Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Seagull til nybegynner og innspilling


Adora

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal snart kjøpe min første gitar. Faktisk har jeg ikke engang rørt en gitar siden 7. klasse da jeg prøvde å smiske meg opp til en 6'er i Musikkfaget - det vil si rundt 12 år siden - men jeg har nå uansett bestemt meg for å lære det, og jeg blir hele tiden anbefalt en Seagull, så det faller vel på en S6 original eller en Entourage.. hva som er helt forskjellen er jeg fortsatt litt usikker på, skal uansett ha en med slim neck da jeg har små hender (typisk jente).

Mye av grunnen til at jeg vil kjøpe en, er fordi jeg studerer og jobber med film: jeg komponerer musikk på mitt el-piano og mikser det selv hjemme, og voilá så har man ekte filmmusikk man slipper å bruke opp hele filmbudsjettet på når man har alle rettighetene selv. Og jeg vil utvide ferdighetene og mulighetene med musikken ved å kunne spille gitar.

Jeg må nesten gjenta at jeg bokstavelig talt ikke har rørt en gitar på 12 år, så jeg har virkelig ikke peiling: jeg ser det er noen gitarer som har "innebygd amp" og/eller mikrofon. Jeg forstår at dette er for å få annerledes og større lyd når man spiller live ved å plugge inn til forsterker? Kan man få annerledes lyd på gitaren, jeg så noen hadde innebygd EQ, ved å skru på denne uten å måtte bruke forsterker?

Og la oss si flere måneder fra nå når jeg skal spille inn i hjemmestudioet med gitaren - trenger jeg virkelig disse gitarene med innebygd amp? Når man spiller inn i studioet, blir de akustiske gitarene alltid "plugget inn", eller er det bare en vanlig mikrofon rettet mot gitaren og man tar opp lyden direkte derifra?