Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Coilsplit


ErlendB

Anbefalte innlegg

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg vil foreslå at du bruker et potmeter med en innebygget bryter, slik at du har en push- pull- løsning. Da trenger du ikke å lage flere hull i gitaren din.

Denne vil jeg tro gjør susen: http://www.gitarist.no/ds_product_info.php/products_id/1174

Som Greener allerede har sagt, så vil dette koste rundt 500 kroner pluss deler. Blir ikke noen annen pris av å spørre om det samme flere ganger :)

Men siden du allerede har tilgang til "singlecoillyd" i gitaren din, ser jeg faktisk ikke helt bort fra at du kan bli litt skuffet over effekten. Hvilken pickup er det du ønsker å kjøre som singlecoil, og hvilken lyd er det du er ute etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt tidligere - en gitar-reperatør vil jeg tippe tar fra ca 500,- for en slik jobb + delekostnad. Du trenger egentlig bare en enkelt bryter, da den kan coilsplitte begge humbuckerne samtidig. Prisen vil variere etter type bryter osv.

I utgangspunktet er det to vanlige løsninger på slikt:

Miniatyr brytere som kan monteres i f.eks plekterbrett sammen med volum og tonekontroller:

Mini_Toggle_Switches_lg.jpg

Push/pull potensiometer - Her bytter man ut eksisterende volum og/eller tonepotensiometer (volum/tone kontroll) med en type som er en kombinasjon av et vanlig potensiometer og en bryter. Bryteren aktiveres ved å trekke knappen ut fra gitaren.

Push-pull_Pots_lg.jpg

Hvis du sier noe om hvor du bor, er det sikkert noen som kan hjelpe deg dette, eller gi deg et tips om hvem i ditt område som kan gjøre en slik jobb. Dette er ikke veldig kompliserte greier, men man må ha god oversikt over hvordan pickuper kobles, hvordan ulike brytere fungerer osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil foreslå at du bruker et potmeter med en innebygget bryter, slik at du har en push- pull- løsning. Da trenger du ikke å lage flere hull i gitaren din.

Denne vil jeg tro gjør susen: http://www.gitarist.no/ds_product_info.php/products_id/1174

Som Greener allerede har sagt, så vil dette koste rundt 500 kroner pluss deler. Blir ikke noen annen pris av å spørre om det samme flere ganger :)

Men siden du allerede har tilgang til "singlecoillyd" i gitaren din, ser jeg faktisk ikke helt bort fra at du kan bli litt skuffet over effekten. Hvilken pickup er det du ønsker å kjøre som singlecoil, og hvilken lyd er det du er ute etter?

Det jeg hadde tenkt på var noe i duren av dette JS2400_HH_3WAYTOG_1V1T.jpg

Å dele opp humbuckerne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte jo at det var humbuckerne du ønsket å splitte.

Det jeg forsøker å fortelle deg, er at jeg ikke er så sikker på at du kommer til å synes at dette har noen hensikt. Som før nevnt har du har jo allerede "singlecoil-lyd" tilgjengelig slik gitaren er koblet nå. Det er det ikke på den Satriani- modellen, så da er jo en coilsplit en nødløsning.

Det å koble dette slik at du får singlecoils på humbuckerne er vel i og for seg ikke noen heksekunst, jeg er da litt usikker på i farten om du vil få lyd i gitaren i alle fem posisjonene når coiltapen er aktivert.

Du svarte ikke på det som var aller viktigst for å gi deg et godt råd. "Hvilken lyd er du ute etter?" Og da selvsagt som du savner på den gitaren du har nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er det jo ikke. Du har jo allerede en singlecoil- lyd, så jeg sliter med å skjønne hva du skal med coilsplit, så det prosjektet gir jeg herved opp.

Hvis du ikke skal gjøre dette selv, og du skal betale for deler og greier, så tror jeg du ender opp med noen "nestenlyder" på det du er ute etter, som ligner singlecoilen du har ganske mye.

Ekte vare for å få til denne lyden, er jo denne, for eksempel. Koster litt mer, men er nok verdt pengene.

Det du hører på kuttet er jo sånn "nestenvintageFenderlyd", ala Hendrix, SR Vaughan, og delvis Blackmoore, og en haug med andre gitarister, for den del. Handler du en Strat med Vintage pickups, får du "ektevintageFenderlyd". :)

For å summere opp- kan du få ordnet det for en slikk og ingenting, så hvorfor ikke. Hvis det koster deg en snau tusenlapp å få fikset det, så er det ikke verdt det. Da bør du heller bruke den singlecoilen du har mens du sparer de to andre lappene du trenger for å kjøpe deg en Strat.

Om gitaren din øker eller faller i verdi ved å gjøre noe slikt, er vanskelig å si så mye om. Det tryggeste er å bruke et sånt potmeter med bryter, for da er modifikasjonen reversibel. Du har jo en veldig flott gitar med nydelige pickups i allerede. Kunne tenkt meg en slik selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er det jo ikke. Du har jo allerede en singlecoil- lyd, så jeg sliter med å skjønne hva du skal med coilsplit, så det prosjektet gir jeg herved opp.

Hvis du ikke skal gjøre dette selv, og du skal betale for deler og greier, så tror jeg du ender opp med noen "nestenlyder" på det du er ute etter, som ligner singlecoilen du har ganske mye.

Ekte vare for å få til denne lyden, er jo denne, for eksempel. Koster litt mer, men er nok verdt pengene.

Det du hører på kuttet er jo sånn "nestenvintageFenderlyd", ala Hendrix, SR Vaughan, og delvis Blackmoore, og en haug med andre gitarister, for den del. Handler du en Strat med Vintage pickups, får du "ektevintageFenderlyd". :)

For å summere opp- kan du få ordnet det for en slikk og ingenting, så hvorfor ikke. Hvis det koster deg en snau tusenlapp å få fikset det, så er det ikke verdt det. Da bør du heller bruke den singlecoilen du har mens du sparer de to andre lappene du trenger for å kjøpe deg en Strat.

Om gitaren din øker eller faller i verdi ved å gjøre noe slikt, er vanskelig å si så mye om. Det tryggeste er å bruke et sånt potmeter med bryter, for da er modifikasjonen reversibel. Du har jo en veldig flott gitar med nydelige pickups i allerede. Kunne tenkt meg en slik selv.

Tusen takk for hjelpen! :D

Tror nok jeg hopper over dette, da ifølge det jeg har lest har jeg ikke særlig bruk for det, og heller ikke vil høre så altfor stor forskjell. Tror nok heller jeg sparer opp til en Strat med Vintage pickups, så jeg får "ektevintageFenderlyd, som du sa :)

Igjen, tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.