Web Analytics
Jump to content

Kostnadsspørsmål på å gjøre diverse pedaler til True Bypass


Griffin
 Share

Recommended Posts

Tjena,

Siden jeg har gått til anskaffelse av en skikkelig forsterker, så har jeg satt meg fore å gjøre mest mulig ut av de effektene jeg har også.

De som jeg ikke kan gjøre noe med eller ikke fornøyd med... de selges.

Dessverre så har jeg ikke Les Paul'en min tilgjengelig for øyeblikket... og det er den som er hovedinstrumentet som effektene skal settes opp mot.

Men jeg driver nå å leker meg med mine andre gitarer i mellomtiden.

Det første jeg gjorde var å sette hele pedalbrettet mellom gitaren og ampen. Det var nedslående å høre det tone og dynamikktapet.

Når Gibson'en er i hus igjen, så skal jeg ta en og en pedal å finne ut hvor og hvordan den lyder best og om det er en "keeper".

Dog, jeg har "kun" 4 pedaler som ikke er true-bypass (hvilket vil si 3 som er true bypass).

1. Dunlop Dimebag Crybaby signature wah

2. Marshall Jackhammer

3. Marshall Bluesbreaker

4. Boss CE-5 chorus

Jeg har ikke store forhåpninger til Chorusen, men har en alternativ plan om å bruke den på brettet til kassagitaren.

Bluesbreakeren har jeg ikke klart å få noe heftig lyd ut av ennå.

Derimot har jeg klart å få til noe tøft (mener jeg selv) på Jackhammeren og Dimebag Wah'en, men de stjeler litt tone og jeg siden jeg ikke har Les Paul'en her, så er jeg ikke riktig sikker på om det er akseptabelt ennå.

Men for å runde av det hele med hensikten med denne tråden:

Noen som har formening om hvor mye det koster å få satt inn en True Bypass switch i en Marshall pedal og en Dimebag Wah og om dette er noe som typisk hvilken som helst gitarsjappe med ett lite verksted kan gjøre?

Link to comment
Share on other sites

Jackhammer og Bluesbreaker er vel true bypass? Sound1 kaller nå Jackhammer passiv bypass, forstår det sånn at det er det samme. Når jeg nappet ut strømmen i min Guv'nor i samme serie så mener jeg da å huske at jeg fortsatt hadde signal igjennom.

Link to comment
Share on other sites

Jackhammer og Bluesbreaker er vel true bypass? Sound1 kaller nå Jackhammer passiv bypass, forstår det sånn at det er det samme. Når jeg nappet ut strømmen i min Guv'nor i samme serie så mener jeg da å huske at jeg fortsatt hadde signal igjennom.

De er definitivt ikke true bypass... men noen sier de har "true bypass". Noe som betyr de er fornøyd med signalet som når gjennom.

Det å nappe ut strømmen er å fortsatt ha signal gjennom er ikke ensbetydende med at det er true bypass.

Passiv bypass og true bypass er forøvrig ikke det samme :)

Jeg har nå tested pedalene en og en og er ikke helt sikker på om jeg merket så veldig tonetap på de enkeltvis. Men jeg vet at forskjellen var voldsom når alle var i, så det kan være rekkefølgen eller det at det var flere? Hva vet jeg... lurer i allefall fortsatt på kostnader og hvem som gjør slikt.

Her finner du en grei forklaring på bypass forresten

Merk deg det forfatteren skriver...

if it were true bypass for real, they'd definitely want to use that term...
Link to comment
Share on other sites

De er definitivt ikke true bypass... men noen sier de har "true bypass". Noe som betyr de er fornøyd med signalet som når gjennom.

Det å nappe ut strømmen er å fortsatt ha signal gjennom er ikke ensbetydende med at det er true bypass.

Passiv bypass og true bypass er forøvrig ikke det samme :)

Jeg har nå tested pedalene en og en og er ikke helt sikker på om jeg merket så veldig tonetap på de enkeltvis. Men jeg vet at forskjellen var voldsom når alle var i, så det kan være rekkefølgen eller det at det var flere? Hva vet jeg... lurer i allefall fortsatt på kostnader og hvem som gjør slikt.

