Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Salg av musikkinstrumenter i norge


AndyK

Anbefalte innlegg

Hei folkens,

hadde bare tenkt å forhøre meg litt med dere angående salg av musikkinstrumenter i Norge. Jeg selv sitter på en rekke high end gitarer/ gitarforsterkere (Ibanez At 300, Ibanez Jem FP, Fender YJM Malmsteen Strat (vintage white), Diezel Einstein, Peavey JSX) som jeg vil selge. Har annonsert her tidligere med gode salgspriser uten at noen viste interesse.

Har nå tenkt å gå et skritt videre og skal avertere i Europa. På finn tror jeg er det ikke mulig å selge pga liten etterspørsel og stor tilbud. Hva er årsken til at marked i norge på salg av brukte musikkinstrumenter er så dårlig? Har folk for lite penger eller skal alle ha nytt, etc?, etc?

Har dere meg noen gode tips mht hvorhen jeg kan avertere? Svensk gitarforum? E-bay, etc?

Takk på forhånd for evtl. gode tips

Andy

Endret av AndyK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke helt forstå at disse instrumentene dine ikke ville bli solgt hvis du hadde priser i forhold til markedet. Jeg har aldri hatt problemer med å kjøpe eller selge her til lands.

Men om du absolutt skal avantere på utenlandske sider så vil jeg tro ebay er et godt alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke er interesse for varene, er det stor sannsynlighet for at prisen ikke er riktig. Generelt sett tror jeg det selges og kjøpes mye utstyr her på berget, både nytt og brukt, men jeg har selvsagt ingen statistikk for å underbygge dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke er interesse for varene, er det stor sannsynlighet for at prisen ikke er riktig. Generelt sett tror jeg det selges og kjøpes mye utstyr her på berget, både nytt og brukt, men jeg har selvsagt ingen statistikk for å underbygge dette.

Har avertert Peavyen som er som ny til 10000.-, Diezelen til 12000.-,

Jem Fp til 9000.-, Ibanez AT til 10000.-, Fender YJM til 10000.-

Kan ikke se at det er for dyre, hva synes dere?

Andy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har avertert Peavyen som er som ny til 10000.-, Diezelen til 12000.-,

Jem Fp til 9000.-, Ibanez AT til 10000.-, Fender YJM til 10000.-

Kan ikke se at det er for dyre, hva synes dere?

Andy

Hjelper ikke hva hverken jeg eller du synes så lenge du ikke får solgt.

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mesteparten av det som selges i hi-end markedet fungerer som veggpryd også her i Norge.

De fleste i denne kjøpegruppen har vokst fra designet og lyden til '80-'90 metallverktøyne og søker mer klassiske former/lyder.

Dette er jo bra buiseness for bl.a. to kjente advokatfirmaer i USA som har gitarbyggere på lønningslisten og fabrikker i Asia og Mexico. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av grunnen til svikende bruktkjøp kan være prisene i Norge. Mange søker utenlands når de skal kjøpe instrumenter, og i f.eks Japan går YJM'er for en slikk og ingenting. Nettkjøp har blitt enkelt og det er blitt lettere å bruke utenlandske sider. Selv de Japanske tilbyr Yahoo eller Google-translate, om de ikke allerede er på engelsk. Skal man få solgt noe i Norge, bør det være billig eller sjeldent. Synes ikke YJM til 10k var SÅ billig, jeg måtte ned på 10k for en gitar som veil. kostet nesten 25k. I tillegg har jeg et stack til salgs som jeg kun har hatt èn interessent på, og 4k er billig uansett stack synes jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å antyde noe om hvordan du selger ting- men ting selger seg ikke selv. Mange bilder, masse info er fint. Annonser av typen "Halla! LOLOLOLOLOL Jeg selger en Gibson gitar, den er dritbra, jeg har nesten ikke brukt den" selger ikke.

Du må framstå som seriøs, troverdig, og gjerne også som en som elsker det du skal selge, men så må du likevel. Men ikke for nøden, for da er du plutselig desperat, og kanskje en luring..

Vanskelig, men jeg tror at hvis man finner balansen, så får man solgt. Så lenge man ikke tror at alt er gull, og forlanger for mye. Men det er en annen sak. Tommelfingerregelen er jo at hvis man selger noe, så taper man penger. I motsatt fall er man heldig. Går man ut på en salgsrunde og regner med at man skal sitte igjen med mer enn det man ga selv, så er utgangspunktet feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hatt noe problem med å selge her i Norge.

Solgt mange gitarer på forumet her, b.la en Jem FP :)

Prisene dine er nok bittelitt i overkant.

Tror ikke du kan regne med å få noe mer på eBay, snarere tvert imot.

Sending av gitarer fra Norge til urlandet er veldig dyrt, i tillegg får de som skal kjøpe av deg toll på tinga.

Hvis ikke det er ille nok må du jo konkurere med prisene disse går for i utlandet også..Altså mye billigere enn her!

Jeg har solgt etpar gitarer til USA, men de har vært sjeldne Customting som det ikke har vært å få i tak i for kjøperne der borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hatt noe problem med å selge her i Norge.

Solgt mange gitarer på forumet her, b.la en Jem FP :)

Prisene dine er nok bittelitt i overkant.

Tror ikke du kan regne med å få noe mer på eBay, snarere tvert imot.

Sending av gitarer fra Norge til urlandet er veldig dyrt, i tillegg får de som skal kjøpe av deg toll på tinga.

Hvis ikke det er ille nok må du jo konkurere med prisene disse går for i utlandet også..Altså mye billigere enn her!

Jeg har solgt etpar gitarer til USA, men de har vært sjeldne Customting som det ikke har vært å få i tak i for kjøperne der borte.

Hei alle sammen,

takk for svarene og tipsene. Skal prøve på nytt å selge her i norge.

Skal legge varene atter en gang ut på på bruktmarkedet her med mer detaljerte opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10-12 tusen for en brukt gitar er jævlig dyrt så det er kanskje ikke så mange potensielle kjøpere som man tror. Hvis tingene din ikke selger har og potensielle kjøperne en annen vurdering av verdien enn du har. Ting er aldri verd mer enn det de selger for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid fått solgt, men noen ganger har jeg gått så langt ned i pris at det har vært helt på smertegrensa. Kjente merker som Gibson og Fender selger som regel på dagen til 60-70% av ny pris mens mindre kjente merker kan det ta lang tid før man får inn bud på. Jeg solgte nylig en PRS SE til 40% av nypris og da er det nesten ikke verdt bryet med annonsering, mailing, telefoner, pruting pg pakking/sending. Altså, alt kan selges, men prisene man får varierer veldig. Det faktum at folk kan handle utstyr billig på ebay og andre steder har redusert bruktprisene i Norge betraktelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.