Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Seagull til nybegynner og innspilling


Adora

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal snart kjøpe min første gitar. Faktisk har jeg ikke engang rørt en gitar siden 7. klasse da jeg prøvde å smiske meg opp til en 6'er i Musikkfaget - det vil si rundt 12 år siden - men jeg har nå uansett bestemt meg for å lære det, og jeg blir hele tiden anbefalt en Seagull, så det faller vel på en S6 original eller en Entourage.. hva som er helt forskjellen er jeg fortsatt litt usikker på, skal uansett ha en med slim neck da jeg har små hender (typisk jente).

Mye av grunnen til at jeg vil kjøpe en, er fordi jeg studerer og jobber med film: jeg komponerer musikk på mitt el-piano og mikser det selv hjemme, og voilá så har man ekte filmmusikk man slipper å bruke opp hele filmbudsjettet på når man har alle rettighetene selv. Og jeg vil utvide ferdighetene og mulighetene med musikken ved å kunne spille gitar.

Jeg må nesten gjenta at jeg bokstavelig talt ikke har rørt en gitar på 12 år, så jeg har virkelig ikke peiling: jeg ser det er noen gitarer som har "innebygd amp" og/eller mikrofon. Jeg forstår at dette er for å få annerledes og større lyd når man spiller live ved å plugge inn til forsterker? Kan man få annerledes lyd på gitaren, jeg så noen hadde innebygd EQ, ved å skru på denne uten å måtte bruke forsterker?

Og la oss si flere måneder fra nå når jeg skal spille inn i hjemmestudioet med gitaren - trenger jeg virkelig disse gitarene med innebygd amp? Når man spiller inn i studioet, blir de akustiske gitarene alltid "plugget inn", eller er det bare en vanlig mikrofon rettet mot gitaren og man tar opp lyden direkte derifra?

Jeg har prøvd å søke en del på nettet angående dette, men har så langt ikke funnet noen sider som forklarer det helt fra grunnen av for en nybegynner - det står bare at enten er med med QI/amp/innebygget mikrofon eller bare ren akustisk, uten å virkelig si hva forskjellene blir for noe, og hva "konsekvensene" blir om du velger det ene eller det andre. F.eks. om man velger en ren akustisk gitar, hva må man da skaffe i ettertid for å kunne gjøre det eller det, etc...

Håper dette var noe forståelig.

Takk på forhånd.

xx Adora :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne er innebygget mic/preamp mest viktig for live-spilling, dersom man ønsker å gå litt rundt på scena med gitaren.

I et studio, der man strengt tatt kan sitte stille og spille, gjør en god mikrofon en like god jobb i mine øyne, og i mange tilfeller også kanskje en bedre jobb dersom den innebygde ikke er helt top notch.

Dette er jo også ting som påvirker pris. Dersom det sitter et mikrofon-system til 1500kr i gitaren, så får du en gitar som er 1500kr billigere enn en tilsvarende uten mic, for mic/preamp er ikke noe man bare slenger med gratis til de som vil ha det. (Eller.. isåfall er det hvertfall neppe noe å spare på)

Så dersom du ikke har planer om å bruke gitaren mye live så ville jeg helt klart kjøpt en uten mic. Man får gode lydhulls-mic'er (mikrofoner som du setter i hullet på gitaren) for en tusenlapp som gir deg mulighet til å koble til forsterker dersom behovet skulle komme, og disse er jo bare å ta ut når man ikke er live.

Det du som sagt trenger for hjemmeopptak er en god mic. En god kondensatormic og mic-preamp er det ideelle, men f.eks en Shure SM57/SM58 gjør også en god jobb.

Håper dette klarnet opp noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal bruke gitarspillet til filmmusikk og budsjettet ikke er for strengt så kan jo en gitar med innebygget mic være ganske kjekt. Budsjettet pga. at det koster litt ekstra å få en skikkelig gitar som også har en skikkelig mic.

Hvis budsjett er et tema og det ikke er til filmmusikk så gå for en uten mic.

Angående Seagull så har jeg ikke hørt noe om det merket før (don't shoot) men kan anbefale Walden selv, mye gitar for pengene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei.

Jeg er enig med Duckling og ville droppet innebygd mic og preamp. Dette er nyttig på scenen, men skal du ta opp musikk er du nok bedre tjent med en mikrofon på stativ og et lydkort, og burde bruke pengene et innebygd anlegg koster til å få en bedre gitar. Jeg har selv en Seagull som jeg er veldig fornøyd med. Denne var uten mic og preamp, men jeg har bygget inn en selv, en AER som både har en piezo-mikrofon under stolen og en kondensatormikrofon montert inne i kassa. Denne er veldig god og gir super lyd live, men er likevel ikke god nok til å gjøre gode opptak. Jeg har en billig stormembran kondensatormikrofon (under 40 € inkludert oppheng), den gir gode opptak. Komndensatormikrofoner må ha tilført strøm for å virke, du må derfor koble den til en preamp/lydkort som har phantom power uttak. Jeg bruker en liten mikser som preamp og strømforsyning, dette fungerer ok for meg. Hvis du driver med film har du kanskje en del utstyr du kan bruke.

Siden du bor i Trondheim burde du ta turen innom Gitargleden. Han som driver den er trolig Norges største Seagull-entusiast, i hvertfall av de som selger gitarer. Det er en liten butikk i et privathus på Byåsen, sikkert lurt å avtale på forhånd før du tar en tur. Jeg kjøpte min Seagull der etter diverse mailing fram og tilbake om forskjellige typer og modeller. Siden jeg bor i Oslo-området benyttet jeg anledningen en gang jeg skulle til Trondheim, men for deg som bor der er det jo enklere. Jeg er i hvertfall veldig fornøyd med servicen jeg fikk der, og syntes det var litt ekstra artig å handle med en ekte entusiast.

Jeg er vant til smal hals men valgte likevel etter prøving av ulike modeller en med standard Seagull-bredde, altså litt breiere. Jeg har ikke angret på det. Jeg ser at han nå har på tilbud en Seagull Entourage med smal hals. Ellers kan du prøve en Simon & Patrick eller en Art & Lutherie, de er laget av samme produsent i Canada som Seagull. De har smal hals. Men prøv en Seagull med den litt breire halsen også. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare legge til at en innebygget piezomikrofon i tillegg til en vanlig opptaksmikrofon kan gi spennende muligheter når man tar opp en gitar. Ikke avfeil piezoen som ubrukelig.

Det har du sikkert rett i, kommer an på hva slags opptak man skal gjøre. Men jeg ville likevel satset mest på selve gitaren. Og en piezo kan man montere inn senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg helt enig med deg i. Piezo- kommentaren var et kanskje litt offtopic tips til opptakssituasjoner. Mest gitar for pengene får man uten elektronikk. Men runder man en 4-5 tusen i nypris, synes jeg at man kan tenke over om man trenger elektronikk. Kan man ikke sette inn piezoen selv, slik du har gjort, blir det fort noen kroner for å på det på plass siden. En piezo og en preamp koster tross alt ikke stort i våre dager, og i hvert fall ikke når man er gitarfabrikk. Har man ikke brukt for det, er det jo greit å droppe det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.