Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Coilsplit


ErlendB

Anbefalte innlegg

Tror det er som flere har vært inne på tidligere: flesteparten av gitarister vil ha det så enkelt som mulig og blir skremt av uendelige muligheter på en gitar.

Ellers synes jeg ikke singlecoil lyden i de fleste humbuckere er noe særlig å skryte av, sammenlignet med skikkelige single coils.

Den eneste split settingen jeg liker på H-H gitarer er midtposisjonen på Petrucci modellene.

Enig i at de fleste humbuckere ikke er noe å skryte av i singlecoilmodus.

Unntaket synnes jeg er Suhr sine humbuckere som splitter skremmende bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har lurt litt på å koble en gitar til "trinnløs coilsplit", slik som Washburn driver med. Kunne vært artig å prøve. Det går rett og slett ut på at man bruker et potmeter i stedet for en bryter, slik at man kan "fade" den ene coilen ut og inn etter smak og behag. I mine øyne er det minst like nyttig som en tonekontroll.

Det heter ikke coilsplit, men "Voice Contour Control", må vite. Med det navnet, må det jo være skikkelig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lurt litt på å koble en gitar til "trinnløs coilsplit", slik som Washburn driver med. Kunne vært artig å prøve. Det går rett og slett ut på at man bruker et potmeter i stedet for en bryter, slik at man kan "fade" den ene coilen ut og inn etter smak og behag. I mine øyne er det minst like nyttig som en tonekontroll.

Det heter ikke coilsplit, men "Voice Contour Control", må vite. Med det navnet, må det jo være skikkelig bra.

Har en sånn Washburn, med Duncan 59 og Custom. Synes det er et interessant konsept, men synes ikke det funker mer enn sånn halvveis tongue.gif

Single coil lyden låter ikke egentlig noe særlig single coil aktig i mine ører. Ikke noe "twang" eller sånt som man gjerne forbinder med single coils.

Har prøvd å splitte JB'n min også og den er blandt de bedre, men fremdeles ikke bra nok i mine ører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig erfaring som er omtrent slik jeg forventet. Synes du at det er lurere å bruke "tonepoten" til en diskantkontroll, altså? Dette er jo snakk om passiv elektronikk, og de helt store utslagene får man faktisk aldri, uansett hvor kule navn ting har og hvor "orange" eller "bumblebee" eller "stilignavnogvanvittigpris" det heter eller koster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig erfaring som er omtrent slik jeg forventet. Synes du at det er lurere å bruke "tonepoten" til en diskantkontroll, altså? Dette er jo snakk om passiv elektronikk, og de helt store utslagene får man faktisk aldri, uansett hvor kule navn ting har og hvor "orange" eller "bumblebee" eller "stilignavnogvanvittigpris" det heter eller koster.

Jeg bruker stort sett aldri tonepoten live og heller ikke splitten, så det egentlig det samme hva jeg bruker potmeteret til tongue.gif

Er klar over at en splittet humbucker aldri kommer til å høres ut som en strat, så derfor blir det til at jeg bruker dem i humbucker modus.

Men jeg setter helt klart pris på muligheten, selv om jeg ikke bruker den laugh.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en gitar som hadde HH med split på tonekontrollen, den var totalt ubrukelig. Når jeg splittet den ene humbuckeren og prøvde meg på noen country licks, så var det ikke i nærheten av å høres ut som noen tele eller en strat, ingen twang eller quack bare en diffus tynn ringende tone. Så jeg bytta pickupene og gjorde den om til heltids HH gitar uten coilsplit og angra ikke på det i det hele tatt. HSH eller HSS er etter min mening det beste om du skal ha en "alt-mulig-øks" for da har du ekte vare "på lager" om du trenger det ( sett at du ikke har byttet ut singelcoil(ene) med stacked singelcoil eller minihumbucker(e).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Det er ikke alle humbuckere som kan coil-splittes i det hele tatt. Hvis det lar seg gjøre, vil jeg tro en gitar-reparatør tar ca fra 500,- for en slik jobb.

Hvilken gitar har du? (eksakt type/modell)

En herlig Ibanez RG 3550 MZ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er pickupene allerede coil splittet på en måte - posisjon 2 og 4 på pickupvelgeren gir deg en av spolene på neck/bridge humbucker + midtpickup.

Men det lar seg selvsagt gjøre å splitte humbuckerne når pickupvelgeren står i posisjon 1 og 5 også med en egen bryter e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.