Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøp av el-gitar til nybegynner


gctoffen

Anbefalte innlegg

Blackstar HT-5 er en bra amp, men jeg ville ikke anbefalt den til denne fyren... DSL 401 Komboen min er enda best på Clean og Lav vreng (AC/DC, ZZ Top o.l) mye på grunn av at Blackstar'en Mangler reverb. Men hvis jeg skal spille metallica, maiden, og musikk med mer gain enn det, så sverger jeg til Blackstar'en. Den har rett og slett en veldig ærlig vreng. Den er veldig crisp og fin selv på max gain, uten å bli grøtete. Den tar også effekter veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Han sier 5000,- eller høystbydende - så hva prisen blir vet man jo ikke. Jeg ville sagt at 3500-4500 er en ok bruktpris. Men det er meg..

"En hipshot" kan være mye gitt.. Det er en mekanikk produsent som lager mange ulike produkter for bass og gitar. Hvis det er snakk om en "string bender" er det et større prosjekt og ikke noe du vil ha sannsynligvis. Du får bare spørre selger - det meste som er ettermontert kan eventuelt "reverseres" igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvorfor alle anbefaler en tacostrat? Trådstarter har jo et budsjett på 8000, da kan man lett skaffe en amerikaner eller en japansk strat på bruktmarkedet. Mye mer gitar for pengene.. Gi "Fender japan" et søk på finn.no ;)

Og hvorfor er Japan-Fendere så mye bedre enn Meksikanske? Enig i at med et budsjett på 8K, kan man få tak i en brukt USA, og at det muligens er det beste valget, men slett ikke sikkert. Spesielt Classic Player serien fra Meksiko er veldig gode Strater, og det kommer ikke bare fra meg. (Som et eksempel...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvorfor alle anbefaler en tacostrat? Trådstarter har jo et budsjett på 8000, da kan man lett skaffe en amerikaner eller en japansk strat på bruktmarkedet. Mye mer gitar for pengene.. Gi "Fender japan" et søk på finn.no ;)

Hva med å anbefale noe fremfor å påpeke at andre anbefaler "feil" ting :rolleyes:

"Et budsjett på 3000-8000, da inkudert gitar og forsterker."

Men joda, man kan finne en USA standard strat til 5-7k brukt i Norge. HW1 anbefaler ikke jeg fordi jeg ikke liker de grunnet "shredder" bånda og fordi Classic serien er bedre gitarer til mindre penger.

Japan strat'er er også gode kjøp, men det er ikke mange av de i Norge og det krever at man vet hva man kjøper, noe som ikke er så fryktelig enkelt å finne ut av med mindre man har ganske god oversikt over hva som eksisterer.

Og husk dette kommer fra en kar som selv elsker Japan produserte gitarer og som bare har en enkelt hals fra en Mex som eneste mexico produserte i arsenalet.. Jeg mener bare at mex strat'ene er enkle å få tak i, greie i kvalitet og at de ikke spiser opp hele budsjettet som også skal rekke til en amp, tilbehør osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de Mexico-fenderne og Japan-fenderne jeg har prøvd har ihvertfall Mexico'ene hatt bånd stikkende langt ut på sidene, hatt slarkete stemmeskruer, dårlig filt nut(ble ustemt altfor fort ved vibarmbruk), osv.. Japan-Fenderne har vært relativt flawless. Derfor jeg, basert på mine erfaringer, anbefaler dem ;) De amerikanske er også ofte mye bedre enn taco'ene, og burde være mulig å få tak i for under 8k. Classic Player-serien har jeg ikke prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de Mexico-fenderne og Japan-fenderne jeg har prøvd har ihvertfall Mexico'ene hatt bånd stikkende langt ut på sidene, hatt slarkete stemmeskruer, dårlig filt nut(ble ustemt altfor fort ved vibarmbruk), osv.. Japan-Fenderne har vært relativt flawless. Derfor jeg, basert på mine erfaringer, anbefaler dem ;) De amerikanske er også ofte mye bedre enn taco'ene, og burde være mulig å få tak i for under 8k. Classic Player-serien har jeg ikke prøvd.

