Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jeg vil lære meg spille el-gitar!


Scorn

Anbefalte innlegg

Jeg har fått det for meg at det er på tide at jeg forsøker lære meg spille el-gitar.

Sjangermessing er det blackmetal og vikingmetal jeg ønsker og ha fokus på.

Hvor starter jeg?

Hva slags el-gitar og gitar-forsterker burde jeg anskaffe meg? (Vil helst ikke bruke mer enn maks 10000 kr på utstyr til å begynne med).

Trenger jeg noen pedaler/effekter i første omgang?

Jeg har null erfaring, om ikke Guitar-hero teller :)

mvh,

Hans-Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Ærlig talt så trenger du ikke så drøyt gear for å spille den musikken der. En grei gitar, grei forsterker og et ålreit kabinett.

Da snakker vi live, liksom.

Kjøp deg en billig røramp, f.eks peavey valveking (ca 2500 kr), og en eller annen gitar.

Jeg har en harry svart V gitar fra jeg spilte metall før i tida, den kan du få for 2000,-.

Hvis du vil spille blackmetal så trenger du egentlig ikke kunne så mye...

Lær deg noen skalaer. Hel halvtone, moll skalaen, osv (kan komme mer tilbake til det når det blir aktuelt)

Nevn noen band du hører på, så kanskje jeg ka nforklare bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville sagt, skaff deg en Rørforsterker (Gitarforsterker med gamle Radiorør i) på bruktmarkedet til ca. 5-6000 kroner, også bruker du resten på en god gitar, så kommer du langt ! Det å ha dårlig lyd kan rett og slett ødelegge lysten til å fortsette og øve... Det gjorde det iallefall i begynnelsen for meg, når jeg hadde en liten transistoramp med drittdårlig vrenglyd... fy fader da var jeg ikke mye gitar hero akkurat...

Nå har jeg brukt rundt 12-13000 totalt på forsterkere og effekter, og har en brukbar rigg som jeg ELSKER lyden på... selv om jeg kun har spilt i knapt 2 år, så er rett og slett lyden halve gleden! Ikke gå i fella og kjøp billig nytt utstyr, bruktmarkedet kan gi deg dobbelt så mye for pengene !

Endret av Hallstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, takk for svar men nå blir jeg bare forvirret :) Hva er forskjellen på en røramp og transistoramp lydmessig?

Noen eksempler på blackmetal band jeg hører på er Darkthrone, Burzum og Windir. Liker jo også annen metal som gammel Metallica, gammel Slayer og gammel Sepultura.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, takk for svar men nå blir jeg bare forvirret :) Hva er forskjellen på en røramp og transistoramp lydmessig?

Noen eksempler på blackmetal band jeg hører på er Darkthrone, Burzum og Windir. Liker jo også annen metal som gammel Metallica, gammel Slayer og gammel Sepultura.

En Røramp er mye varmere i lyden, og har en mye rikere tone, i en rørforsterker vrenger radiorørene signalet, og man får naturlig "Distortion", eller vreng på godt Norsk. Mens en transistoramp prøver og etterlikne dette, som oftest med digital modulering av lydsignalet, og man får ikke alltid ett like bra resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Nå vet jeg ikke om du har spilt akkustisk gitar fram til nå, men om du er nybegynner ville jeg lært meg et par "standardlåter" (Led Zeppelin, AC/DC, Clapton, Metallica osv). Når du har lært deg litt grunnleggende er det lettere å gå videre, tror jeg.

Kjøp en billig forsterker og en gitar du synes ser kult ut. Med mindre du vet akkuratt hva du skal ha, dropp dyrt utstyr. Jeg var fornøyd med en Squier transistorforsterker og en Squier gitar i 3-4 år. Dyr gitar er alltids gøy: Men, det er kipt å sitte med en gitar til 6-7 tusen kr du ikke får solgt om du finner ut at du vil ha noe annet. Jeg anbefaler deg å dra til en musikkbutikk å spørre, de kan hjelpe deg og har inne flere nybegynnere hver dag. De "vet" hva du mest sannsynelig blir fornøyd med. Om du synes det er for dyrt i butikken, finner du alltids de samme modellene på internett.

Ellers lykke til, gitar er dødskult. Du kommer til å ha glede av det hele livet.

Endret av Kossoff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en gammal transistoramp som fzzzz-er som faen, så skal du se at det blir svartmetall!

Men for å være litt mer seriøs: Transistorforsterkere låter som oftest bra/greit på lavt volum, men låter fizzlete (fint ord) og jævlig når du skrur dem opp. De spiller heller ikke særlig høyt. Du må opp i 4-5 hundre transistorwatt for å dekke en 100w røramp. En røramp låter ofte ikke fantastisk bra på lavt volum, men låter bedre og bedre jo høyere du spiller. Røramper spiller drithøyt. Derfor vil man helst ha en røramp hvis man skal spille live, men skal du bare spille på rommet går det greit å bruke en ok transistoramp. For all del, det finnes bra transistoramper som funker fett til livespilling også, men disse er som oftest like dyre som bra rørforsterkere, derfor vil du nok helst se etter en røramp hvis du skal spille live.

Kapisj?

Men skal du ha årntli' blackmetal-lyd, så kjøp deg en 100w Randall-transe-topp, et 4x12"-kabinett med sprengte elementer, sett gain og volum på fullt, og du er good to go!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt så trenger du ikke så drøyt gear for å spille den musikken der. En grei gitar, grei forsterker og et ålreit kabinett.

