Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Coilsplit


ErlendB

Anbefalte innlegg

- Kjøpe pickups med coilsplit

- Smekke inn et potmeter med innebygget bryter, som kan brukes til coilspil

- Koble.

Det er den korte og enkle forklaringen. En "Coilsplit" er kort forklart kun en bryter som sender signalet fra den ene coilen til jord, slik at dette kortsluttes. Derfor blir signalet fra den spolen i pickupen jordet, og da får man en kortslutning. Null signal. Så enkelt. Man trenger altså en pickup som har signalet fra de to spolene tatt ut i ledninger, en bryter, og en kort ledning til som man kan jorde. Ikke veldig komplisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Mange som mener at coilsplit suger til seg litt av signalet. Samme prinsippet til at noen foretrekker 1 humbucker og 1 volumkontroll for å ha minst mulig kabler og stas for bedre signal. Jeg hadde sikkert ikke hørt forskjell uansett, men vet no ikke helt.. Må være noe i det siden en del mennesker påstår at det har noe å si.

OG ikke alle trenger coilsplitten + at mange humbuckere ikke er splitbare.

Jeg har coilsplit på min Ibanez også. Men jeg hadde nok klart meg fint uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som mener at coilsplit suger til seg litt av signalet. Samme prinsippet til at noen foretrekker 1 humbucker og 1 volumkontroll for å ha minst mulig kabler og stas for bedre signal.

I så fall vet de absolutt INGEN ting om elektronikk. En bryter som er stengt/lukket er 100% stengt og dermed har de små karene som kalles elektroner ingen vei å spasere bort på..

Å droppe tone og volum kontroller derimot vil endre "arbeidsforholdene" for en pickup. Om det blir "bedre" er vel en drøy påstand, men ting endres nå i alle fall. To pickups VS en ser jeg ikke forskjellen på, med mindre de tenker på de centimeterne med tiledning man eventuelt sparer seg. Hvis dette er noe de bekymrer seg over bør de sette seg inn i hvordan elektronikken egentlig fungerer..

Det er i det hele tatt de som har minst peiling på elektronikk som kommer med bombastiske påstander om "sort magi" og "voodoo" i forhold til audio elektronikk. Det er ikke alt man skal legge så mye vekt på for å si det slik..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som kjøper HH gitaere er som regel ikke ute etter singel coil sounden, Synes det er bedre med gitar som har HSH eller HSS oppsett hvist en absolutt er ute etter å ha ei "alt-mulig-øks". Fender lagde en slik modell fra 90-93 som het Strat plus ultra, de hadde HSS oppsett med 5 veis bryter, 3 veis minitoggle og TBX tonekontroll. Men når det er sagt så var mottagelsen av denne modellen mildt sagt blandet, det ble rett å slett for mye for de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coilsplitt er veldig lett å sette inn selv.

Bare å sette inn en bryter i mellom lederen som kobler coilene sammen, så føre den ene til hot og den andre videre til coil2 avhengig av

bryter.

Folk som kjøper HH gitaere er som regel ikke ute etter singel coil sounden, Synes det er bedre med gitar som har HSH eller HSS oppsett hvist en absolutt er ute etter å ha ei "alt-mulig-øks". Fender lagde en slik modell fra 90-93 som het Strat plus ultra, de hadde HSS oppsett med 5 veis bryter, 3 veis minitoggle og TBX tonekontroll. Men når det er sagt så var mottagelsen av denne modellen mildt sagt blandet, det ble rett å slett for mye for de fleste.

Jeg har splitta på Ibanezen min, som har HSH- slik at den også har SSS.

Veldig praktisk altså! Bare et klikk, så har jeg bra clean.

Endret av Kjutte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er coil-splitting på begge pickupene til Jacksongitaren min, men det tror jeg forrige eieren må ha ordnet sjøl, for disse gitarene skulle ikke komme med coil-split fra fabrikken.

Øksa har forøvrig push-and-pull volumkontroller, så var vel en relativt enkel jobb å utføre på denne gitaren. Coil-splitting er deilig når jeg spiller med clean lyd, og vil ha en mer "funky" tone. :D

Endret av Blackvarg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være at han installerte den Push-n-Pull volumkontrollen selv, mest sannsynlig :)

Godt mulig, ja. Litt rart det ikke var oppgitt noe om dette i salgsannonsen på ebay... Han påstod at eneste som var modifisert var mikrofonene og sustain-blokka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen hevderjo, og kanskje med rette, at man mister litt sustain per pickup, hvis pickupen har veldig sterke magneter, og pickupene er skrudd høyt opp mot strengene. Dette kan det faktisk være noe i. På den annen side kan man jo si at pickupene da er feiljustert. I tillegg er jeg veldig enig med Greener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coilsplitt er veldig lett å sette inn selv.

Bare å sette inn en bryter i mellom lederen som kobler coilene sammen, så føre den ene til hot og den andre videre til coil2 avhengig av

bryter.

Jeg er ikke helt sikker på hva du mener, men måten man vanligvis lager en coilsplit på er å legge det punktet hvor spolene er koblet sammen til jord. Ønsker man å bruke kun spole nr 2 kan man selvsagt også koble det samme punktet til bryter/volumpot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er som flere har vært inne på tidligere: flesteparten av gitarister vil ha det så enkelt som mulig og blir skremt av uendelige muligheter på en gitar.

Ellers synes jeg ikke singlecoil lyden i de fleste humbuckere er noe særlig å skryte av, sammenlignet med skikkelige single coils.

Den eneste split settingen jeg liker på H-H gitarer er midtposisjonen på Petrucci modellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.