Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jeg vil lære meg spille el-gitar!


Scorn

Anbefalte innlegg

Ærlig talt så er svartmetall så dritt at du kan lage 'bra' svartmetall med det meste :P

Antar at du sikter til innspillingskvaliteten på mange old-school BM-plater, og det kan jeg gi deg rett i. Grunnen til dette var at disse tidlige bandene hadde dårlig budsjett, og ofte fikset innspillingene under heller primitive forhold. Her kan vi ta Bathorys første, selvbetitlede plate som et godt eksempel: både gitar- og bassporene ble spilt inn på den samme dårlige, 15watt Peaveyforsterkeren, grunnet at dette var det de hadde tilgjengelig for øyeblikket. Senere har jo dette med dårlig lydkvalitet blitt til en "trend" hos en viss type svartmetallband, inspirert av Darkthrone, Burzum, Bathory og bandene fra den tida.

Med dette sagt betyr det ikke dermed at det skader å ha godt utstyr når man skal spille BM, (godt utstyr er ALLTID en fordel) så jeg må si at mange av dere mildt sagt har gitt trådstarter noen rare råd.

"Kjøp det dårligste utstyret du finner"? Verste jeg har hørt

Endret av Blackvarg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Joda, men hvor dyrt utstyr trenger en for å lage svartmetall liksom?

Det er jo noe groms. Husker jeg spilte noen svartmetall riff i begynnelsen bare for å prøve, og selv med 15w

line6 ampen min til 970,- låt det 'bra', eller ihvertfall likt, haha!

Absolutt ikke enig i at han bør investere en formue om han kun kommer til å fokusere på svartmetall.

Endret av Kjutte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men hvor dyrt utstyr trenger en for å lage svartmetall liksom?

Det er jo noe groms. Husker jeg spilte noen svartmetall riff i begynnelsen bare for å prøve, og selv med 15w

line6 ampen min til 970,- låt det 'bra', eller ihvertfall likt, haha!

Absolutt ikke enig i at han bør investere en formue om han kun kommer til å fokusere på svartmetall.

Selvsagt behøver han ikke å starte ut med det beste og dyreste utstyret tilgjengelig på markedet, men man vil jo alltid anbefale en nybegynner å kjøpe det beste han kan få for sitt budsjett. En god gitar fremmer spillegleden!

Er ikke enig i at black metal-musikk behøver å være dritt, slik du sier. Det finnes såvel god som dårlig musikk innenfor denne undersjangeren. Slett ikke lett å lage noe som lyder bra og fremfor alt originalt i denne stilen lenger, så om du klarer dette helt fint (fordi det er så "lett") er du heldig ;)

Endret av Blackvarg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

å kunne basics gir et godt utgangspungt for alle. Om du er uenig i dette så har ikke jeg tenkt til å diskutere videre med deg. Har sett valveking på finn til rundt 2.5k, men kanskje det var once in a lifetime? Mulig du har rett!

Basics er bra å kunne ja, det skal jeg overhode ikke protestere på. Men om du mener at det første han skal gjøre når han kommer inn døren med nyinnkjøpt gitar er å pugge skalaer, så tror jeg lysten blir drept meget fort.

Trådstarter:

Som Kjutte sier, så er Ibanez bra gitarer til en god pris. I det lavere prissjiktet så ville jeg definitivt gått for en Ibanez framfor noe annet. Brukt er bra, du får mye og bra saker for pengene, men nytt er heller ikke dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basics er bra å kunne ja, det skal jeg overhode ikke protestere på. Men om du mener at det første han skal gjøre når han kommer inn døren med nyinnkjøpt gitar er å pugge skalaer, så tror jeg lysten blir drept meget fort.

Folk er forskjellige. Personlig skulle jeg ønske jeg fikk den puggelista når jeg begynte!

Å konstantere at det alltid er det ene eller andre blir nok ikke helt riktig, vi får bli enige om å se an eleven :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det mest vanlige er vel å begynne med akkorder, og så skalaer? sier ikke at dette er den gyldne middelvei, men det vrker stort sett logisk å begynne med akkorder. Selv om han skal spille black metal, så er det jo smart å kunne en C og D osv.. den første ampen min(som jeg har enda) er en Fender R25, og den syns jeg fungerer utmerket til både metall og andre sjangere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er forskjellige. Personlig skulle jeg ønske jeg fikk den puggelista når jeg begynte!

Å konstantere at det alltid er det ene eller andre blir nok ikke helt riktig, vi får bli enige om å se an eleven :D

Flink har du nå blitt uansett om du fikk den eller ikke, men tror du at du fortsatt hadde spillt om du fikk den puggelista? Tror nok du har rett angående å se an eleven. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flink har du nå blitt uansett om du fikk den eller ikke, men tror du at du fortsatt hadde spillt om du fikk den puggelista? Tror nok du har rett angående å se an eleven. :)

Tusen takk!

Og, ja, uten tvil. Men jeg er en analytiker, og synes det er veldig vanskelig å jobbe med noe jeg egentlig ikke kan noe om.

Til tomsti, mye bedre å lære skal først, fordi da lærer man at kordene kommer fra skalaene og ikke omvendt.

Veldig mange som ikke ser sammenhengen der pga vranglære.

Husker jeg lurte jævlig på hvor folk fikk alle de rare kordene fra, og ikke minst hva som passet over hva.

Det å vite at F.eks C Dm Em F G7 Am Bdim er fra samme skala er jo gull.

Endret av Kjutte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg lurte jævlig på hvor folk fikk alle de rare kordene fra, og ikke minst hva som passet over hva.

Det å vite at F.eks C Dm Em F G7 Am Bdim er fra samme skala er jo gull.

Godt poeng, men det er rimelig verdiløst med mindre du faktisk kan de akkordene..

Skal man lære å spille gitar må man starte med å spille enkle melodier på en eller to strenger pluss akkorder. Teorien får man ta etter som man faktisk lærer seg å spille litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg er enig i den tankegangen. men jeg tenker allikevel på spilleglede i starten. Hvis man tar tørrtrener på skalaer i starten vil jeg tro at spillegleden får seg et kraftig slag i pungen. Det fins garantert gitarister i verden som ikke har lært seg skalaer skikkelig, men som mange respekterer. ï startsfasen er spilleglede sentralt. Uten spilleglede vil man ikke spille, og da tror ikke jeg skalaer er rette veien å gå. Men på den andre siden, jeg har ingen form for pedagogisk musikkutdannelse, jeg bare skriver hva jeg tror er mest logisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng, men det er rimelig verdiløst med mindre du faktisk kan de akkordene..

Skal man lære å spille gitar må man starte med å spille enkle melodier på en eller to strenger pluss akkorder. Teorien får man ta etter som man faktisk lærer seg å spille litt.

Måten jeg lærte akkorder på var å telle notene fra hver skalagrad. (1 3 5 (7))

Dvs, fra å kunne 1 skala lærte jeg alle de diatoniske akkordene.

mye mer forståelse etter mye mindre lesing.

Min mening, og det er også den måten jeg har lært mitt på.

Har ganske god teorikunnskap til å ha spilt relativt kort, så jeg vil påstå at den fungerer!

Alle lærer forskjellig, og lærer bort forskjellig- blir lite fornuftig av oss å argumentere verken for eller imot uten

en statistikk å vise til, noe ingen av oss har. Enig?

Endret av Kjutte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.