Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Pro Tools og lydkort


Anbefalte innlegg

Jeg får snart Pro Tools til PC-studioet mitt. Jeg kjøper ikke kun det, det kommer med Eleven Rack som også fungerer som lydkort. MEN, jeg mener å huske at Pro Tools utelukkende fungerer med M-Audio eller andre "godkjendte" lydkort som blir solgt som hardware i lag med Pro Tools. Stemmer dette?

Da vil jeg med andre ord ikke kunne bruke Audiofire-kortet mitt med PT?

Hva ville dere da anbefalt? Pr.idag bruker jeg Sonar som DAW, og er i grunnen fornøyd. Eleven Rack kan jeg bruke som stand-alone-effektprosessor så lyden av den vil jeg kunne bruke uansett. Er PT SÅ bra at jeg bør bytte til det som "hovedDAW" og heller satse på å skaffe meg M-Audio lydkort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville snudd spørsmålet. Er Eleven Rack så bra som stand alone unit

at man bør bytte DAW man har en god kreativ arbeidsflyt med?

Viss ja, har Eleven Rack nok innganger (4) til å gjøre studiodelen tilfresstillende?

Personlig ville jeg ikke kjøpt Eleven Rack om jeg ikke samtidig også skulle benytte

dens hovedstyrke, nemmelig dens sømløse integresjon med PT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eleven rack er i utgangspunktet ment for gitarbruk slik jeg skjønner det. Den har en mikk-inngang, men den er hovedsaklig for oppmikking av kabinett. Så tilbake til spørsmålet, MÅ jeg bytte lydkort? Eller bør jeg bruke Sonar? Integresjonen mot PT er ikke viktig for meg i utgangspunktet, det er lyden. Lydkort må jeg uansett ha i tillegg til Eleven rack, det er det ingen tvil om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for gitaristen er vel nøkkelordet. Jeg vet rett og slett ikke, derfor jeg spør... ok, så over til Pro Tools. Er det kun Digidesigns MBox lydkort som funker? Eller funker M-Audio også? (eller andre merker for den saks skyld). Jeg vet jeg kommer til å trenge mer enn f.eks 4 innganger uansett så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må vel opp på Command pultene, eller 002 - 003 Rack for at det skal fungere som en utvidelse av funksjon til Eleven Rack.

Men det dukker muligens opp noen slike i bruktmarkedet etter hvert som Eleven Rack selges?

Eleven Rack blir vel å regne som et minimalistisk 003 Rack med hostmulighet med betjeningspanel for Eleven simulatoren.

Eleven

Altså det som Line6 folka har forsøkt å lage i alle år, men har misset på til de grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det kan man jo allerede gjøre med Eleven Rack. Det er ER et lydkort med mulighet for stand alone gitar simm.

Ikke som Fracal Axe som er en ren effektunit med mulighet for gitarsim.

Trenger man utvidelse av antall innganger er før nevnte enheter alternativer.

Nå har jeg ikke skjekket, men det er ikke utenkelig at Eleven Rack har et ADAT interface.

Da har man mulighet for en rimelig 8 kanals utvidelse.

adat wikipedia - Google-søk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, så over til Pro Tools. Er det kun Digidesigns MBox lydkort som funker? Eller funker M-Audio også?

Ifølge dei ansatte på Guitar Center i NYC så var det kun Digidesigns eget lydkort, MBox, som ville fungere saman med ProTools 8 LE. Eg kjøpte eit 2-kanalers Mbox lydkort, der PTLE8 fulgte med pakken.

Kan forøvrig legge til at eg angrar ikkje på at eg har investert i Pro Tools framfor Cubase, til tross for at PT er noko dyrare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun Mbox2 i forskjellige varianter og 002/003 som funker med Pro Tools LE. For å benytte deg av M-Audio interface må du ha Pro Tools M-Powered.

Dersom du trenger innganger nok til trommeopptak ville jeg ha satsa på en 003 (ikke rack), så får du en fin kontrollflate med på kjøpet. Har sett disse gå for rundt 10 lapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er personlig synes Protools som DAW-program for amatører er veldig klønete. Driver du et profesjonelt studio med en HD-rig blir det noe helt annet, men da er det også egentlig et helt annet program (med lignende bruker-interface). Det er for låst til et spesielt lydkort og at du får noen god arbeidsflyt, og det er jo faktisk ingen fordeler med programmet?

Men hvorfor ikke bare gå for f.eks Cubase, Sonar, Logic eller hva som helst annet sammen med Eleven Rack? Den har jo ASIO-funksjonalitet, så da er det jo ikke noe problem? Bruk noe software du kjenner og ikke tenk over PT-muligheten i det hele tatt. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Jeg er personlig synes Protools som DAW-program for amatører er veldig klønete. Driver du et profesjonelt studio med en HD-rig blir det noe helt annet, men da er det også egentlig et helt annet program (med lignende bruker-interface). Det er for låst til et spesielt lydkort og at du får noen god arbeidsflyt, og det er jo faktisk ingen fordeler med programmet?

Kan du utdype litthvordan du føler ProTools (LE?) er klønete? Har ikke spesielt god kjennskap til noen DAW, men jeg jobbet litt med ProTools|LE for noen år siden. Ettersom jeg har begynt å lage litt musikk igjen, tenkte jeg at ProTools kanskje var tingen, og vurderer derfor å skaffe meg LE eller M-Powered. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.