Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Pro Tools og lydkort


Anbefalte innlegg

Det er jo ganske klønete å ha en DAW som begrenser antall samtidige spor og ikke lar deg bruke det lydkortet du vil?

En daw du må betale flere titalls tusen kroner for å få oppgradert til fullversjon?

pro tools le = latterlig

Ja, jeg vet det går an å lage fantastiske produksjoner med det, men det kan du også gjøre med en 2-spors minidiskrecorder hvis du er flink nok

Kjedelig at det er programvaren som skal sette begrensningene

Endret av hkh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De største vensentlige nedturene med ProTools LE er som følger:

- Benytter seg av DSPen til din maskin, i stedet for å bruke sin egen DSP, slik som HD gjør.

- Støtter kun Digidesigns egen hardware.

- Har et begrenset antall spor.

- Støtter kun RTAS-plugins, du må ha en konverter for å kunne bruke VST.

Når det er sagt:

- Hvor ofte trenger du flere enn 48 spor?

- Det følger med en massiv haug med plugins, men hvor nøye er du på kvaliteten?

- Det følger også med en god del softsynther, trommemoduler, etc. - har du bruk for mye mer?

Dersom svaret er ja på spørsmålene over, så vil du sannsynligvis bruke så mye ekstra penger, at det ikke forsvarer seg å ha ProTools LE.

Dersom du er som meg, og bare skal gjøre superenkle innspillinger og superenkel miksing, så duger PTLE i massevis. For min del brukes ProTools av samtlige studio i nærheten, så da kan jeg faktisk ta med meg ideer hjemmefra dit hvis det er nødvendig uten å ty til OMF og annet stress, hvilket også er et pluss.

En liten link om forskjellene mellom HD, LE og M-Powered:

http://m-audio-pro.com/software/Pro_Tools_M-Powered_vs_HD_LE.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D

- Hvor ofte trenger du flere enn 48 spor?

På nesten hver eneste produksjon jeg gjør

- Det følger med en massiv haug med plugins, men hvor nøye er du på kvaliteten?

Hva har det å si? alle daws stiller med et ok basis-sett med plugins.

- Det følger også med en god del softsynther, trommemoduler, etc. - har du bruk for mye mer?

som forige

men, ja. Har stort sett bruk for mye mer enn det som følger med en daw, uansett hvilken.

Regner ikke med at folk flest har de samme behovene som meg, men som sagt: Hvorfor skal programvaren få sette begrensningene?

Hvorfor bruke tid på å lære seg en begrenset daw når det finnes mange andre gode alternativer som er billigere og helt uten disse begrensningene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bruke tid på å lære seg en begrenset daw når det finnes mange andre gode alternativer som er billigere og helt uten disse begrensningene?

En god grunn kan være fordi ditt lokale Stargate høyst sannsynlig benytter seg av ProTools. For de som har intensjoner om å gå den veien er det jo en stor fordel å bruke PTLE fremfor andre program. Bedre innsikt i kommandoer = bedre flyt og mer effektivt arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte mer på at noen har ambisjoner om å jobbe i større studio. Har man erfaring med PTLE stiller man med sterkere kort på hånda enn en som aldri har vært borti programmet. Selvfølgelig andre grunner til at man jobber i et studio enn bare kjennskap til programvare, da det læres relativt hurtig i forhold til kunnskap om opptak/lyd/miksing.

Du synes PTLE er kjip, ikke alle synes det. De aller fleste ser ut til å skille ganske lite mellom PTLE og f.eks. Cubase. Sånn som du uttrykker deg kan det virke som om du mener PTLE best kan sammenlignes med freeware DAW. Kan ikke si meg enig, men du skal få mene det du vil. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner ikke med at folk flest har de samme behovene som meg, men som sagt: Hvorfor skal programvaren få sette begrensningene?

Hvorfor bruke tid på å lære seg en begrenset daw når det finnes mange andre gode alternativer som er billigere og helt uten disse begrensningene?

De spørsmålene var nok mer rettet mot den generelle "skal spille inn en låt eller to med bandet mitt, og lage noen backingtrakcs til meg selv"-musikeren. :)

Vet at du trenger litt mer trøkk i trafikken.

Jeg er egentlig helt enig med deg, programvare som Cubase, Digital Performer, Nuendo, etc, er uendelig mye mer fleksible. Men Digidesign tilbyr utvilsomt en veldig dugende pakke med ProTools LE, en pakke som ganske mange av oss aldri vokser fra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeppjepp

Alle daws nå om dagen er kapable til å lage fantastiske produksjoner, alt handler om skills

Men jeg mener likevel at når man først skal velge en daw bør man velge på grunnlag av feature-set og ikke merkenavn

edit: Brukte forresten 20 spor bare på vokalen i produksjonen jeg gjorde i dag

Deilig med ubegrenset antall spor:)

Endret av hkh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke til å stikke under en stol at det nok er veldig bevisst fra Digidesign sin side å sette visse grenser, de vil jo aller helst at folk kjøper den dyreste versjonen. Samtidig tror jeg du er en mer avansert bruker enn gjennomsnittet, hkh. Du burde skaffe deg PTHD. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker ett spor som opptaksspor og så slenger jeg ting ned på nye spor når jeg er ferdig med en stemme/del

Så blir det et spor til 1. vers mørk, et spor til 1. vers lys, et spor til refreng melodi mørk, et til refreng melodi lys, et spor til refreng svarvok mørk osv osv...

Etterhvert som jeg redigerer de forskjellige delene finner jeg gjerne ut at jeg vil dubbe en setning og da slenger jeg den ned på et nytt spor som blir f.eks refreng lys dub 1

og så blir det bro 1 2 og 3, adlibs 1 og 2, introvokal 1 og 2, 2. vers mørk, 2. vers lys, 2. vers 2. del lys, 2. vers 2. del mørk osv

I løpet av dette lager jeg noen gruppespor til de forskjellige rollene, f.eks vers lead, ref lead, ref background osv. så legger jeg plugins på disse i stedet for på alle vokalsporene

For å holde det ryddig i prosjektvinduet lager jeg mappespor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.