Her finner du en grei forklaring på bypass forresten

Merk deg det forfatteren skriver...

At noe er passivt i motsetning til aktivt, vil jo si at det ikke går igjennom noe krets som farger lyden? Skal ikke sverge på min mors fremtidige grav her, men slik må det nå bli i mitt hode. Angående linken og seksjonen om "Half-assed bypass" så kan jeg ikke tro at han har noe særlig peiling på elektronikk. Et signal vil til jord, veier som ikke går til jord vil den ikke gå. Altså så vil den ikke gå igjennom effekten, med mindre den leder til et jordpunkt, ved "Half-assed bypass". At det å nappe ut strømmen å fortsatt ha signal ikke er ensbetydene med å ha true bypass er riktig, men det er nå et skritt i riktig retning iallefall.

Link to comment
Share on other sites

Å ha mange pedaler med true bypass etter hverandre vil føre til signaltap. Det anbefales å ha i hvert fall en pedal med buffer for åkompensere for det. Avh. Av antall pedaler så klart. Anbefaler deg å forske litt på kabler også. Kvaliteten er veldig varierende, og det merkes spesielt ved lange lengre kabler.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri vært opphengt med TB-pedaler: Noen har, noen har ikke, slik er det bare. Enkelte produsenter velger jo også bevist å ikke ha TB i enkelte av pedalene sine (har noen tenkt på det?). Hvis du først er veldig opptatt av TB, ville jeg kjøpt noen ordentlig gode pedaler. Jeg har pedaler med og uten, litt støy blir det som regel uansett.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er klar over problematikken med kun true bypass...

Tingen er at når jeg hadde alle pedalene koplet opp, så fikk jeg tonetap som jeg ikke kan leve med når jeg har kostet på meg ordentlig amp.

Jeg tenkte egentlig ikke på å ha kun true bypass... faktisk så tenkte jeg å ha minst en buffered i hver pedalrekke (foran amp og i fx loop), men jeg ønsker kartlegge mulighetene mine. Dersom jeg synes en pedal gir knall lyd når den er innkoplet, så er det bittert om det er den som stjeler for mye tone når den er av.

Det er mange måter en kan navngi sin metode for bypass også... men han har ett veldig godt poeng.

Det er ikke mange produsenter som vil komme med ett eget ukjent navn dersom det kan gis ett navn som er lettere salgbart.

Når jeg prøver Marshall pedalene enkeltvis, så hører jeg ikke noe tonetap... men det gjorde jeg når alle var i rekke og ingen pedaler innkoplet.

Så det kan være summen av "non-true bypass" pedaler som er årsaken... ikke enkeltpedaler.

Chorusen skal forøvrig i FX loopen ja. Har ikke tatt den for meg ennå.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå tested pedalene en og en og er ikke helt sikker på om jeg merket så veldig tonetap på de enkeltvis. Men jeg vet at forskjellen var voldsom når alle var i, så det kan være rekkefølgen eller det at det var flere? Hva vet jeg... lurer i allefall fortsatt på kostnader og hvem som gjør slikt.

problemet med "half-assed" eller "passive" bypass er forklart i lenken din http://www.stinkfoot.se/andreas/diy/articles/bypass.htm

The input impedance of the effects circuit will also effectively be placed in parallel to the input impedance of the next pedal (or amp) - lowering the combined input impedance to half what it should be...

når du ikke løfter inngangen på pedalen når effekten er av vil altså inngangsimpedansen på pedalen ligge i parallell med inngangsimpedansen til ampen din, og til eventuelle andre pedaler som også har "half-assed" bypass. når impedansen senkes vil gitarpickupene ha problemer med å dytte det svake signalet sitt gjennom kabelen. pickupene, impedansen fra pedaler og amp, og strøkapasitans i kabelen vil lage et filter eller en tonekontroll som ikke kan stilles dit du vil.