Da snakker vi live, liksom.

Kjøp deg en billig røramp, f.eks peavey valveking (ca 2500 kr), og en eller annen gitar.

Jeg har en harry svart V gitar fra jeg spilte metall før i tida, den kan du få for 2000,-.

Hvis du vil spille blackmetal så trenger du egentlig ikke kunne så mye...

Lær deg noen skalaer. Hel halvtone, moll skalaen, osv (kan komme mer tilbake til det når det blir aktuelt)

Nevn noen band du hører på, så kanskje jeg ka nforklare bedre.

Skjønner ikke hvor du tar prisene på Valveking fra? ALDRI har jeg noen gang sett en til 2500,- Som oftest ligger de rundt 3500,- +/- en 500-lapp. Og nei han trenger ikke drøyt utstyr når han skal spille black metal, men spillekomfort er det da fortsatt ikke noe i veien med? Rynker også litt på øyenbrynene når det første du mener han skal begynne å lære er noen skalaer? Jeg vet iallefall at det hadde drept min spilleglede helt i begynnelsen om jeg skulle ha satt meg ned å pugget skalaer uten å vite hvorfor jeg gjør det og hvordan det skal brukes.

Til trådstarter:

Kan henge meg på det Kossoff sier, men ville brukt litt mer på gitaren. En gitar til rundt 5-6k f. eks., disse er ofte et langt rykk opp fra gitarer til 3-4k (tenker nå på nypris, man får mye pent på bruktmarkedet til 3-4k). Når du skal kjøpe gitar, så kjøp en som motiverer deg til å spille. Lær deg noen akkorder og gjerne en sang, så tar du en tur til nærmeste gitarpusher og prøver alt mellom himmel og jord. Når du har funnet ut hvilken form for gitar du liker å spille på og om du liker at halsen er tykk og tynn osv. så velger du en gitar ut ifra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gitaren der funker nok fett. Helt ok gitar. Ibanez er som oftest bra greier.

Forsterkeren, derimot, vil nok ikke helt gi deg metal-lyd, beklager. Se etter en Roland Cube 30X, en VOX VT30(?), Line 6 Spider IV 30, eller en Peavey Vypyr 30. Greie øvingsforsterkere. Skal du derimot spille med band med en gang, så burde du nok krabbe opp noen hakk på prisstigen og kjøpe deg en rørforsterker. F.eks. Peavey 6505 112, som kommer på markedet etterhvert. Den tror jeg vil koste rundt 6000(?) ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang gitar: Som oftest får du mer for pengene ved å kjøpe brukt og ferdig innspillt. Prisen er da automatisk senket flere hakk(dette rammer som oftest gitarer i det "lavere" sjiktet ekstra hardt, da disse er ofte er vanskelige å selge igjen), og du vil dermed sikre deg en god avtale og en garanti om at du vil kunne selge gitaren igjen for(om du er egoistisk) samme pris, eller om du vil gå for den moralsk riktige løsningen og selge den til en annen stakkar enda litt billigere.

Når det gjelder forsterker er den ingen tvil om at rør er veien å gå om du har muligheten. Å finne en røramp som dekker dine behov i din prisklasse er dog litt tricky. Problemet er at mange røramper i denne klassen ikke nødvendigvis er "tunet" for å gi den tyngste grøten, så her er det egentlig bare å teste, se på youtube osv.

Hadde jeg vært deg ville jeg satset på en god amp og en grei gitar, fulgt med på bruktmarkedet etter f.eks en Engl Screamer 50 combo og en Ibanez RG-370. Da har du gitar-rigg som duger til de fleste sjangre, og som varer til dommedag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvor du tar prisene på Valveking fra? ALDRI har jeg noen gang sett en til 2500,- Som oftest ligger de rundt 3500,- +/- en 500-lapp. Og nei han trenger ikke drøyt utstyr når han skal spille black metal, men spillekomfort er det da fortsatt ikke noe i veien med? Rynker også litt på øyenbrynene når det første du mener han skal begynne å lære er noen skalaer? Jeg vet iallefall at det hadde drept min spilleglede helt i begynnelsen om jeg skulle ha satt meg ned å pugget skalaer uten å vite hvorfor jeg gjør det og hvordan det skal brukes.

å kunne basics gir et godt utgangspungt for alle. Om du er uenig i dette så har ikke jeg tenkt til å diskutere videre med deg. Har sett valveking på finn til rundt 2.5k, men kanskje det var once in a lifetime? Mulig du har rett!

Har sett på litt bruktustyr på finn.

Gitar (ja, den ser harry ut :) - http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=20349890

Forsterker - http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=20356014

Men jeg burde kanskje kjøpe nytt?

Nytt suger!

Synes det ser greit du det du har funnte der, jeg.

Ibanez er billig og bra gitarer ,men så jævlig svartmetall er det kanskje ikke.

Synes den var jævlig dyr i forhold til ny prisen, men. En pris som koster 4k ny bør ikke gå for mer enn 2000,-

Folk har kanskje rett i det at du trenger en transistoramp til svartmetall, men hvis du er litt ambisiøs når det gjelder spillinga, så kommer du kanskje til å ro litt utover svartmetall ettersom tida går. Det er ikke akkurat det mest utfordrende å spille verken melodiøst eller teknisk. Mitt synspunkt :)

Det mr. blonde sa er heller ikke dumt, såfremt du er litt ambisiøs.

Ærlig talt så er svartmetall så dritt at du kan lage 'bra' svartmetall med det meste :P

Endret av Kjutte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.