Har selv en Mexico, og den har ingen av feilene du nevner her. Har også prøvd en CS strat til 25k som har hatt bånd stikkende ut på siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Japan-Tele fra 86 og en Strat fra 87. (Visstnok en av de bedre årgangene hos Fender Japan.) Begge er gode gitarer, men ikke så gode som Classic Playeren min fra Meksiko. Har også hatt en eldre am std. Strat som ble solgt til fordel for Classic Playeren. Mulig jeg har vært eksepsjonelt heldig med mitt eksemplar, eller jeg lider av "Den beste i væla, er den som han har nå"-syndromet. Ellers er det et viktig poeng det Greener sier at skal du ha både gitar og amp, blir det vanskelig å finne en USA-Fender såpass billig at du får amp og annet tilbehør i tillegg.

Viktig å huske også at trådstarter er i en "begynnerfase". Og da vil i de fleste tilfeller en Mex-Fender være bra nok. (til og med en mex std.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de Mexico-fenderne og Japan-fenderne jeg har prøvd har ihvertfall Mexico'ene hatt bånd stikkende langt ut på sidene, hatt slarkete stemmeskruer, dårlig filt nut(ble ustemt altfor fort ved vibarmbruk), osv.. Japan-Fenderne har vært relativt flawless. Derfor jeg, basert på mine erfaringer, anbefaler dem ;) De amerikanske er også ofte mye bedre enn taco'ene, og burde være mulig å få tak i for under 8k. Classic Player-serien har jeg ikke prøvd.

Noe sier meg at du burde prøve noen Mex fendere.. De feilene du nevner vil du potensielt finne igjen på alle Fendere.

"lange" bånd skyldes at treverket trekker seg sammen den første tiden og har lite med produksjon å gjøre, men heller at man ikke tørker treverket lenge nok før det frettes. Men det skjer like ofte på USA modeller.

Stemmeskruene på Mex og USA er av samme kvalitet.

Dårlig filt nut er en gjenganger på både Fender og Gibson dessverre, men det vil oftere være et problem på de billige gitarene. Trøsten er jo at det er enkelt for en fagmann å justere.

En USA standard går gjerne for 7K i Norge, noe som spiser opp det meste av budsjettet.

Japan Fendere kan være så mangt. Jeg prøvde en sånn med photoflame topp som var en av de grimmeste Fendere jeg har prøvd. Dessuten er de som er bra, laget som RI modeller, noe jeg ikke nødvendigvis ville anbefalt for en førstegangskjøper. 7 1/2" radius og vintage låtende pickups er noe man må ønske seg spesifikt føler jeg, og ikke nødvendigvis noe ideelt startsted for en nybegynner. I alle fall ikke fremfor en mer "gjennomsnitlig" modell.

Når det er sagt - så må jeg få understreke at jeg ikke mener du gjør feil i å anbefale det du gjør, jeg sier bare at det er en grunn til at så mange av oss anbefaler det vi gjør - tilgjengelighet, ok kvalitet og pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten generell kommentar angående "bånd stikkende ut". Det kan være slurv fra produksjonen, men husk også at når man forteller folk fra andre deler av verden om innefuktighet på under 15% relativ fuktighet, så tror de at du tuller med dem. I fyringssesongen er det ekstremt tørt i Norge innendørs, og selv den mest veltørkede gitar med knall båndarbeid kan få litt "sjeggstubb". Det er ikke nødvendigvis noe med dårlig sluttfinish å gjøre, men det kan selvsagt ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en Mexico, og den har ingen av feilene du nevner her. Har også prøvd en CS strat til 25k som har hatt bånd stikkende ut på siden.

Flott. Da har du funnet et godt eksemplar ;) De jeg har prøvd har vært av relativt laber kvalitet. De amerikanske og japanske har vært bedre; og dette er min grunn til mine anbefalinger :)

Stemmeskruene på Mex og USA er av samme kvalitet.

Godt mulig. Stemmeskruene på kompisen min sin american standard strat sugde de og. Slarkete og jævlige.

Forøvrig anbefaler jeg deg å kjøpe en av Vox' VT-amper, som Greener sier, trådstarter :) flott nybegynnerforsterker. Ellers kan du også ta en kikk på Line 6 Spider IV og Peavey Vypyr. Syns også de låt veldig bra :) men de er vel litt dyrere..(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg går for en Classic Player, men problemet er at jeg ikke finner noen brukte i Norge. :P

Noen salgsplasser jeg overser? Har sjekket finn.no og musikkweb

Det forteller vel bare at de som har kjøpt dem, er såpass fornøyde at de ikke selger.... :) Neida, hvis du har litt tålmodighet dukker det nok opp noen. Du kan jo også legge inn en "Kjøpes"-annonse her på forumet, så kan det jo hende du får napp. Man vet aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.