tenk deg to tunneler i fjellet, og veivesenet skal stenge den ene. med "half-assed" bypass stenger man kun utgangen på den ene tunnelen, og halvparten av bilene kjører inn i den stengte tunnelen og krasjer og dør innerst i enden hvor det er stengt. med true bypass stenges tunnelen av i begge ender, og alle bilene som kommer kjørende bytter over til den ene veien som er åpen. alle bilene kjører pent, og alle kommer trygt hjem. med et buffer kjører bilene sinnsykt fort og tøft og sprenger gjennom alt av tunneler og sperringer. de kommer også frem på et vis.

med true bypass-pedaler får man aldri signaltap på grunn av pedalene. dette er på grunn av fysikkens lover. det som går inn kommer uforandret og upåvirket ut på andre siden. hvis du bruker dårlige kabler eller plugger imellom kan du få signaltap i dem. dette kan ordnes med et buffer eller bedre kabler eller plugger.

du trenger ingen pedal med buffer i effektsløyfen, siden utgangen på sløyfen er et buffer.

hvis du tar bort en og en pedal vil problemet gradvis bli borte, siden du tar bort impedansene som ligger i parallell.

on topic: en vanlig blå 3PDT-bryter koster fra 40 til 100 kroner, og det tar 10-15 minutt å skifte i en enkel pedal, og kanskje 2 timer i en kronglete pedal hvor man må kutte baner på printkort. hvis det er for lite plass til en blå 3PDT må man finne på noe lurt, og det kan også ta noen timer.

kanskje blir det billigere å heller sette et kurant buffer foran problempedalene.

Link to comment
Share on other sites

problemet med "half-assed" eller "passive" bypass er forklart i lenken din http://www.stinkfoot.se/andreas/diy/articles/bypass.htm

når du ikke løfter inngangen på pedalen når effekten er av vil altså inngangsimpedansen på pedalen ligge i parallell med inngangsimpedansen til ampen din, og til eventuelle andre pedaler som også har "half-assed" bypass. når impedansen senkes vil gitarpickupene ha problemer med å dytte det svake signalet sitt gjennom kabelen. pickupene, impedansen fra pedaler og amp, og strøkapasitans i kabelen vil lage et filter eller en tonekontroll som ikke kan stilles dit du vil.

tenk deg to tunneler i fjellet, og veivesenet skal stenge den ene. med "half-assed" bypass stenger man kun utgangen på den ene tunnelen, og halvparten av bilene kjører inn i den stengte tunnelen og krasjer og dør innerst i enden hvor det er stengt. med true bypass stenges tunnelen av i begge ender, og alle bilene som kommer kjørende bytter over til den ene veien som er åpen. alle bilene kjører pent, og alle kommer trygt hjem. med et buffer kjører bilene sinnsykt fort og tøft og sprenger gjennom alt av tunneler og sperringer. de kommer også frem på et vis.

med true bypass-pedaler får man aldri signaltap på grunn av pedalene. dette er på grunn av fysikkens lover. det som går inn kommer uforandret og upåvirket ut på andre siden. hvis du bruker dårlige kabler eller plugger imellom kan du få signaltap i dem. dette kan ordnes med et buffer eller bedre kabler eller plugger.

du trenger ingen pedal med buffer i effektsløyfen, siden utgangen på sløyfen er et buffer.

hvis du tar bort en og en pedal vil problemet gradvis bli borte, siden du tar bort impedansene som ligger i parallell.

on topic: en vanlig blå 3PDT-bryter koster fra 40 til 100 kroner, og det tar 10-15 minutt å skifte i en enkel pedal, og kanskje 2 timer i en kronglete pedal hvor man må kutte baner på printkort. hvis det er for lite plass til en blå 3PDT må man finne på noe lurt, og det kan også ta noen timer.

kanskje blir det billigere å heller sette et kurant buffer foran problempedalene.

