Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Greco Les Paul


oystein1988

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en Greco Les Paul Custom fra '89 på hånden. Syntes den ser kjempekul ut, ser litt røff og slitt ut, og prisen er ikke så værst. Er dette en god upgrade fra Epiphone? Vet ikke om jeg evt beholder mikkene i Grecoen eller flytter mine duncans over.

Lurte på om det er verdt å kjøpe denne, eller om det er en lavkvalitets-kopi? Den er laget på Fuji-Gen fabrikken i Japan.

Valget er mellom denne, eller en Edwards Les Paul. Hva mener dere?

DSC03780.jpg

DSC03787_404938_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også en tilsvarende gitar fra '77 for hånden. Er dette bedre/dårligere? Selger fortalte at båndene var ganske slitte, ca 50% igjen (?) på den fra '77.

Er det en stor greie å få bytta disse båndene? Burde jeg gå for den 33 år gamle, eller den 21 år gamle? :) Den fra '77 var forøvring tøffere i utseende mtp relic-aktig look og feel. Men er litt bekymret om den er brukendes uten et båndbytte?

Mvh Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lykkelig eier av en hvit '89 Greco, kopi av les paul custom. Knallgod gitar for pengene.

Får du den for en ok pris, er det bare å kjøre på, dersom du liker den slags gitarer.

Pickupene som sitter i min er orginale og jeg ser ikke noe behov for å skifte de ut.

post-5671-126225139846_thumb.jpg

Endret av Birk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grecoen er en helt fin gitar, selvsagt avhengig av pris. Vær obs på at denne har rosewood gripebrett, mens Edwards sin versjon har ebony-gripebrett, slik som det skal være i forhold til originalen (Gibson LP Custom). Edwards har også Duncan-mikker, men det betyr ikke nødvendigvis at Greco-mikkene er dårlige... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greco er helt sikkert bra gitarer, men husk på at billig fort kan bli dyrt dersom du snart bør skifte bånd på gitarene.

Og du bør tenke på at 70% igjen fort kan bety at du på noen av de mest slitte bånda kan oppleve strengeklirr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forksjellen på ebony og rosewood gripebrett? Er vel kanskje ikke så lurt å kjøpe den gitaren fra 77 da den hadde ganske slitte bånd. Hvordan er mikkene i disse gitarene? Er dem bra? Kan dem måle seg med mikker fra gibson og SD?

Hva koster et båndbytte sånn ca? Er jo litt sjarm å ha en gitar fra 70-tallet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en helt maken Greco fra 90'. Syns det er en knall gitar. Definitivt et godt hakk over epi'er.

Bedre enn alle Gibson Studioer jeg har hatt i hus også. Men du bør være obs på båndslitasje som flere har nevnt,

og du burde kanskje ta en titt på gitaren først mtp på dette.

Mikkene er ikke så værst på de grecoene jeg har. Vil alikevel si at SD-mikker vil bli en oppgradering.

Customene er også tunge som faen..

Hva går de for forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et fullt båndbytte på en LP koster deg flere tusen kroner i alle fall, det er sikkert.

Greco'ene er fine gitarer, det du må vurdere litt er hva du betaler for de ulike modellene og hvor slitt de er.

Nå er det kanskje litt smak og behag, men så lenge vi snakker om eldre Japan produserte Greco'er så er alle de jeg har prøvd langt bedre gitarer enn Epiphone sine modeller (med unntak av de epi'ene som er bygget i Japan eller øst-europa)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pickupene i Greco er sikkert en smaksak, som så mye annet.

Siden hverken jeg eller de to forrige eierene har skiftet de ut, sier jo det noe...

Greco'n min veier 4,3 kg, mot f.eks. Tokai'n på 3,8. (Tokai'n er ikke custom, men goldtop)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et fullt båndbytte på en LP koster deg flere tusen kroner i alle fall, det er sikkert.

Greco'ene er fine gitarer, det du må vurdere litt er hva du betaler for de ulike modellene og hvor slitt de er.

Nå er det kanskje litt smak og behag, men så lenge vi snakker om eldre Japan produserte Greco'er så er alle de jeg har prøvd langt bedre gitarer enn Epiphone sine modeller (med unntak av de epi'ene som er bygget i Japan eller øst-europa)

Båndbytte koster mellom 2- og 3000 kroner hos en profesjonell gitarbygger. Hvis du bruker det som argument ved kjøp kan du få gitaren til en ganske grei pris forså å bytte bånd på den. Så har du en god som ny LP med Gibson-kvaliteter til en brøkdel av prisen.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at Greco på 70-tallet var så bra kopier at Gibson valgte å saksøke dem..

Nja, om de virkelig ble saksøkt er vel omdiskutert og rimelig myteomspunnet. Dette gjelder også Ibanez og flere. Faktum er at Greco var gode replicas. Gibson lagde selv gitarer av varierende kvalitet på 70-tallet, og en mid-70-talls Greco kan være like god som originalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.