Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lære å spille gitar


Yamaha

Anbefalte innlegg

Ville bare få frem at jeg lærte utrolig mye utrolig kjapt av den nettsiden, rett eller galt! Han (David) har hundrevis av videoer og forklarer det meste nesten for godt, så godt at jeg flere ganger måtte spole i videoene så det ikke skulle bli for kjedelig. Når det kreves close-up video så har han det og i samarbeid med written lessons så skal det mye til for ikke å henge med på læringen.

Men vi lærer vell ulikt alle sammen så en får avgjøre selv ;)

PS. Hva mener dere med rett eller galt? Vranglære? Han er en utrolig dyktig gitarspiller selv og kan tydeligvis sin teori da han hele tiden maser om å lese written lessons om hvordan akkorder settes sammen ol. hvis det hjelper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nextlevelguitar er sikkert helt ok, men justinguitar.com er faktisk helt gratis og Justin er etter mitt syn en bedre gitarist og lærer enn noen av de jeg har sett på nextlevel. Men nå har ikke jeg brukt mye tid på den site'n da. Jeg sjekket noen "slik spiller man XX låten" og ble irritert over at det ikke var riktig.. Men igjen - jeg har altså IKKE brukt mye tid på den siden, så det er mulig det er mye bra der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekk pebberbrown på youtube før du begynner noen vranglære.

Han covrer absolutt alt.

Det er veldig viktig for en ny å vite om alternate picking, hvordan du skal frette (ikke løfte fingre unødig), hvordan bygge styrke, osv.

osv

Hvis du ikke kan engelsk så bør du skaffe deg en gitarlærer.

Gjør så og si alt feil i følge de videoene der. Har det likevel gøy med gitarspillinga, og har hatt det i over 20 år!

Lær deg basic akkorder slik at du fort kan begynne å spille enkle sanger. Lillebjørn Nilsens gitarbok har vært en gjenganger i mange mange år som eksempel på en bok du kan kjøpe.

Det er selvfølgelig ikke dumt å vite hvordan teknikken skal være, men konsentrer deg mer om å få strengene til å klinge i akkordene til å begynne med enn å finpusse teknikk. Det kan du gjøre den dagen du føler at din teknikk legger begrensninger på spillinga di.

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å starte feil vil gjære det mye vanskeligere å rette opp senere. Pass på hvem du tar råd fra. :-)

Så klart er jeg enig i, derimot, at alt handler om å ha det gøy. Folk prioriterer forskjellig.

Hva som skal til for å ha det gøy varierer fra person til person.

Endret av Kjutte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å starte feil vil gjære det mye vanskeligere å rette opp senere. Pass på hvem du tar råd fra. :-)

Så klart er jeg enig i, derimot, at alt handler om å ha det gøy. Folk prioriterer forskjellig.

Hva som skal til for å ha det gøy varierer fra person til person.

Har som sagt aldri spilt slik som de nevnte videoer viser, men hvem sier at det er feil? Min måte å spille på er riktig for meg, og selv om jeg ikke er noe teknisk vidunder, har jeg faktisk greid meg ganske brukbart...

Teknikk er viktig, ja. Men husk at veldig mange av historiens mest anerkjente gitarister er/var selvlært. En god del av dem til og med før internett... Tenk det!

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror man må huske på at ikke alle av oss har ambisjoner om å bli den nye Vai eller Malmsteen.. Noen vil bare lære seg akkorder for å kunne synge sanger til og med..

Jeg spiller "helt feil" og skjønner at det sikkert er problematisk hvis jeg skulle blitt en "neoclassic" helt eller "shredder" men for meg og de fleste "heltene" mine fungerer det helt greit selv om en "klassisk-gitarlærer" ville gått helt fra hektene bare ved synet.

Det er jo litt det som er Rock da.. Alt er lov liksom.

Skal man bli veldig teknisk god/rask tror jeg ikke det er noen vei utenom å skaffe seg en god gitarlærer først som sist. Det er den eneste måten å lære noe 100% på, ikke nødvendigvis fordi de lærer deg noe annet en det man får fra bøker eller videoer, men fordi de faktisk kan korrigere deg. Man sparer seg sikkert også mye arbeid og slit ved å lære ting "rett" først som sist. Men igjen, det var dette med ambisjonsnivået da.. Problemet for de fleste er jo at de ikke kommer seg over den første kneika med å få til noe som helst egentlig. Det er vel en grunn til at 8 av 10 sånne nybegynner gitarer aldri blir brukt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, det er vrient å rette opp i ting allerede gjort.

Jeg har mått rette opp i jævlig mye selv, og det er pain.

Skulle personlig ønske jeg hadde ei sånn liste når jeg begynte.

Jeg kan ikke vite om han er som meg eller ikke, men vil allikevel foreslå å gjøre det på 'riktig' måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg er en 14 år gammel gutt som fikk gitar til jul B)

Derfor ønsker jeg selfølgelig å lære å spille på den.

Jeg har bare spillt litt på skolen.

Takker til alle slags tips

send gjerne gode nettsider, og spilletriks, å hvordan jeg bør starte OSV :)

Tusen Takk! til alle svar

PS:Det er stålstreng vist det har noe å si ;)

Da jeg begynte å spille var alt jeg hadde et håndskrevet hefte med oversikt over noen grep. Men jeg brant virkelig for musikken. Jeg hadde på en måte sett lyset, og jeg lærte meg å spille fordi jeg rett og slett ikke gjorde annet enn å sitte å styre med gitaren til fingrene blødde.

Jeg fant naturligvis ingen sanger jeg kunne spille. Så jeg skrev masse sanger selv. Og etterhvert som årene går har låtene bare blitt bedre og bedre, og gitarferdigheten også.

Men, hvis du ikke vil være noen låtskriver, foreslår jeg at du går hit http://www.ultimate-guitar.com/ og søker opp sanger du ønsker å spille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.