Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bytte stol/bro?


Anbefalte innlegg

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

På fender-kopier med tremolo-system, så er det som regel to alternativer, det er 2-skrue med såkale "knife edge" som er en variant av flytende strengestoler, også er det den med seks skruer. Orginalen heter vel "American Vintage Synchronized Tremolo" eller nok.

Dersom du bytter fra seks til seks, eller to til to skruer, så er det ganske så enkelt. Du skrur ut skruene, bytter stolen og skrur skruene inn igjen. Dersom du vil bytte fra seks til to eller omvendt, blir det fort en mer komplisert operasjon. Da må du tette hullene, og borre opp nye. Du kan ikke bruke noen av hullene fra den ene standarden på den andre, noe som kanskje er litt dumt.

American Vintage:

05trem.jpg

Knife edge:

52___Non%20Finetuning%20Tremolo%202000.jpg

Floyd Rose er forøvrig en knife-edge variant, men trenger større rom for å passe i gitaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det ann å bytte stolen? Den gitaren jeg har er en Fender kopi. Det står SX på den. Fender gitarer har sånn pinne (er ikke sikker på hva det rette navnet for dette er). Er det mulig å bytte til fast stol? Koster det mye osv..?

Hvorfor vil du bytte? Som Castor nevner er det enkleste bare å låse av vib systemet om du vil ha fast bru.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går altså ann å låse stolen. Hvordan gjør man dette?

Enten kjøpe en dyr blokk ting (av ibanez hvis jeg ikke tar HEEELT feil) eller gå for den like brae (om ikke bedre?) trekloss metoden.. har gjort det på floyd systemet mitt, og det funker perfekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På fender-kopier med tremolo-system, så er det som regel to alternativer, det er 2-skrue med såkale "knife edge" som er en variant av flytende strengestoler, også er det den med seks skruer. Orginalen heter vel "American Vintage Synchronized Tremolo" eller nok.

Dersom du bytter fra seks til seks, eller to til to skruer, så er det ganske så enkelt. Du skrur ut skruene, bytter stolen og skrur skruene inn igjen. Dersom du vil bytte fra seks til to eller omvendt, blir det fort en mer komplisert operasjon. Da må du tette hullene, og borre opp nye. Du kan ikke bruke noen av hullene fra den ene standarden på den andre, noe som kanskje er litt dumt.

American Vintage:

05trem.jpg

Knife edge:

52___Non%20Finetuning%20Tremolo%202000.jpg

Floyd Rose er forøvrig en knife-edge variant, men trenger større rom for å passe i gitaren.

Bare for å tilføye det, så følger ikke "vintage tremolo" noen fast standard hva angår hverken strengeavstand eller festehull, det eksisterer mange ulike kombinasjoner alt avhengig av om de er laget etter metriske mål eller tommer og om halsen er av vintage type eller ikke osv. Det samme gjelder dessverre også Fulcrum typene (Knife edge) F.eks vil ikke en ekte "vintage spec" tremolo passe en moderne Standard USA Fender selv om man tar seg bryet med å lage nye monteringshull osv. grunnen er rett og slett en alt for stor strengeavstand som ikke passer på de moderne halsene med veldig avrundete bånd ender og hals kant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sikkert litt treg, men hva er det du vil egentlig ? Ha en fast bro slik at gitaren holder bedre på stemmingen og slikt ? Eller vil du ha en tremolo som fungerer skikkelig liksom ?

Uansett - en fast bro kan du ikke montere på en gitar som allerede har tremolo med mindre du tetter igjen hele utfresningen til eksisterende tremolo osv - ganske enkelt fordi det ikke er noe å feste broen i :) Det er jo et åpent "hull" der monteringskruene skal skrues i.

Hvis gitaren din har et plastlokk på baksiden over bro/pickupområde har den en tremolo montert. Hvis du mangler "pinnen" kan en slik kjøpes for noen få kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, Floyd Rose ? Det har den vel ikke ? Men den har sikkert en dårlig justert "vintage" type tremolo. Vel som nevnt tidligere i tråden kan denne låses ved hjelp av en trekloss eller lignende. Da blir gitaren like grei å holde stemt som en gitar med fast bro, så lenge oversadel, stemmeskruer og måten gitaren er strenget på er noenlunde ok i alle fall.

Hvis du tenkte å gå i gang med dette selv kan jeg og andre forklare deg hvordan det gjøres, men hvis du egentlig bare vil vite at det faktisk kan løses, så tror jeg ikke jeg gidder å skrive en hel masse om hvordan det gjøres.

Du får gi lyd hvis du tenker å gå i gang med dette selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ba om bilder i post #2, og likevel spekuleres det. Greit nok, men vi vet vel faktisk ikke hva trådstarter har av stol. Her holdes kortene tett til brystet, og en tradisjonell GN- gjettkonkuranse er i emning.

Trådstarter- budrunden er over, og du bør vise kortene. Og ja, slektninger har gjerne mer greie på gitarer enn et forum fullt av gitarnerder. Ser den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.