Skjønner ikke hvordan du får til at impedansen til pedalen ligger i parallell med impedansen til ampen, da elektroner ikke går en vei som ikke leder "ut".

Link to comment
Share on other sites

Det er mye enklere å sette pedalene du har probemer med i en looper enn å bygge dem om. Da beholder du også pedalens bruktverdi.

Hovedproblemene er som EBT sier all impedans som laster signalet sammen med capasitansen i kabler. Jeg har prøvd ganske mange pedaler og buffere og har tilgode å høre og kjenne en buffer jeg foretrekker fremfor det å putte kabelen rett i ampen. Så i det siste har jeg kjørt TB på alt. Største problemet er volumpedaler. Da er alt føkka uansett hva du gjør. Nå skal det sies at det er du selv som velger i hvilken grad du ønsker å grave deg ned i dette bunnløse hull. Det er spilt inn jævlig mye bra musikk på alle mulige pedaler. Skal du ha en skikkelig løsning er det bare å ringe Pete Cornish, men da snakker vi £ 10.000,- for å "fikse" de pedalene dine.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Siste aktive tråder

    • https://www.gear4music.no/no/Gitar-and-Bass/Fender-Hendrix-Voodoo-Child-Ball-End-Gitarstrenger-av-Nikkel-10-38/3G3G Kunne det funket, eller blir det for tynt i basstrengene?
    • Tipper han mener 10-42, altså basstrengene fra et typisk .009-sett. Vet ikke om noen slike sett i Norge. Curt Mangan har et slikt, mulig det kan lønne seg å bestille noen sett om gangen.
    • Enten har jeg missforstått noe, eller så må du utdype litt hva du mener. Er det til en 6-stengs elgitar, eller noe 12-strenger det er snakk om? Siden du nevner 009 på bass-strengen.  Det er vanlig med f.eks 10-46 (noen skriver 010 - 046 ) sett, eller 09-46 der første tall er lys E og 46 er mørk E. Jeg bruker 11 - 49 sett og det er perfekt balanse for min stil, bestiller i større kvantum her, av og til har de enten god kampanjer eller gratis frakt, som gjør at det lønner seg å bestille 10-20 pakker. https://www.stringsandbeyond.com/daddario-electric-guitar-strings-exl115-3d-blues-jazz-rock-11-49.html https://www.stringsandbeyond.com/ernie-ball-electric-guitar-strings-2220-12p-power-slinky-11-48.html Skal du bare ha et par sett, lønner det seg å bestille lokalt. 
    • Hei. Jeg kunne tenke meg .010 på de lyse strengene, og .009 på basstrengene. Tipper det finnes noen ferdige sett på utenlandske nettsider, men har ikke sett noe slikt på norske nettbutikker. Er det noen her som kjenner til norske selskaper som selger slike sett?  Alternativt kan jeg Kjøpe fra en utenlandsk nettbutikk. Hvordan blir det da med moms og frakt - er det noen som kjenner til hvordan dette er for tiden? Kjedelig å kjøpe strenger for 300,- men betale like mye i moms og frakt.  Kjøpe enkelt-strenger. Tipper dette blir en del dyrere enn eventuelle ferdige sett.  EDIT: Dette gjelder altså ordinære elgitar-strenger. 
    • Ok, Eclipse er jo i boks, men ein kvit Custom eller Classic Custom-suget er fortsatt tilstede. Er det ingen som har stående ein slik? Eller veit om ein som har ein slik som ikkje blir brukt…? Hvis det er av interesse med (del)bytte så har eg diverse gitarer og ting som «er på vei ut». Feks Gibson LesPaul Deluxe (1974, men ikkje heilt original lengre, blandet annet refinished og den har fått humbuckers), Fender Road Worn 50s Stratocaster, Gibson Les Paul Studio (alpine white), Fender Highway One Stratocaster (rockefjøl som er godt slitt og krakellert i lakken med kun 1 humbucker ved stolen), Fender TwinReverb 1976 (silverface, nylig service).
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.