Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Rebel-Rider`s basement


Rebel-Rider

Anbefalte innlegg

Her er gitarene og utsyret jeg har.

Utstyr

Datamaskin med Soundblaster Audigy EX og Guitar Rig 4

guitar-rig-4-500x378.png

Gitarer

Kimberly Apollo 4 1969mod

En japansk strat kopi med 4 gold foil pu`s, pikguard med blomstermotiv og ikke minst den ubertøffe greenburst finnishen som er ganske skjelden.

Denne var praktisk talt ikke spillt på da jeg kjøpte den, det er også en av de mest lettspillte gitarene jeg har hatt, vintage C kurve på halsen.

fb09_3.jpgKimberly.jpg

Lace Cybercaster 08mod

Enda en sær gitar, denne er lagd av samme selskapet som laget pickupene til claptons signaturgitar på 90 tallet. Den var ment å skulle være 2000 tallets reinkarnasjon av en telecaster`n. Orginalt så kom den med splittbare Lace hemi humbuckere (forferdelig mikrofoniske selv om den var wax poted) så jeg bytta ut dem med Lace Alumitone pickuper, lydsignaturen på disse pickupene er vanskelig å beskrive men de har et meget bredt frekvensområde og er 100% fri for mikrofoni og der finnes ingen 50hz brumming. Dog er halsen på gitaren noe breiere og flatere en det jeg kunnet ønske, ganske flat c kurve på halsen, Meget tung er den også siden den har en kropp av mahogny. Produktside

Slik ser den ut i dag.

lace008-1.jpg

Landola FL-20 pre 1973?

Dette er den første gitaren jeg fikk, det er en finsk Landola. Ikke så mye å si om den egentlig annet en at den har stor affeksjonsverdi. Har prøvd å datert den eksakt men landola sin 31xxxx serie står ikke oppgitt i dateringslista til Landola men 32xxxx serien kom i 73 så jeg vet ivertfall at den er fra før 73.

DSCF0146.jpg

DSCF0145-1.jpg

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lace Alumitone har ikke så mye annet til felles med en vanlig pickup annet en at den er magnetisk. Den består av en solid aluminiumsramme som fungerer på samme viset som spolen rundt magnetene på en vanlig pickup ville gjort. Men denne aluminiumsrammen tilsvarer kun en runde med wire på en vanlig spole og er derfor alt for svak alene til å lage et sterkt nok signal, rammen er derfor koblet via en step transformator (som øker signalnivået) og til en sekundær spole som er på baksiden av pickupen (som bestemmer hvordan frekvensresponsen blir) Magnetene er myke keramiske magneter som er felt inn i ramma (ikke så ulik kjøleskapmagneter). Aluminiumsramma og transformatoren gjør at det er 95% mindre wire i denne pickupen tilsvarende vanlige pickuper som gjør at de er helt fri for mikrofoni, den eneste wirene i denne pickupen er i den lille sekundærspolen på undersiden. En annen ting er at den magnetiske påvirkningen på strengene er liten og derfor kan en ha pickupene høyt uten at det påvirker strengenes evne til å ressonere (sustain).

Håper det var forståelig, skal se om jeg ikke kan finne et lydklipp, eller knote ihop et selv. :)

img1029959839.jpeg

Edit:

Her er en test av en Richmond Dorchester gitar med alumitone pickup.

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel da er det en ny gitar på vei, en Richmond Dorchester med cherry burst finish og rosewood gripebrett. Fikk et meget godt tilbud fra ei "lita" sjappe i USA, 400 dollar i avslag på MSRP prisen så jeg slo til med en gang. Gitaren er laget i Canada av Richmond Guitars, designet er en blanding av Rickenbacker og Mosrite. Jau enda en sær gitar, men dette blir antageligvis den minst sære gitaren i samlinga. (jada jeg har en sær smak) :P

Specs: 25,5 gripebrett, 12" radius, 2 alumitone humbuckere, 4 veis bryter, "bolt on rock" hals, ergocut rosewood gripebrett, 6x6 Kluson tunere, "chamberd body" i canadisk lønn, vinger av poppel, krom rullebro og fast tailpiece.

Richmond_Dorchester.jpg

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Drittøff!

Takker!

I den grad man kan vurdere en gitar via youtube, låt den jo skikkelig bra. Utseendet var vel, ehm, spesielt, men det er da et pluss. Flott at alle ikke alle har LP eller Strat- fasong.Takk for link til lydklipp!

I forhold til de andre gitarene jeg har så er denne mer "spiselig" for mannen i gata, men det er nå fra mitt ståsted... litt Mosrite og en del Rickenbacker. Etter å ha spillt den fant jeg ut følgende: Lettspillt hals, meget god tilgang på de øverste båndene, ganske lett tatt størrelsen i betraktning, godt utført håndtverk, sustain er mer en god nok til et dugelig langt "rockstar moment" :P

Fra det ene til det andre, det er mulig at jeg blir å kvitte med med Cybercasteren. Blir dessverre ikke fortrolig med halsen på gitarene da den er en del bredere en jeg kunne ønske, så det er mulig at den ender opp i kjøp og salg seksjonen ganske snart. Har også planer om å kjøpe et strat byggesett som et nytt prosjekt for å lage meg en hjemmesnekret metal øks (for å erstatte cybercaster).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.