Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

USB lydkort


Anbefalte innlegg

Så var det slik at min kjære fadder skulle på tur til statene, rettere sagt New York. Jeg kjenner ikke til noen sjapper som ligger i NY, så det var noe jeg lurte på om noen visste om, og da selvsagt om de visste om noe bra lydkort til en grei pris. Det må være USB. Har sett litt på M-Audio sine kort, og det lille emagic-kortet, noe som ligger i min prisskala, men er ikke sikker på hva jeg skal velge. Samtidig så jeg ik et engelsk blad noe som het Terratech, som så veldig greit ut, hadde iallefall de funksjonene jeg vil ha.

Krav er:

- Må ha minst to innganger, som kan kjøres samtidig

- Trenger ikke noen preamper, har jo en søt liten Soundcraft mixer

- Også stereo/2xmono ut.

Sånn sett er jo Delta 44 genuint, men er lite fan av denne PCI styret, pga fremtidige investeringsplaner. Kan jo hende jeg kan gå for noe slikt, men jeg trenger forslag. Gjerne utenom det jeg ser i norske butikker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sam Ash kan vel hende har noe slikt.

Uansett så er det en gate i NYC som det omtrent er BARE Musikkforretninger i.

Husker ikke nå hva den gaten heter.. Tror det var noe med Denmark street eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, med mindre vi IKKE snakker om Firewire 800, IEEE1394b, så er jo USB 2.0 raskere enn Firewire 400 (IEE1394) da..

Usb 2 har 480MB/s mens Firewire 400 har 400MB/s

Og med tanke på at Usb 2 er mer utbrett enn firewire så er jeg forsåvidt enig i at usb er veien å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils, har også lest andre som er omvendt. Litt opp og ned. Når det gjelder de jeg fant frem øverst, så hadde jeg imidlertid klart gått for en av de med firewire. Særlig den M-Audio 1818 så fin ut...selv om jeg personlig helst ville gått for en MOTU

http://www.motu.com/english/motuaudio/828/body.html

men da snakker vi 10 000,- også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett så er det en gate i NYC som det omtrent er BARE Musikkforretninger i.

Husker ikke nå hva den gaten heter.. Tror det var noe med Denmark street eller noe.

Det er godt mulig New York også har en sånn gate, men Denmark street ligger i London ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om vi setter nisleflis sine kommentarer om hva som er raskest eller ikke ute...

400 eller 480 mbit/sek. Jeg kan nok til å vite at jeg aldri i livet får bruk for det i et lydkort, spes ikke med to innganger og stereo ut. Motu er alerede siklet på, problemet var at lommeboka skreik.

Og, som sagt, norske priser er ikke det jeg trenger. Den emagic-greia som jeg nevnte har jeg sett litt på, og den ser veldig fin ut, med digital ut og greier, prisen i statene var ikke avskrekkende heller så det kan jo hende at jeg går for den, men hadde vært fint om vi hadde diskutert lydkort, og ikke masse hardware som jeg ikke trenger flere innføringer i. BTW: IEEE 1394 er fortsatt regnet som kraftigere og mer stabilt enn USB

Det firewire kortet så jo også brukandes ut, men jeg vil betale for lydkort, ikke mik-preamper og masse convertere...

Så, kom med forslag!

Aktuelle hittil:

- Emagic A62

- Lexicon Omega (hva koster det alene?)

Og til dere med why not PCI: PCI-teknologien begynner så vidt å falle bort, nå som USB og Firewire blir raskere, billigere og mindre. Siden 64-bit'en kom har det ikke skjedd stort med PCI etc. I tilegg kommer PC'en jeg kjøper til kun å ha en slot, og den er brukt opp på annet. I tillegg kommer jeg nok i flere anledninger til å ha bruk for et mobilt studio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er sant at du ikke trenger så kjempemye båndbredde med 2 spor inn. Men hva er grunnen til at du heller vil ha usb egentlig?

[digresjon]til fredag er det mulig jeg skal gjøre et liveopptak med 24 spor om gangen. Skulle jeg gjort dette i 24 bit, 96 kHz trenger jeg faktisk i teorien en båndbredde på 792 MB/s :) [/digresjon]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

USB er mer utbredt, definitivt, og også noe som er til for å bli. Har ikke noe særlig imot Firewire, men av en eller annen grunn virker det som om prisene skytes lit opp med en gang du setter det inn i et kort...

Men igjen, ta den diskusjonen et annet sted, som en her på jobben sa: De kommer til å bruke mer tid på å diskutere enn det de sparer på å velge den raskeste. :D

BTW, det Lexicon-kortet/interfacet. Er det noe å ha på, blir 48khzlitt for lite eller kan det funke. Har veldig lyst på de 96 jeg får fra emagic'en...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Emagic A62

- Lexicon Omega (hva koster det alene?)

Listeprisen er vel på litt over 500 dollar, men fås rundt omkring til en 350 dollar mener jeg. Dvs en ca 2500,- i dag

har du vurdert denne? selv om det er i norge...så får du MASSE for pengene -> http://www.benum.no/nyhet.asp?artikkel=78

Til ditt bruk...ville jeg ikke se noe problem i å bruke 48 kHz. Man må gjerne stikke fingern i jorda litt og spørre seg selv hva man skal bruke det til. Selvsagt...jo mer, jo bedre, menne...Må man ha det? :) Det vet bare du

Den har jo 24 bit iallfall, og det er fint med hensyn til headroom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.