jeg synes de farger tonen litt i overkant.

Jeg kjenner til at det finnes forskjellige måter diverse produsenter har brukt på diverse pedaler opp gjennom tidene og at noen er bedre enn andre.

Visual Sound har vel fått skryt for sin løsning... og de mener jeg å ha lest er motstandere av True Bypass.

Kjenner også til problematikken med kun True Bypass, at dette ikke nødvendigvis er 100% heldig heller...

Beste lyden får jeg når jeg peiser på med Gibson LP Standarden min så lyden knekker naturlig i rørene på min Lille Elvis og peiser på videre med Direct Drive'n...

Så når jeg ruller ned volumet så får jeg en klokkenklar, vakker clean som Fender bør misunne... Da er full respons hele veien... nesten så jeg kjenner rekylen i strengene.

Problemet er at selv om dette er den optimale lyden, så ønsker jeg litt flere muligheter også...

Jeg har også erfaring og kunnskap nok til å gjøre disse pedalene til True Bypass selv, men jeg har pr. idag ikke plass, tid eller verktøy til å gjøre dette... Dessuten, dersom jeg finner ut at gitarverksted/butikker gjør dette rimelig, så er det ikke sikkert det er verd bryet å gjøre selv.

Tar litt selvkritikk da jeg egentlig kunne stilt hele spørsmålet med en setning...ikke fortelle hele bakgrunnen... men som dere ser, så har jeg vanskeligheter med å fortelle ting enkelt... en av mine svakheter :blush:

Jeg takker meget for entusiasmen med å gi meg svar på mange måter å fikse dette på... men jeg lurte bare på om det er noen som kjenner til noen butikker/verksted (fortrinnsvis i Stavanger/Jæren området) som gjør slikt og hvor mye dette evt. koster??? ^_^

Ellers så kan jeg... for å svare på Huserikke's spørsmål.. berette om at når jeg koplet hele kjeden sammen... så kunne jeg plukket det oppsettet fra hverandre i en blindtest selv med ørebetennelse. Lyden ble skikkelig flat.

Når jeg prøvde pedalene hver for seg så er jeg jo ikke like sikker... følte kanskje litt at denne "rekylen" i strengene forsvant.

Hadde jeg hørt/merket forskjell dersom noen andre slo på strengene? Ikke i det hele tatt. Såpass ærlig må jeg nok være.

Endret av Griffin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker Gluke...

Timepris for enklere loddearbeid ser ut til ligge røffelig på rundt 800,- pr. time + mva

Mulig det koster mer eller man møter reservasjoner om det må gjøre mekaniske inngrep i pedal-chassis.

Det er, eller har vært et par medlemmer på forumet som nok kan lage en bra looper er til

samme penge. Evt gjennomføre mod for deg. Kristofereide driver så vidt jeg kjenner til

en et liten pedal-shoop på si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så kan jeg... for å svare på Huserikke's spørsmål.. berette om at når jeg koplet hele kjeden sammen... så kunne jeg plukket det oppsettet fra hverandre i en blindtest selv med ørebetennelse. Lyden ble skikkelig flat.

Når jeg prøvde pedalene hver for seg så er jeg jo ikke like sikker... følte kanskje litt at denne "rekylen" i strengene forsvant.

Hadde jeg hørt/merket forskjell dersom noen andre slo på strengene? Ikke i det hele tatt. Såpass ærlig må jeg nok være.

He he - bra uttrykk.

Da er vi så langt 3 stk som er enig om at dette egentlig veldig mye går på feel man som utøver har med ampen.

Ikke sikkert en AB test i wav-format gir noe matnyttig tillegsinfo om jeg gjennomfører en slik dokumentasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he - bra uttrykk.

Da er vi så langt 3 stk som er enig om at dette egentlig veldig mye går på feel man som utøver har med ampen.

Ikke sikkert en AB test i wav-format gir noe matnyttig tillegsinfo om jeg gjennomfører en slik dokumentasjon.

Hadde kanskje vært mer interessant å sample et lick eller riff og så mate det gjennom forskjellige kombinasjoner og så stå og logge med en PC eller noe et eller annet sted inne i ampen å se hvordan signalet der endret seg. Vet ikke helt om det lar seg gjøre å logge på en måte som får frem signalpåvirkningen på en god måte. Jeg kunne ihvertfall godt tenke meg å se hvordan signalet så ut etter første rørtrinn i ampen med og uten buffer foran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt tenkt. Men hvordan måler man strengerekryl? I volt, ohm, z, pF, smilefjes ??

Jeg satt i gårkveld og leste RG Keen sin artikkel The Technology of Wah Pedals fra '99

http://www.geofex.com/article_folders/wahpedl/wahped.htm

om hvordan han overraskende klarte å påvise et elektronisk parameter bak

"magien" til Fasel spolen i den originale Vox wah-pedalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.