Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøp av el-gitar til nybegynner


gctoffen

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å kjøpe meg en el-gitar. Jeg har aldri spilt på el-gitar før, men har spilt en del akustisk. For det meste vil jeg spille Pink Floyd og andre lignende band. Budsjettet er fra 3000-8000, da inkudert gitar og forsterker.

Har sett på Fender Stratocaster Mexico. Den har et helt rått utseende! :D Først av alt lurer jeg på om dennne er å anbefale til slik type musikk? Eller er det noe bedre der ute i samme prisklasse?

Så har jeg hørt at det er mye støy i bakgrunnen på Strater. Stemmer dette? Og hvor plagsomt er dette isåfall? Er det noe mulighet for å fikse det?

Jeg har også hørt at gitaren blir veldig lett ustemt når man bruker vib. armen. Er det sant?

Så må jeg jo også ha forsterker. Skal bare brukes på et lite gutterom, så jeg trenger vel ikke så mange watt? Har sett på Roland Cube serien. Noe å anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Siden du liker Pink Floyd og syns at stratocastere er fine gitarer, så vil jeg anbefale deg Fender Mexican Stratocasters.

Gode gitarer til ganske billig peng. Det er ikke noe spesielt mye støy i dem. Bare dersom man spiller med mye vreng, og det er ikke akkurat gitarer som brukes til heavy metal. Så du trenger ikke bekymre deg så mye om det.

De blir ustemt av vibarmen ja, men man overlever.

Av forsterkere er det myye å velge. Men er du villig til å handle brukt, så får du mye gitar og forsterker, dvs bra lyd, til 8000kr. det skal jeg love deg. Bare sjekk på finn.no ofte mye Fender Mexican strats der til billig penge.

Noen andre får anbefale forsterker til deg, da jeg ikke spiller så mye sånn musikk. Men en god røramp fra Fender hadde vært noe for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker ikke Pink Floyd's egne David Gilmour en Fender Strat?=)

Tror nok du skal komme deg ganske greit på en mexico ja.

Støy kan skyldes forskjellige årsaker som f.eks dårlig jording, skjerming, osv. Det kan være kabelen eller forsterkeren som har problemet, eller at noe annet rundt deg støyer. Jeg er ganske fornøyd med min Fender Strat Mexico.

Det du kanskje bør vite om el-gitarer er at humbuckere har en mye fetere og kraftigere lyd enn det single coils har. Single coils har mer litt mer klar og crispy tone.

Andre faktorer som kan være litt viktig er fretboardet. Det vanligste er jo maple og rosewood, der maple vil gi en tynnere lyd, men rosewooden vil gi en litt rundere lyd. Om du finner en rørcombo til 5W, så vil jo det egentlig holde på gutterommet. Roland Cube X serien har mange effekter å tilby og vil også gi god og høy nok lyd.

EDIT: Litt mer om forsterkere er at en røramp spiller mye kraftigere og har bedre vreng i høyt volum. En transistorcombo er egentlig ganske motsatt ved at de har bra lyd på lavt volum og har som oftest dårligere vreng i høyere volum.

Endret av RalphDarwin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KAARVAAG

når det kommer til forsterker så har en venn av meg en mexico strat og en roland cube 30x

det høres veldig greit ut sammen,selv om jeg ikke har prøvd den så veldig mye på clean. men etter det jeg har prøvd så er det en veldig grei combo for nybegynnere som ikke har all verdens budsjett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Såsant man ikke har vett nok til å sette inn en humbucker med coilsplit.. :)

Som hjelper litt, men ikke helt..

Mexico Standard er greie gitarer, men Classic player serien er bedre og heller ikke så veldig kostbare.

Av forsterkere er det ikke noe i veien med å begynne med en ganske enkel transistor forsterker. Jeg anbefaler alltid Vox AD30VT og Vox AD50VT som gir deg lyden av de klassiske forsterkertypene og et knippe bra effekter til en rimelig penge, dessuten er det relativt mange av de på bruktmarkedet - noe som forøvrig også gjelder gitarene som er nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marshall Class 5 har jo kommet... Har ikke prøvd de, men dersom jeg skulle hatt en hjemmeamp i lavbudsjettsområdet, så ville jeg helt klart sjekket denne ut... i tillegg så har vel Blackstar kommet med noen greie.

Du kan finne gode MIM stratter til 4-5000,- brukt og da skal ikke en anstendig lavwatts rørcombo forsterker være uoppnåelig.

Altså, det er ingen skam å kjøpe gode transistorforsterkere... i allefall ikke til å begynne med... men dersom en har budsjett på opp mot 8000,- så vil jeg heller bruke litt mer på forsterker og litt mindre på gitar.

Stratter fra Mexico er forøvrig ofte veldig gode gitarer...

Singlecoils vil nok gi en liten grad av "hum"... men det er som regel ikke plagsomt med mindre du sitter rett foran en skjerm (gamle CTR skjermer er verstinger) eller på en plass med mye elektrisk aktivitet...

Velger du å benytte to pickuper så vil også disse redusere støyen da de vil oppføre seg mer som en humbucker når det gjelder støy... altså de vil cancellere en del "hum".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Mexico-Fender er i utgangspunktet et bra kjøp, og det er enkelt å oppgradere dersom du senere skulle få lyst til det; locking tuners, andre pickuper, etc. Som Greener sier er Classic Player bedre, men det spørs jo hvor mye du vil legge i den første el-gitaren da.

Både Roland Cube-serien og Vox AD30/50vt er greie forsterkere, og de kan enkelt gjøres bedre bare ved å skifte høyttaler-elementet. Det er ofte litt pinglete høyttalere i billige forsterkere, men i starten er de gjerne mer enn bra nok.

Det viktigste er å finne en gitar du liker å spille på, og en forsterker du selv synes har grei lyd. Hvis du satser på en rørforsterker må du gjerne ha et effektbrett i tillegg (David Gilmour bruker jo mye delay f.eks.), og det blir fort en del ledninger og duppeditter å holde styr på. Kanskje like greit å starte enkelt; gitar + transistorforsterker med innebygde effekter B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja... dersom han vil spille Gilmour og bruke delay, så hjelper ikke den delay'en som er på Cube'n i allefall... Phaser, reverb og chorus fungerer "greit", men delay'en er verdiløs... den er så svak at du nesten ikke hører delay'en.

Har ikke tested den på andre transistoramper med innebygde effekter dog.

Men med rørforsterkere så er det greit å ha en mastervolum ja... hvis ikke må en opp i nivåer som kan virke...hmmm... forstyrrende på andre beboere. Det har vel forøvrig ikke en Marshall Class 5... godt poeng... tenkte ikke på det :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delay'en i Vox'en er helt grei faktisk - nesten nok til å leke "the edge"

Mex strat'er koster fra ca 3000,- på bruktmarkedet.

Standard strat'en koster rundt 5500 ny nå tror jeg, classic player en tusenlapp mer kanskje - men begge er mulig å få enda billigere på tilbud osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.